سلاح ورزی درباره پیامدهای تصمیم های قوه قضاییه بر اقتصاد می گوید

چراغ اعتماد قضات را به بخش خصوصی روشن نگه دارید

گروه اقتصاد - رفتار و گفتار اژه ای در باره فعالان اقتصادی و نیز دگرگون سازی در دیدگاه قضات نسبت به اقتصاد وهمچنین برخی تصمیم های وی در این چند ماه نشان می دهد که تمایل دارد راه های فروبسته اقتصاد مرتبط با قوه قضاییه را بازکند. 
غلامحسین اژه ای جز یک ایام کوتاه مدت که وزارت اطلاعات در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را در اختیار داشت ،همه فعالیتش در مناصب گوناگون قوه قضاییه بوده است و یکی از آگاه ترین روسای قوه قضاییه به مسایل اقتصادی به حساب می آید.
در باره این موضوع گفت وگوی کوتاهی با حسین سلا ح ورزی رئیس کانون عالی کارفرمائی ایران و نایب رییس اتاق بازرگانی ایران درباره نقش قوه قضاییه ورییس این نهاد درباره پیامدهای تصمیم های قوه قضاییه بر اقتصاد کرده ایم که درزیر می آید.
آقای سلاح ورزی شما سال هاست در اتاق بازرگانی ونیز برخی دیگر از تشکل های کارفرمایی فعالیت در سطح مدیریت دارید و به این ترتیب انواع تنگناهای فعالان کارفرمایی و مسائل و مشکلات پیش روی تولید و کارآفرینان آشنا هستید. از سوی دیگر می دانید آسان گیری در چارچوب قانون و سخت گیری قوه قضاییه بر فعالیت های اقتصادی پیامدهای پیش برنده و بازدارنده دارد. در این باره برای خوانندگان ما توضیح می دهید؟
سلاح ورزی: 
واقعیت این است که قانون اساسی ایران وبیشتر کشورها قوه قضاییه را یکی از مهمترین قوای اداره کننده جامعه در ابعاد گوناگون می داند. به طوری که این نهاد از چارچوب های سنتی فقط محاکمه و فقط جزا دادن و تنبیه بزهکاران عبور کرده وحالا در اداره کشور و در شکل گیری و شکل دهی آینده  جوامع نقش فوق العاده ای از منظر ایجابی پیدا کرده است. استقلال قوه قضاییه در جوامع و کشورهایی با نهادهای نیرومند تر دموکراسی به اندازه ای است که سایر قوا هرگز به ذهنشان نمی رسد با این قوه رفتاری از سر اجبار داشته باشند. در ایران نیز استقلال قوه قضاییه و نیرومند از روز شروع تاسیس آن در نظام جمهوری اسلامی استقلال داشته ودارد. تنها مساله ای که می ماند این است که روسای قوه قضاییه بسته به پیشینه و نوع فعالیت ها و درگیری های کاری با حوزه اقتصاد که مساله مهم همه کشورها از جمله ایران است چه برخوردی دارند. 
با توجه به اینکه نمایندگان قوه قضاییه دربسیاری از شوراها ونهادهای تصمیم گیری و تصمیم سازی اقتصادی و سیاسی عضویت دارند این مساله بسیار اهمیت دارد که دیدگاه رییس قوه قضاییه به اقتصاد چه باشد.
حالا چند ماه است که مدیریت قوه قضاییه ایران در اختیار آقای غلامحسین اژه ای قراردارد. با توجه به شناختی که از پیشینه وی در باره مسایل اقتصادی دارید به نظرتان آیا فعالان اقتصادی باید انتظار روزهای بهتری را از سوی این نهاد نسبت به اقتصاد باید  داشته باشند؟اینکه عامل تحریم ها هم یکی ازعوامل مهم در بدتر شدن وضعیت کسب وکار ایرانیان شده است قابل کتمان نیست
سلاح ورزی: 
پیش از اینکه به این مساله بپردازم باید یاد اور شوم که روسای قبلی قوه قضاییه ایران نیز تلاش می کردند در باره اقتصاد آسان گیرباشند و در جهت رفع موانع تولید و افزایش اشتغال تلاش کنند، اما واقعیت این است که در حال حاضر در شرایط اقتصادی قرار داریم که اگر حتی بگوییم تحریم ایران آنقدر موثر نبوده است ، اما اینکه عامل تحریم ها هم یکی ازعوامل مهم در بدتر شدن وضعیت کسب وکار ایرانیان شده است قابل کتمان نیست.
متغیرهای اقتصادی ایران هیچ کدام خرسند کننده نیستند. به همین دلیل شاید وجود آقای اژه ای که در مقایسه با روسای قبلی قوه قضاییه حضور اجرایی و عملی بیشتری در باره مسایل اقتصادی داشته ودارد بتواند دراین شرایط به کمک اقتصاد بیاید. 
ریاست قوه قضاییه چه کمک هایی می تواند به اقتصاد و فعالان اقتصادی در این شرایط بکند و انتظارات بخش خصوصی از وی چیست ؟
استمداد جامعه اقتصادگردانان ایران از قوه قضاییه؛ چراغ تفاهم واعتماد قضات را به بخش خصوصی روشن نگه دارید
سلاح ورزی: 
واقعیت این است که بیشتر بخش خصوصی فعال در ایران که در اتاق های بازرگانی و در تشکل های دیگر کارفرمایی عضویت دارند آقای اژه ای چهره ای آشنا به حساب می آید. با این همه بیشترین کمک و مساعدتی که جامعه اقتصادگردانان ایران از ریاست محترم قوه قضاییه دارند این است که چراغ تفاهم واعتماد قضات را به بخش خصوصی روشن نگه دارد. این مهمترین مساعدت و کمک ایشان به  بخش خصوصی است.  از سوی دیگر نمایندگان قوه قضاییه در نهادهای سیاسی و اقتصادی می توانند با این تفاهم و اعتماد به کمک بخش خصوصی در هنگامه مغایرت وتضادمنافع بخش خصوصی بیایند. از سوی دیگر در صدور احکام ونیز در مراجعه وارجاع اختلاف های بخش خصوصی با دولت نیز می شود  این رویه  را در پیش گرفت. مهم‌ترین موضوع مد نظر فعالان اقتصادی بحث حاکمیت قانون و ضمانت اجرای قرارداد هاست.در مجموع وبا توجه به برخی رفتار وگفتار آقای اژه ای تا اینجای کار ومساعدتها و آسان گیری های وی بخش خصوصی امیدوارند از این محل به پیش برد اقتصاد کمک شود.
 چراغ  اعتماد قضات را به بخش خصوصی روشن نگه دارید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه