فقط 5 وزارتخانه نماینده به مرکز مبادله معرفی کرده است
چرا وزارتخانهها در معرفی نماینده به مرکز مبادله ارز و طلا بیتوجه اند
گروه بازارسرمایه - کارشناس مسائل ارزی با اشاره به دستور معاون اول رئیسجمهور به وزارتخانهها برای معرفی نماینده به مرکز مبادله ارز و طلا، گفت: فقط 5 وزارتخانه نماینده به مرکز مبادله معرفی کرده است و بدین ترتیب شاید تقاضای خُرد ارزی بقیه وزارتخانهها از کف بازار تأمین میشود.
به گزارش اقتصادسرآمد سعیدی عظیمی با اشاره به مزیتهای راهاندازی مرکز مبادله طلا و ارز در مدیریت بازار ارز به فارس اظهار داشت: در این مرکز در قالب 63 سرفصل، تأمین ارز انجام میشود، این مرکز میتواند آرامش را به بازار ارز برگرداند و بدین ترتیب نرخهای حبابی ارز از بین برود.
وی گفت: ساختار بانک مرکزی بسیار اداری و غیرچابک است، در این راستا مرکز مبادله ارز و طلا راهاندازی شد تا برنامههای ارزی بانک مرکزی به سرعت و بهتر اجرا شود.
این کارشناس مسائل ارزی افزود: شنیدهام که بهمن امسال، معاون اول رئیسجمهور به همه دستگاهها نامه زده است که به مرکز مبادله ارز و طلا، نماینده معرفی کنند، درحالیکه اغلب وزارتخانهها نسبت به معرفی نماینده اقدام نکردهاند؛ وقتی وزارتخانههای از مرکز مبادل، ارز خُرد خود را تأمین نمیکند، پس شاید بتوان گفت برخی از تقاضاهای ارزِ کف بازار، همین تقاضاهای خرد ارز دستگاههایی است که نماینده به مرکز مبادله ارز و طلا معرفی نکردهاند.عظیمی ادامه داد: پیشبینی میشد سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، پتروشیمیها و همه وزارتخانهها پای کار باشند، اما بخش اعظم وزارتخانهها هنوز نماینده به این مرکز معرفی نکردهاند.وی افزود: این در حالی است که عرضه ارز در این مرکز تسهیل و کوتاه شده است و اگر بهعنوان مثال امروز مدارک ثبت و بارگذاری شود، فردا ارز پرداخت میشود.
فقط 5 وزارتخانه نماینده به مرکز مبادله معرفی کرده است
این کارشناس مسائل ارزی در پاسخ به این سؤال که چه دستگاههایی به مرکز مبادله نماینده معرفی کردهاند؟ بیان کرد: آن گونه که اطلاع دارم، تاکنون وزارتخانههای علوم، بهداشت و درمان، راه و مسکن، میراث فرهنگی و ورزش و جوانان یک نماینده به مرکز مبادله ارز و کالا معرفی کردهاند، اما بقیه دستگاهها هنوز با مرکز همکاری نمیکنند؛ بهعنوان مثال وزارت ارشاد، وزارت صمت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد و بقیه وزارتخانهها، بسیار ضروری است که به مرکز مبادله ارز و طلا نماینده معرفی کنند.عظیمی تصریح کرد: وقتی دستگاهی نماینده به مرکز مبادله ارز و طلا معرفی نمیکند، درواقع ارز خود را از کف بازار تأمین میکند و حتی این موجب افزایش قیمت ارز و نرخسازی میشود.
مبنای کشف نرخ اسکناس در مرکز مبادله
وی در تشریح پروسه عرضه ارز در مرکز مبادله گفت: متقاضی مدارک را در سامانه مرکز مبادله از سوی نماینده ثبت میکند، یک کد به متقاضی ارسال میشود و با همان کد به بانک ملی میرود و ارز دریافت میکند.این کارشناس مسائل ارزی درباره مبنای کشف نرخ بازار مبادله ارز و طلا گفت: مبنای کشف نرخ اسکناس، تالار حواله است که درصدی بالای آن، نرخ اسکناس مرکز مبادله خواهد بود. در بخش حواله با سفارش فروش صادرکننده و سفارش خرید واردکننده،کشف نرخ انجام میشود.
عظیمی تصریح کرد: قطعا در مرکز مبادله هم منافع صادرکننده دیده شده و ارز با نرخ جذاب از آنها خریداری میشود و هم منافع واردکننده و به دنبال آن تورم در نظر گرفته میشود.
کارشناس ارزی گفت: با اقدامات بانک مرکزی، درقدم اول حدود 20 درصد از منابع ارزی در سال آینده آزاد میشود که رقمی حدود 5 میلیارد دلار را نشان میدهد، این منابع در سال آینده صرف تامین سایر تقاضاها در بازار خواهد شد.
سعید عظیمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و مشخص شدن 63 سرفصل برای تامین ارز در این بازار، به عنوان اولین قدم از سیاست ورزی بانک مرکزی توانست به سرعت آرامش را به بازار ارز بازگرداند و نرخ حبابی دلار را که در این مدت به ارقام غیر منطقی نزدیک شده بود با کاهش شدید مواجه کند.وی افزود: در قدم دوم بانک مرکزی با انتقال معاملات طلا و انواع ارز به این سامانه، در صدد آن است که همه عرضه کنندگان را به بازار شفاف، قانونمند و رسمی وارد کند و همه تقاضای واقعی را از این محل پاسخگو شود، براین اساس مقرر شد طی روزهای آتی عرضه همه ارزها در کنار عرضه سکه و طلا در این بازار با شدت بیشتری افزایش یابد و این موضوع میتواند به سرعت بازار را از تلاطمهای هیجانی خارج کند. بخش زیادی از منابع ارزی دولت صرف خرید کالای اساسی میشود/ منبع افزایش عرضههای بانک مرکزی از کجا تامین خواهد شد؟این کارشناس ارزی اظهار داشت: بنا به آمار منتشر شده در سایت بانک مرکزی ، از ابتدای آغاز به کار فرزین تا به امروز حدود 7 میلیارد دلار از طرف این بانک به خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته است و بیش از 4 میلیارد دلار نیز درنوبت اختصاص به متقاضیان واردات کالای اساسی تا پایان سال جاری قرار گرفته است.
عظیمی گفت: این آمار نشان می دهد در مجموع بخش قابل توجهی از منابع ارزی بانک مرکزی صرف خرید کالاهای اساسی میشود و تخصیص اعتبارات ارزی به سایر تقاضا در اولویت بعدی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این موضوع طی ماه های گذشته و با ایجاد کانال های جدید تجاری بدون نیاز به دلار و یورو گره گشایی شده است و با شروع تجارتهای غیردلاری بازارگانان ایرانی، شاهد آن خواهیم بود که نه تنها بخش بسیار زیادی از تقاضای وارد کنندگان کالاهای اساسی برای دلار کم خواهد شد بلکه با آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی، عرضه این منابع در بازار به شدت بالا می رود و اشباع بازار ارز را به دنبال خواهد داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد سعیدی عظیمی با اشاره به مزیتهای راهاندازی مرکز مبادله طلا و ارز در مدیریت بازار ارز به فارس اظهار داشت: در این مرکز در قالب 63 سرفصل، تأمین ارز انجام میشود، این مرکز میتواند آرامش را به بازار ارز برگرداند و بدین ترتیب نرخهای حبابی ارز از بین برود.
وی گفت: ساختار بانک مرکزی بسیار اداری و غیرچابک است، در این راستا مرکز مبادله ارز و طلا راهاندازی شد تا برنامههای ارزی بانک مرکزی به سرعت و بهتر اجرا شود.
این کارشناس مسائل ارزی افزود: شنیدهام که بهمن امسال، معاون اول رئیسجمهور به همه دستگاهها نامه زده است که به مرکز مبادله ارز و طلا، نماینده معرفی کنند، درحالیکه اغلب وزارتخانهها نسبت به معرفی نماینده اقدام نکردهاند؛ وقتی وزارتخانههای از مرکز مبادل، ارز خُرد خود را تأمین نمیکند، پس شاید بتوان گفت برخی از تقاضاهای ارزِ کف بازار، همین تقاضاهای خرد ارز دستگاههایی است که نماینده به مرکز مبادله ارز و طلا معرفی نکردهاند.عظیمی ادامه داد: پیشبینی میشد سازمان توسعه تجارت، وزارت صمت، پتروشیمیها و همه وزارتخانهها پای کار باشند، اما بخش اعظم وزارتخانهها هنوز نماینده به این مرکز معرفی نکردهاند.وی افزود: این در حالی است که عرضه ارز در این مرکز تسهیل و کوتاه شده است و اگر بهعنوان مثال امروز مدارک ثبت و بارگذاری شود، فردا ارز پرداخت میشود.
فقط 5 وزارتخانه نماینده به مرکز مبادله معرفی کرده است
این کارشناس مسائل ارزی در پاسخ به این سؤال که چه دستگاههایی به مرکز مبادله نماینده معرفی کردهاند؟ بیان کرد: آن گونه که اطلاع دارم، تاکنون وزارتخانههای علوم، بهداشت و درمان، راه و مسکن، میراث فرهنگی و ورزش و جوانان یک نماینده به مرکز مبادله ارز و کالا معرفی کردهاند، اما بقیه دستگاهها هنوز با مرکز همکاری نمیکنند؛ بهعنوان مثال وزارت ارشاد، وزارت صمت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد و بقیه وزارتخانهها، بسیار ضروری است که به مرکز مبادله ارز و طلا نماینده معرفی کنند.عظیمی تصریح کرد: وقتی دستگاهی نماینده به مرکز مبادله ارز و طلا معرفی نمیکند، درواقع ارز خود را از کف بازار تأمین میکند و حتی این موجب افزایش قیمت ارز و نرخسازی میشود.
مبنای کشف نرخ اسکناس در مرکز مبادله
وی در تشریح پروسه عرضه ارز در مرکز مبادله گفت: متقاضی مدارک را در سامانه مرکز مبادله از سوی نماینده ثبت میکند، یک کد به متقاضی ارسال میشود و با همان کد به بانک ملی میرود و ارز دریافت میکند.این کارشناس مسائل ارزی درباره مبنای کشف نرخ بازار مبادله ارز و طلا گفت: مبنای کشف نرخ اسکناس، تالار حواله است که درصدی بالای آن، نرخ اسکناس مرکز مبادله خواهد بود. در بخش حواله با سفارش فروش صادرکننده و سفارش خرید واردکننده،کشف نرخ انجام میشود.
عظیمی تصریح کرد: قطعا در مرکز مبادله هم منافع صادرکننده دیده شده و ارز با نرخ جذاب از آنها خریداری میشود و هم منافع واردکننده و به دنبال آن تورم در نظر گرفته میشود.
کارشناس ارزی گفت: با اقدامات بانک مرکزی، درقدم اول حدود 20 درصد از منابع ارزی در سال آینده آزاد میشود که رقمی حدود 5 میلیارد دلار را نشان میدهد، این منابع در سال آینده صرف تامین سایر تقاضاها در بازار خواهد شد.
سعید عظیمی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا و مشخص شدن 63 سرفصل برای تامین ارز در این بازار، به عنوان اولین قدم از سیاست ورزی بانک مرکزی توانست به سرعت آرامش را به بازار ارز بازگرداند و نرخ حبابی دلار را که در این مدت به ارقام غیر منطقی نزدیک شده بود با کاهش شدید مواجه کند.وی افزود: در قدم دوم بانک مرکزی با انتقال معاملات طلا و انواع ارز به این سامانه، در صدد آن است که همه عرضه کنندگان را به بازار شفاف، قانونمند و رسمی وارد کند و همه تقاضای واقعی را از این محل پاسخگو شود، براین اساس مقرر شد طی روزهای آتی عرضه همه ارزها در کنار عرضه سکه و طلا در این بازار با شدت بیشتری افزایش یابد و این موضوع میتواند به سرعت بازار را از تلاطمهای هیجانی خارج کند. بخش زیادی از منابع ارزی دولت صرف خرید کالای اساسی میشود/ منبع افزایش عرضههای بانک مرکزی از کجا تامین خواهد شد؟این کارشناس ارزی اظهار داشت: بنا به آمار منتشر شده در سایت بانک مرکزی ، از ابتدای آغاز به کار فرزین تا به امروز حدود 7 میلیارد دلار از طرف این بانک به خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته است و بیش از 4 میلیارد دلار نیز درنوبت اختصاص به متقاضیان واردات کالای اساسی تا پایان سال جاری قرار گرفته است.
عظیمی گفت: این آمار نشان می دهد در مجموع بخش قابل توجهی از منابع ارزی بانک مرکزی صرف خرید کالاهای اساسی میشود و تخصیص اعتبارات ارزی به سایر تقاضا در اولویت بعدی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این موضوع طی ماه های گذشته و با ایجاد کانال های جدید تجاری بدون نیاز به دلار و یورو گره گشایی شده است و با شروع تجارتهای غیردلاری بازارگانان ایرانی، شاهد آن خواهیم بود که نه تنها بخش بسیار زیادی از تقاضای وارد کنندگان کالاهای اساسی برای دلار کم خواهد شد بلکه با آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی، عرضه این منابع در بازار به شدت بالا می رود و اشباع بازار ارز را به دنبال خواهد داشت.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
خیز ایران برای فروش نفت با ارز ملی در بازارهای جهانی
-
چرا وزارتخانهها در معرفی نماینده به مرکز مبادله ارز و طلا بیتوجه اند
-
مذاکره بورس با وزارت صمت برای نحوه قیمتگذاری خودروها
-
بودجه سال ۱۴۰۲ ۲.۶ کاهش داشته است
-
مرکز اطلاعات مالی به مرکز شناسایی و مبارزه با فرارهای مالیاتی تبدیل میشود
-
قیمت طلا پایین تر هم می آید
-
ایران چک 200 هزار تومانی روانه بازار میشود
-
تفاهمنامه همکاری بین بانک پارسیان و موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی
-
حیات اقتصادی،مبتنی برخلق ارزش وتولید ناخالص ملی است
اخبار روز
-
تقابل ظرفیت و خدمات در عصر بی ثباتی
-
روایت ملتِ ایستادگی، همبستگی و امید از رمضان تا محرم
-
تا پایان امسال؛ ایجاد اسکله تفریحی در بندر ماهشهر
-
برات الکترونیک بانک تجارت؛ همچنان بر مدار خدمت
-
تلاش مضاعف همکاران، ضامن حرکت پرشتاب بانک سرمایه در مسیر رشد و توسعه
-
تاکید مدیرعامل بانک سینا بر نهادینهسازی ابزارهای نوین مالی در فرایند تامین مالی واحدهای تولیدی
-
سهم ۶۶ هزار میلیارد ریالی تسهیلات ساخت و ودیعه مسکن در بانک اقتصادنوین
-
ثبت نام خودروی وارداتی در بانک ایران زمین آغاز شد
-
مجوز تاسیس نخستین صندوق سرمایه گذاری ارزی به بانک ملت اعطا شد
-
بانک مهر ایران در مسیر تبدیل شدن به بانک عامل اصناف کشور
-
«وینگر» ۱۳۰۰۰ تایی شد
-
استفاده از بازارهای بورس و سرمایه برای رونق بخشی به صنعت ساختمان ضروری است
-
سود بانک ملت در پایان سال مالی ۱۴۰۴ با جهش ۹۰ درصدی به ۲۶۱ همت رسید
-
ارائه خدمات چک در بستر اپلیکیشن «سرمایه»
-
امکان ثبتنام در دور جدید فروش خودروهای وارداتی در بانک اقتصادنوین فراهم شد
-
«بازارگاههای دیجیتال» میزبان نسخه جدید همراهبانک سپه شدند
-
ورود پساب کشاورزی و خانگی؛ معضل اصلی محیط زیست تالاب بین المللی انزلی
-
چرا سرزمین ۱۰۰۰برکه جنوب میزبان «آتوسا مومنی» شد؟
-
ابر بدهکاران صنعت برق صنایع فولادی و آلومینیوم هستند
-
مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه سرپرست جدید دفتر مرکزی حراست توانیر برگزار شد



