از راه‌اندازی شناور گردشگری بندر چابهار تا رتبه نخست جذب گردشگران نوروزی به مازندران؛ اقتصادسرآمد گزارش می دهد

ایران میزبان ۳ میلیون مسافر نوروز ی دریا

گروه گردشگری دریایی - امید اسماعیلی - در ایام نوروز و سفرهای نوروزی در کشورمان شاهد سفر حدود ۵.۱ میلیون مسافر با حمل‌و‌نقل ریلی، دو میلیون و 500 هزار مسافر با حمل و نقل هوایی بوده ایم در این بین اما با رشد خوبی تعداد سه میلیون و 400 هزار مسافر با شناور‌های مسافری و تفریحی در کشور اقدام به جا به جایی و سفر داشته اند. این بدان معنا است که از ۱۳ میلیون نفر مسافر که توسط حمل‌و‌نقل عمومی از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۸ روز، حدود سه میلیون و 400 هزار مسافر باز طریق دریا اقدام به سفر کرده اند.
و اما در میان خبرهای خوب در حوزه گردشگری دریایی بایستی به راه‌اندازی شناور گردشگری دریایی برای اولین بار در بندر چابهار و همچنین رشد ۴۹ درصدی گردشگری دریایی در بندر چابهار نسبت به سال قبل در بازه زمانی شروع سفر‌های نوروزی اشاره کنیم که خوشحالی مضاعف به دنبال داشت.
با توجه به پتانسیل بسیار عظیم و خدادادی در استان سیستان و بلوچستان، سواحل بکر و دریای اقیانوسی سواحل مکُران در بندر چابهار که رهبر فرزانه انقلاب آن را به گنج پنهان تعبیر می‌نماید مسئولان سیستان و بلوچستاتن  را بر آن داشت تا بخش کوچکی از این گنج عظیم که موهبت دریا و گردشگری دریایی است به گردشگران و شهروندان چابهاری عرضه کنند.
قاسم عسکری نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در خصوص راه اندازی شناور گردشگری دریایی می گوید: ظرفیت‌های دریایی موجود از جمله وجود پایانه استاندارد مسافری دریایی و شناور‌های ایمن سنتی در بندر شهید کلانتری چابهار و وجود متخصصان حوزه دریایی ما را مصمم کرد تا گردشگران نوروزی که مقصد سفر گردشگری خود را بندر چابهار انتخاب می‌کنند از موهبت تفریحات دریایی بهره‌مند سازیم.
وی با اشاره به پتانسیل موجود تصریح کرد: پس از اخذ مجوز‌های قانونی دریایی و ارگان‌های نظارتی توسط متولیان امر و متقاضیان برگزاری تور‌های گردشگری دریایی و با استفاده از توان بومی محلی و افزایش ضریب ایمنی دریانوردی از جمله تامین جلیقه نجات به تعداد گردشگران دریایی، تامین حلقه‌های نجات، تأمین مسیر ایمن تردد به شناور، نرده کشی و ایمن سازی دیوار‌های اطراف و تهیه بروشور‌های نکات حفاظت ایمنی سفر و حفظ محیط زیست و گماردن راهنمایان و تورگردانان، تلاش کردیم تا برای اولین بار در تاریخ بندر چابهار گردشگری دریایی توسط شناور‌های سنتی شروع بکار نماید.  
وی اضافه کرد: این حرکت تفریحی، فرهنگی دریایی با هدف اشاعه فرهنگ ایمنی و زیست محیطی دریایی و معرفی پتانسیل‌های موجود چابهار که مدت‌ها مورد غفلت قرار گرفته بود نوروز امسال با راه اندازی گردشگری دریایی با شناور‌های سنتی صورت گرفت که مورد استقبال بسیار خوب گردشگران و شهروندان چابهاری قرار گرفت.

جزیره کیش میزبان بیش از ۲۰۰ هزار مسافر در ایام نوروز
خبر بعدی از جزیره کیش بود که از میزبانی گردشگران دریایی استقبال خوبی صورت گرفته است. گردشگران ورودی از مسیر هوایی و دریایی به جزیره کیش از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان ۱۲ فروردین امسال؛ ۲۰۰ هزار و ۵۰ نفر در ستاد هماهنگی خدمات سفر‌های نوروزی به ثبت رسیده است.
 بر اساس آمار‌های ارائه شده از سوی ستاد هماهنگی خدمات سفر‌های نوروزی کیش، از مجموع ورودی ۲۰۰ هزار و ۵۰ مسافر به جزیره؛ تعداد ۱۱۹ هزار و ۷۰۷ نفر با تردد ۸۸۰ پرواز از مسیر هوایی و تعداد ۸۵ هزار و ۳۴۳ نفر با تردد ۹۸ شناور از مسیر دریایی به جزیره کیش سفر کردند؛ بنابراین گزارش از مجموع ۱۹۰ هزار و ۵۴۴ نفر مسافر خروجی؛ تعداد ۱۰۹ هزار و ۴۲۶ نفر با تردد ۸۹۰ پرواز به کیش سفر کردند و در مسیر دریایی نیز ۸۱ هزار و ۱۱۸ نفر با تردد ۹۰ شناور جزیره کیش را به مقصد بنادر چارک و آفتاب ترک کردند.
آمار‌های ارائه شده از سوی ستاد هماهنگی خدمات سفر‌های نوروزی، بیانگر استقبال گسترده گردشگران از مراکز ورزشی و تفریحات دریایی جزیره کیش است که "کلوپ‌های غواصی و تفریحات دریایی" با پذیرش ۱۰۷ هزار و ۴۱۶ نفر بیشترین ارائه خدمات به مسافران نوروزی را در این حوزه  به خود اختصاص دادند.
شناور‌های تندرو و کف شیشه‌ای نیز در این بازه زمانی میزبان ۸۷ هزار و ۵۵۳ نفر از مهمانان نوروزی بودند.

اختصاص رتبه نخست جذب گردشگران نوروزی
 به مازندران 
در همین رابطه مسئولان حوزه گردشگری از کسب رتبه نخست جذب گردشگران نوروزی به استان مازندران خبر داده و افزودند: رتبه‌های بعدی به ترتیب به استان‌های گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر و خوزستان اختصاص یافته است.
مصطفی فاطمی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با تأکید بر افزایش حجم سفر‌های نوروزی در سال جدید از کسب رتبه نخست جذب گردشگران نوروزی به استان مازندران خبر داد و گفت: رتبه‌های بعدی به ترتیب به استان‌های گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر و خوزستان اختصاص یافته است.وی با اشاره به اینکه استان مازندران هم از نظر اقامت و نیز تردد رتبه نخست کشوری را در نوروز به خود اختصاص داده است گفت: آمار‌ها حاکی از ورود بیش از ۱۰ میلیون نفر گردشگر به این استان است.
به گفته وی، استان گیلان با ورود بیش از هشت میلیون نفر گردشگر رتبه دوم و استان خراسان رضوی با ورود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در رتبه سوم کشوری قرار گرفته است.این مقام مسئول در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، ادامه داد: استان هرمزگان با ورود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رتبه پنجم، بوشهر با ورود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رتبه ششم و استان خوزستان با جذب چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در رتبه هفتم قرار گرفته‌اند.
فاطمی با اشاره به اینکه امسال توزیع زمانی و مکانی سفر نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، ادامه داد: سفر‌ها از نیمه شعبان آغاز شد و به محض جمع‌بندی ستاد سفر نوروز ۱۴۰۲ تعطیلات بعدی را در شب‌های قدر، عید سعید فطر، شهادت امام سجاد و ۱۵ و ۱۶ خرداد خواهیم داشت.

خبر بعدی در حوزه گردشگری دریایی به خوزستان
 اختصاص دارد 
چرا که در روز‌های تعطیلات نوروزی منتهی به ١٢ فروردین ماه ۱۴۰۲ حدود ۳۴۰ هزار مسافر نوروزی و گردشگر از سراسر کشور در گردشگاه‌های دریایی مجاز و ایمن استان تردد کرده اند که در نوع خود چشمگیر بوده است.
بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: به دنبال اتخاذ تمهیدات مدیریتی و اقدامات اجرایی لازم برای ارتقاء ایمنی گردشگری دریایی و تسهیل بهره‌مندی از جاذبه‌های دریایی استان  طی بازه زمانی یاد شده  ۳۳۹ هزار و ۹۴۵ گردشگر با استفاده از دو فروند کشتی تفریحی، یک فروند بارج، هفت فروند موتور لنج و ۱۴۲ فروند قایق در ۱۱ ایستگاه دریایی مجاز در سطح استان خوزستان تردد کردند.وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار نفر از کاروان‌های راهیان نور از یادمان شهدای عملیات والفجر ۸ در کرانه شرقی اروندرود در بندر اروندکنار بازدید کردند، گفت: ۴۵ هزار و ۸۶۴ نفر از گردشگران نیز از اسکله‌های شماره یک تا چهار و جزیره مینو در شهرستان خرمشهر نیز بهره‌مند شدند.
رئیس کمیته گردشگری دریایی خوزستان تعداد گردشگران در شهر بندری ماهشهر را نزدیک به ۳۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: گردشگران در این شهرستان از پارک ساحلی مجیدیه، اسکله خور سمایلی، پارک ساحلی شهر بندرامام و اسکله مجتمع بندری امام تحت شرایط ایمن به گردشگری دریایی پرداختند.آقایی همچنین اسکله صیادی بحرکان را از جمله ایستگاه دریایی مجاز و ایمن خوزستان در تعطیلات نورزی عنوان کرد که در آن بیش از ۱۲ هزار نفر از هموطنان از جاذبه‌های دریایی این منطقه بهره‌مند شدند.
ایران میزبان ۳ میلیون مسافر  نوروز ی دریا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه