بحرین و عادی سازی مناسبات عربستان با ایران 

علی مظفر- از سرگیری روابط ایران و بحرین، نقطه عطفی در شتاب عادی سازی مناسبات عربستان سعودی با ایران خواهد بود. ابراز تمایل بحرینی ها برای سفر به ایران و بازگشایی سفارتخانه ها و راه اندازی خطوط هوایی بین شهرهای زیارتی و گردشگری، خود دلیلی بر آمادگی دیرگاه بحرینی ها برای برخورداری از مناسبات و تعامل بیش از پیش با ایران بوده است. 
تکدر فصلی عربستان سعودی و ایران در موضوعات مختلف با نگاه عمیق بحرینی ها نسبت به سرزمین مادری متفاوت است و رایزنی ها در سطوح دو جانبه و بدون میانجی گری خود دلیلی بر نگرش مثبت نسبت به تسریع توافق بر سر تمامی مسائل مورد اختلاف بین دو کشور است. 
حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی در منامه از سویی و دیدار هیئت پارلمانی کشورمان با مقامات بحرینی نقطه آغازین گفتگو در مسیر علاقمندی ها و اشتراکات مورد نظر بر اساس هنرمندی دیپلماسی و بنیاد پیوندی بین دو همسایه با سابقه خویشاوندی دیرینه دارد. 
از سویی؛ موفق بودن راهکار دیپلماتیک در از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان و گام برداشتن در چشم انداز روشن توسعه مناسبات بر اساس مصالح مشترک و منافع منطقه ای، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ـ دینی خود نشان از بالندگی نگرش مثبت کشورهای همسایه به ویژه بحرین در این برهه کنونی است. 
از طرف دیگر نیز استقبال گسترده جهانی از توافق ایران و عربستان و بازخوردهای مثبت این توافق در میان کشورهای منطقه و آثار و پیامدهای این تعامل سیاسی با اشاره به تحولات جهانی، جنگ روسیه و عدم اعتماد بیش از حد به آمریکا، کشورهای عربی قدرتمند اقتصادی را وا داشت که خود را به کشور قدرتمند امنیتی یعنی ایران نزدیک کنند. 
رهبران کشورهای عربی که طی ده سال گذشته به پختگی سیاسی رسیده و درک نمودند که اراده سیاسی ایران با تأکید بر همسایه محوری و سیاست همسایگی و گسترش مناسبات با کشورهای همسایه بوده است و بر این مبنا، خواهان کمک به جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به نتایج عملی همسایه محوری شدند و این تلاش در حالی است که فضای مثبتی در منطقه شکل گرفته است و اعتماد به مسیر دیپلماسی در میان نخبگان و سیاسیون عربی به درجه ای از اعتقاد منطقه ای سوق پیدا کرده است. بر این مبنا، ابتکار عمل هایی در حل و فصل مسائل باقی مانده میان کشورهای عربی و ایران و تلاش برای احیای روابط با خشنودی و طیب خاطر در حال انجام است. 
اما نیازهای بر آمده از تحولات منطقه ای و توجهات مردم کشورهای منطقه به ویژه بحرین شیعی از سویی و حسن نیت و در نظر گرفتن منافع دو جانبه از سوی دیگر به دلالت پیوندهای دیرینه، تحکیم ثبات و استواری سیاسی در منطقه، دو کشور ایران و بحرین را به کاهش اصطکاک های موجود ترغیب کرده است.  
بنابراین مشورت ها و تبادل نظرها و اعتقاد راسخ نسبت به بهره گیری از توان بومی کشورهای منطقه برای همگرایی منطقه ای، کشورهای عربی را عادی سازی روابط با ایران وا داشته است. بر این اساس ارتقاء سطح ارتباطات سیاسی، لازمه آن است که مناسبات و تحکیم همکاری ها ادر حوزه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری جریان پیدا کند و در گام نخست صنعت گردشگری و جهانگری تسهیلات بیشتری را برای مردم این کشورها عربی در نظر بگیرند و تزریق کالای ایرانی به بازارهای عربی شروعی بر تداول تعاملات و مرادات باشد و در این میان روابط برادرانه و همسایگی از سر گرفته شود و این مهم با بالا بردن سطح روابط دو جانبه و رفع جدی موانع موجود میان ایران و بحرین امکان پذیر خواهد بود.
کارشناس بین الملل مجلس شورای اسلامی

بحرین و عادی سازی مناسبات عربستان با ایران 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه