از تالاب هورالعظیم خوزستان تا سرخی تالاب لیپار سیستان و بلوچستان

میراث فرهنگی برنامه ای برای گردشگری دریا و تالاب‌ها ندارد

گروه گردشگري دريا - محبوبه اشرفی پیمان -  تالاب‌ها نقاشی انکار ناپذیر رحمت خداوند بر روی زمین اند؛ وسعتی به اندازه قلب نیلگون آسمان مامنی امن برای پرندگان مهاجر و مکانی  برای زاد و ولد و تکثیر بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری، زیست بومی برای مواد ژنتیکی، گیاهی در خلاصه کلام می‌توان گفت تالاب‌ها تکمیل کننده زمین در شش روز مقدس بودند، که ایران زمین از این موهبت الهی بی نصیب نبوده است.

دخالت انسان در طبیعت با تخریب همراه نباشد
نایب رییس فراکسیون گردشگری در مجلس شورای در مورد دخالت انسان در محیط زیست تاکید کرد: اگر با بهره برداری بیش از اندازه از طبیعت باعث نابودی آن شویم یا از سوی دیگر هیچ گونه بهره برداری از آن را نداشته باشیم، تعادل طبیعت را از بین می بریم. باید به صورت متعادل اقدام به بهره برداری از تالاب‌ها نموده تا بتوانیم در جهت حفظ محیط زیست گام برداریم.

باید بپذیریم که پهنه‌های آبی کشور شرایط مناسبی ندارند
در ادامه عماد مطالبی مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای کلانشهر رشت در مورد گردشگری تالاب‌ها و استفاده بهینه از طبیعت، گفت: در حال حاضر باید بپذیریم که پهنه‌های آبی کشور شرایط مناسبی ندارند، در نظر داشته باشیم همین پهنه‌های آبی در طبیعت کارکردهای متعددی دارند که یکی از مهمترین آنها جذب گردشگر و به دنبال آن کسب درآمد برای جوامع محلی است.

گردشگری تالاب‌ها را در کنار اقتصاد کشور 
رونق دهیم
کارشناس محیط زیست شهری با تاکید به مسئله آموزش و حفظ قوانین زیست محیطی در بخش دولتی و خصوصی، یادآورشد: اگر بخواهیم گردشگری طبیعت به ویژه تالاب‌ها را در کنار اقتصاد کشور رونق دهیم، باید با برنامه‌ریزی و احتیاط وارد عمل شویم به گونه‌ای که نه تنها تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها مورد توجه قرار بگیرد، بلکه اسناد بالا دستی در جهت بهره وری از طبیعت را مدنظر قرار داده تا بتوانیم گام ارزنده‌ای در راستای همکاری بخش دولتی و خصوصی برداریم.

تالاب‌ها سرشار از ظرفیت و پتانسیل‌های منابع طبیعی هستند
کارشناس برنامه ریزی و آمایش شهری با اشاره به سوق دادن گردشگری به سمت طبیعت گردی، افزود: طبیعت ایران از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب شگفت انگیز و منحصربفرد است، این ظرفیت باید به گونه‌ای مورد توجه قرار بگیرد که منجر به تخریب آنها نشود، در این بین اگر بخواهیم تنها ظرفیت تالاب‌ها را مورد بررسی قرار دهیم، کشور سرشار از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منابع طبیعی است.

در معرفی تالاب‌ها ضعیف عمل کرده ایم
مطالبی با تاکید دوباره به ظرفیت‌ بی بدیل  تالاب‌های کشور، تصریح کرد: استان‌های شمالی کشور سرشار از ظرفیت و پتانسیل تالاب‌ها هستند؛ با توجه به اهمیت ثبت جهانی تالاب‌ها در کنوانسیون بین المللی رامسر تالابی همچون تالاب انزلی با ناهنجاری‌های محیط زیستی نظیر ورود فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، در کنار عوامل اجتماعی و اقتصادی روبرو هستند.
مردم از وجود بسیاری از تالاب‌های بکر در کشور بی اطلاع هستند
وی در ادامه با تاکید بر فرهنگسازی و افزایش سواد زیست محیطی، یادآور شد: حفظ و نگهداری تالاب‌ها در کنار سایر پهنه های طبیعی کشور نیازمند به فرهنگسازی و آموزش همگانی است تا در کنار بهره برداری شاهد تخریب آنها نباشیم، در این میان می‌توان از  تالاب استیل و عینک نام برد که با توجه به اکوسیستمی که دارند جذابیت‌هایی را برای بهره برداری درست و اصولی از این پهنه ها برای گردشگران فراهم می‌کنند.

مخاطرات تالاب‌هاي كشور مشترک هستند
کارشناس برنامه ریزی و آمایش شهری با اشاره به مخاطراتی که در مسیر تالاب‌های کشور وجود دارد، تاکید کرد: تخریب تمام تالاب‌ها از دو مسیر ملی و بین المللی می‌گذرد، تخریب ملی را می‌توان با آگاه سازی مردم  و پای کار آمدن جوامع  محلی تا حدود بسیاری کنترل کرد، در کنار تمام موارد عنوان شده باید ظرفیت سنجی با توجه به آمایش سرزمینی را نیز برای ادامه حیات تالاب‌ها در نظر بگیریم.

جوامع محلی ذینفع اصلی حفاظت
 از تالاب‌ها هستند
مطالبی در ادامه با تاکید به زیست پذیری شهری با رویکرد طبیعت محوری، یادآور شد: باید شرایط گردشگری در تالاب به گونه‌ای مهیا شود که توریستها با بهره برداری از این طبیعت مناسب و مطلوب منجر به تخریب آن نشوند؛ استفاده از طبیعت ما را با دو مفهوم بزرگ در مقیاس محلی و منطقه ای روبرو می‌کند که در برابر گردشگری و حفظ طبیعت، این دو پارادوکس و تضاد ایجاد می‌کند و رعایت نکردن الزامات زیست محیطی می‌تواند در بهره برداری از هر کدام از ظرفیت‌های  طبیعی ضربات مهلکی را بر زیست بوم کشور وارد کند. بخش حاکمیتی نگاه نظارتی را به دنبال دارد و بخش بهره بردار به دنبال کسب درآمد، اما هر دو باید حافظ محیط زیست باشند و به عنوان بازوهایی کنار یکدیگر  قرار بگیرند در این بین جوامع محلی و گروههای مردم نهاد می‌توانند همچون حلقه ای  این دو را به یکدیگر متصل کنند.
مطالبی با اشاره به ارتباط گروههای مردم نهاد گفت: تا زمانی که ارتباط بین گروهها نباشد به نتیجه مطلوب نمی رسیم حتما مثلث بخش دولتی، گروه‌های مردم نهاد و جوامع محلی برای گردشگری طبیعت به ویژه با رویکرد حفاظت و احیای تالاب لازم و ضروری است.  در پایان می‌توان گفت؛ تالاب‌ها بخشی از حیات زمین هستند، برخی از مردم خواسته و ناخواسته با رفتار خود به طبیعت و محیط زیست خسارات جبران ناپذیری وارد می‌کنند؛ برای این منظور جهت رونق گردشگری تالاب‌ها باید به فرهنگ سازی در میان اقشار مختلف جامعه توجه ویژه‌ای  کرد و با بالا بردن سواد زیست محیطی مانند نگرش، دانش و رفتار تعاملی بین مردم آن منطقه و محیط زیست ایجاد کرد.
میراث فرهنگی برنامه ای برای گردشگری دریا و تالاب‌ها ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه