بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول؛

بدهی دولت سیزدهم کمتر از ۱۵۱ دولت جهان شد

گروه اقتصاد - یونس اسماعیلی نژاد - آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی کشورهای جهان از نظر بدهی دولت در سال میلادی گذشته ۱۱ پله بهبود یافته و ۱۵۱ دولت جهان بدهی بیشتری نسبت به دولت سیزدهم در این سال داشته‌اند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، صندوق بین‌المللی پول با بررسی میزان بدهی ناخالص ۱۸۹ دولت جهان به نسبت تولید ناخالص داخلی از جایگاه خوب دولت ایران در رده‌بندی دولت‌های جهان از این نظر خبر داده است.
بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی کل بدهی ناخالص دولت ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. بدهی دولت ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۲۱ بدهی ناخالص دولت ایران معادل ۴۲.۴ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده بود.
صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد روند کاهشی بدهی ناخالص دولت ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد و بدهی ناخالص دولت ایران در این سال به معادل ۳۲ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد.
دولت ایران در رده‌بندی ۱۸۹ دولت جهان از نظر نسبت بدهی ناخالص به تولید ناخالص داخلی طی سال ۲۰۲۲ در رتبه ۱۵۲ قرار گرفته است. بر این اساس بدهی دولت ایران از ۱۵۱ دولت در جهان کمتر بوده و فقط ۳۷ دولت بدهی کمتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.
بر اساس این گزارش رتبه ایران در رده‌بندی جهانی بدهی دولت‌ها در سال میلادی گذشته ۱۱ پله بهبود داشته است. ایران در سال ۲۰۲۱ از نظر بدهی ناخالص دولت در رتبه ۱۴۱ قرار گرفته بود اما در سال ۲۰۲۲ توانسته ۱۱ کشور را پشت سر بگذارد و در جایگاه ۱۵۲ قرار گیرد.
بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول ژاپن بدهکارترین کشور جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است. بدهی ناخالص دولت ژاپن نسبت به تولید ناخالص داخلی در این سال ۲۶۱ درصد بوده است. یونان با بدهی ۱۷۷ درصدی و اریتره با بدهی ۱۶۳ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.
آمریکا به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا دوازدهمین دولت بدهکار جهان را دارد. بدهی ناخالص دولت آمریکا به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۲۱ درصد برآورد شده که با توجه به حجم اقتصاد این کشور رقم قابل ملاحظه‌ای است.
ایتالیا با بدهی ۱۴۴ درصدی در رتبه ۵، بحرین با بدهی ۱۱۷ درصدی در رتبه ۱۵، اسپانیا با بدهی ۱۱۶ درصدی در رتبه ۱۸، فرانسه با بدهی ۱۱۱ درصدی در رتبه ۱۹، انگلیس با بدهی ۱۰۲ درصدی در رتبه ۲۳، آلمان با بدهی ۶۶ درصدی در رتبه ۷۱ و چین با بدهی ۷۷ درصدی در رتبه ۵۱ جهان و به عنوان دولت‌های بدهکارتر از دولت ایران شناخته شده‌اند.
از جمله دولت‌هایی که بدهی کمتری نسبت به دولت ایران در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند عبارت‌اند از: سوئد، ترکیه، امارات، عربستان، روسیه و کویت.دولت ماکائو در انتهای این رده‌بندی قرار گرفته است. بدهی دولت ماکائو در سال ۲۰۲۲ صفر بوده است.

ایران بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۲ 
 در همین رابطه صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود میزان تولید ناخالص داخلی ۱۹۳ کشور جهان از جمله ایران را در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده است.
بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال به یک هزار و ۵۹۶ میلیارد دلار رسیده که این رقم ۱۴۱ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.ایران با تولید ناخالص داخلی یک هزار و ۵۹۶ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بیست و دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان در این سال شناخته شده که بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصادهای ۱۷۱ کشور دیگر دنیا بزرگ‌تر است و فقط ۲۱ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.
رتبه ۲۲ اقتصاد ایران در میان ۱۹۳ کشور جهان در حالی است که ایران در معرض شدیدترین تحریم‌های وضع‌شده علیه اقتصاد یک کشور در طول تاریخ قرار دارد.از جمله کشورهایی که اقتصاد کوچک‌تری نسبت به ایران در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند عبارت‌اند از: پاکستان، تایلند، هلند، آرژانتین، مالزی، آفریقای جنوبی، امارات، سوئد، اتریش و الجزایر.
پاکستان با اقتصاد یک هزار و ۳۳۸ میلیارد دلاری یک پله پایین‌تر از ایران در جایگاه ۲۳ جهان قرار گرفته است.انگلیس و فرانسه به عنوان کشورهای صنعتی عضو گروه هفت بزرگی اقتصادشان تنها دو برابر اقتصاد ایران برآورد شده ست. تولید ناخالص داخلی فرانسه بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۲ سه هزار و ۷۰۴ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی انگلیس سه هزار و ۷۱۴ میلیارد دلار محاسبه شده است.ایران با تولید ناخالص داخلی یک هزار و ۴۵۵ میلیارد دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۲۱ نیز در رتبه ۲۲ جهان میان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا قرار گرفته بود.
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ۹۵ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد و به یک هزار و ۶۹۱ میلیارد دلار برسد.
آمریکا دومین اقتصاد دنیا شد
این نهاد بین‌المللی اقتصاد، چین را با تولید ناخالص داخلی ۳۰ هزار و ۲۱۶ میلیارد دلاری را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده است. آمریکا با اقتصاد ۲۵ هزار و ۴۶۴ میلیارد دلاری در رتبه دوم و هند با ۱۱ هزار و ۸۵۵ میلیارد دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه، اندونزی، برزیل، انگلیس، فرانسه، ترکیه، ایتالیا، مکزیک، کره جنوبی، کانادا، اسپانیا، عربستان، تایوان، مصر، لهستان، استرالیا و تایوان نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا بیست و یکم از این نظر قرار گرفته‌اند.
کشور کوچک «توالو» با تولید ناخالص داخلی ۵۸ میلیون دلاری بر اساس شاخص قدرت خرید به‌عنوان کوچک‌ترین اقتصاد دنیا شناخته شده است.همچنین صندوق بین‌المللی پول در بخشی از گزارش خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی جهان، به بررسی میزان هزینه‌های خالص ۱۸۸ دولت جهان در سال ۲۰۲۲ پرداخته و آنها را بر اساس نسبت خالص هزینه های دولت به تولید ناخالص داخلی رده بندی کرده است.
این گزارش دولت سیزدهم ایران را به عنوان یکی از کم خرج‌ترین دولت‌های جهان معرفی کرده است. نسبت هزینه‌کرد دولت ایران در سال ۲۰۲۲ به تولید ناخالص داخلی ایران ۱۲.۵۱۷ درصد محاسبه شده است که بر این اساس تنها ۵ دولت جهان نسبت به دولت ایران در سال ۲۰۲۲ کم‌هزینه‌تر بوده‌اند و ایران از این نظر در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.کم خرج‌ترین دولت جهان در سال ۲۰۲۲ دولت هائیتی اعلام شده است. نسبت کل هزینه‌های دولت هائیتی به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ بالغ بر۱۰.۲۹۳ درصد محاسبه شده است که کمترین میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در جهان محسوب می‌شود.
دولت های ترکمنستان با ۱۰.۳۵ درصد، سودان با ۱۱.۴۲۱ درصد، اتیوپی با ۱۲.۰۸ درصد و گینه استوایی با ۱۲.۱۱۶ درصد به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم از این نظر قرار گرفته اند.ایران در میان کشورهای خاورمیانه نیز کم‌خرج‌ترین دولت در سال ۲۰۲۲ بوده و در حالی که رتبه ۶ جهان را از این نظر به خود اختصاص داده است دومین دولت کم خرج خاورمیانه عربستان است که در رتبه ۶۵ جهان قرار گرفته است. نسبت هزینه کرد دولت عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۶.۸۵۸ درصد اعلام شده است. قطر با هزینه کرد ۲۷.۶۳ درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است.  
بدهی دولت سیزدهم کمتر از ۱۵۱ دولت جهان شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه