سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مطرح کرد

گام‌های موثر دولت در مهار رشد بیکاری

گروه شعارسال – زهرا ظهروند - محمود کریمی بیرانوند، معاون وزیر کار، چند ماه پیش در گفت‌وگویی با اشاره به گزارش سامانه ملی رصد اشتغال، اظهار کرد: از  شهریورماه سال گذشته تا پایان مردادماه، ۹۷۵ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده است و با آمار قابل اتکای همه دستگاه‌ها از ابتدای شهریور تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰، یعنی هفت ماه نخست آغاز به کار دولت سیزدهم، ۶۳۴ هزار شغل در کشور ایجاد شده است.وی افزود: بر اساس عملکرد پنج ماهه از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه امسال نیز ۳۴۱ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آمارگیری دقیق سامانه ملی رصد اشتغال کشور، اشاره کرد و گفت: این سامانه مشخصات کامل اشتغال یافتگان جدید در کشور را به همراه محل کار آن‌ها به صورت روزانه و همچنین میزان اشتغال‌های ایجاد شده در سطوح ملی، استانی، شهرستانی همراه با عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در ایجاد اشتغال‌های جدید به تفکیک دستگاه مسئول را نشان می‌دهد.
کریمی بیرانوند بیان داشت: بر اساس نتایج حاصل از بررسی عملکرد دستگاه‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و وزارت جهاد کشاورزی بیشترین ثبت اشتغال کشوری را کسب کرده‌اند.وی با اشاره به تفکیک اشتغال ایجاد شده، ادامه داد: بررسی جنسیت اشتغال ثبت شده پنج ماهه سال جدید نشان می‌دهد که حدود ۷۰ درصد مربوط به مردان و  ۳۰ درصد مربوط به زنان بوده و بیش از ۶۰ درصد افراد دارای مدرک دیپلم و بالاتر هستند.

کشور با حجم انبوهی از رشد منفی اقتصادی در سال‌های گذشته روبرو است 
در همین رابطه، احمد راستینه هفشجانی، نماینده شهرکرد به اقتصاد سرآمد گفت: کشور ما اساساً با یک حجم انبوهی از رشد منفی اقتصادی در سال‌های گذشته روبرو بوده است؛ این دولت تلاش کرده رشد منفی اقتصادی را متوقف کند و آن را در سال 1401 به رشد چهار درصد نزدیک کند.
وی افزود: طبیعتاً حجم انبوه تقاضاها و مطالبات متراکم در بخش‌های مختلف، این دولت را در شرایط سختی قرار داد به خصوص در بحث اشتغال که در سنوات گذشته به دلیل عدم توجه به این حوزه و عدم توجه به تولید و تلاش برای عبور از رکود تورمی به آن نپرداخته‌ایم و نرخ بیکاری به بالای 25 درصد سوق داده شد که این مسئله در برخی استان‌ها شرایط بسیار بغرنجی را ایجاد کرده بود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: خوشبختانه دولت در سال 1401 گام‌های نسبتاً موفقی جهت مهار این رشد بیکاری برداشت، هرچند ما الان با میانگین رشد بیکاری 10 یا 11 درصد روبرو هستیم و این عدد هم عدد بسیار قابل توجهی است.
راستینه اظهار کرد: بر اساس آنچه که در جامعه رصد می‌شود، این سوال مطرح است که آیا ما با کاهش بیکاری روبرو شدیم یا خیر که پاسخ آن خیر است. امروز با متوقف کردن نرخ رشد بیکاری قدم‌هایی برداشته‌ایم، به عبارتی باید بین این مسئله تفاوت قائل شویم، یک زمان این سوال مطرح می‌شود که آیا در جامعه بیکار وجود ندارد که پاسخ منفی است و ما همچنان با رشد نرخ 11 درصد بیکاری روبرو هستیم که به این معنا است که هنوز موفق نشده‌ایم برای 11 درصد قشر فعال جامعه که باید برای آن‌ها اشتغال ایجاد کنیم، شغل فراهم کنیم.
وی در ادامه گفت: همچنان بیکاری وجود دارد، اما دولت موفق شده نرخ رشد بیکاری را کاهش دهد. دولت موفق شده با کاهش نرخ مالیات بر تولید، رونق اقتصادی رقم بزند، همچنین موفق شده نرخ منفی رشد اقتصادی را متوقف و به رشد چهار درصد ارتقاء دهد؛ بنابراین دولت در بخش‌هایی، قدم‌هایی مثبت و موفقی برداشته است.این عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: دولت در لایحه 1402 چند کار متمایز نسبت به سال قبل انجام داده است، اول این که 31 هزار میلیارد تومان برای تبصره 18 با هدف اشتغال مبتنی بر فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، پیش بینی کرده که این گام بسیار موفقی است که دولت در بودجه برداشته است. دولت در بحث نهضت ملی مسکن، عدد 30 هزار میلیارد تومان را برای صندوق ملی مسکن در نظر گرفته و گام موفقی است که دولت می‌تواند در توسعه شعار خود مبنی بر نهضت ملی، قدم بردارد.

دولت زیرساخت های مورد نیاز برای حرکت به سمت اقتصاد پایدار را مهیا کرده است
راستینه اظهار کرد: دولت در بحث اصلاح زیرساخت های مورد نیاز برای حرکت به سمت اقتصاد پایدار، 30 هزار میلیارد تومان برای رفع تنش آبی و ساماندهی روان آب‌ها پیش بینی کرده که این تمرکز و توجه دولت به زیرساخت‌ها را نشان می‌دهد. همچنین کاهش حقوق گمرکی از چهار درصد به یک درصد برای کالاهای اساسی و دارو، گام مثبت و موفق دولت است که برای کمک به معیشت مردم برداشته می‌شود.
وی گفت: توجه دولت به کاهش هفت درصدی مالیات بر تولید، گام بسیار موفقی است که می‌تواند به سرمایه‌گذاری در بخش تولید و افزایش اشتغال و کاهش بیکاری منجر شود. به عقیده بنده، دولت در سال دوم خود، هدف‌گذاری‌های نسبتاً موفقی را نشانه رفته که می‌تواند به این نابسامانی‌ها به خصوص در بحث اشتغال و کمک به معیشت مردم موثر واقع شود. 
راستینه خاطرنشان کرد: هرچند ما متاسفانه در یک تحریم بزرگ توسط دشمنانمان قرار داریم و این تحریم‌ها کشورمان را دچار آسیب‌های جدی کرده است، اما توجه به اصلاح زیرساخت و توجه به رشد سرمایه‌گذاری همچنان در بودجه 1402، نشانه‌های موفقی برای عبور از نابسامانی‌ها و مشکلات اقتصادی دارد.
گام‌های موثر دولت در مهار رشد بیکاری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه