يك نماینده مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد سرآمد» مي گويد:

کاهش وابستگی اقتصاد به دلار، نیازمند دیپلماسی سیاسی و اقتصادی

گروه اقتصاد  –محمد آیتی – سیدابراهیم رئیسی، رییس‌ جمهور کشورمان در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه فعالان در استان خوزستان گفته بود: دبیرخانه‌ای برای تغییر نوع مبادلات ارزی ما تعریف شده تا بند ناف مبادلات ارزی ما از دلار قطع و با ریال انجام شود.
هرچند صحبت سیدابراهیم رئیسی، مورد توجه واقع شده است و این تحرکات پس از تذکرات رهبر انقلاب جدی شد، اما به باور برخی، این کار در اقتصاد ایران با زیرساخت‌های موجود، خیلی شدنی نیست و وابستگی اقتصاد با دلار، بسیار در هم تنیده شده است و از طرفی، تحقق این شعار، نیازمند متقاعد کردن کشورهای طرف مقابل است که شاید خیلی ابتکار عمل در آن بخش، مخصوصاً در کوتاه‌مدت به دست ایران نباشد.
در همین خصوص، محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس یازدهم به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد گفت: دور کردن اقتصاد ایران از دلار، راهکارهایی دارد و تحقق این مهم، نیازمند تشکیل کارگروه‌هایی با حضور حداکثری اقتصاددانان باید باشد.
وی افزود: نگاه در چنین کاری باید این باشد که ما در مراودات و تعاملات بین‌المللی به سمتی برویم که اگر مثلاً بناست با کشورهای همسایه، روابط اقتصادی داشته باشیم، ترجیحاً ارز دو کشور یا ارزی به غیر از دلار مورد توافق قرار بگیرد. مشخص است این روند، که زمان هم می‌خواهد، محتاج دیپلماسی گسترده اقتصادی و البته سیاسی است.

تولیدکنندگان علاقه‌مند هستند با نوسانات بازار ارز، تولیدات خودشان را وارد میدان کنند
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: در اقتصاد ایران و در بخش تولید، تولیدکنندگان علاقه‌مند هستند با نوسانات بازار ارز، تولیدات خودشان را وارد میدان کنند. یعنی اثر دلار بر تولید آن‌ها، اندک است، اما در مرحله فروش مایلند با نرخ دلار بین‌المللی، عمل کنند که این اتفاق به هیچ وجه پسندیده نیست.

نمی‌شود که تولیدکنندگان از پتانسیل‌های کشور استفاده کنند اما با نرخ دلار آزاد، جنس‌شان را عرضه كنند
وحیدی اظهار داشت: این افراد در حوزه تولید باید بدانند اگر قرار است تولید با مجموعه امکانات داخلی و براساس ریال باشد، در آن طرف موضوع هم، باید خروجی بر مبنای ریال محاسبه شود. نمی‌شود که تولیدکنندگان از انرژی، نیروی کار، معادن و دیگر پتانسیل‌های کشور استفاده کنند و بعد با نرخ دلار آزاد، جنس‌شان را به فروش بگذارند. این موضوع را گفتم تا توجه داشته باشید که بریدن بند ناف دلار از اقتصاد تنها منوط به مبادلات اقتصادی بر پایه ارزی غیر از دلار نیست. ما باید با قوانین و نظارت، بتوانیم این ساختار نادرست و فسادانگیز را از حوزه اقتصادمان، مخصوصاً به نفع مردم، دور کنیم.

بايد برای مصرف‌کننده، ارزش واقعی دلار مشخص باشد، نه هر روز شاهد یک قیمت خاص باشیم
وی یادآور شد: عدم‌وابستگی به دلار مولفه‌های بسیاری دارد که برای همین است که می‌گویم باید کارگروه‌هایی که در ساختار آن، اقتصاددانان خبره‌ای هستند، تشکیل شود. یعنی حتی باید برای اثر روانی قیمت دلار در بازار هم، برنامه داشت. باید برای مصرف‌کننده داخلی، ارزش واقعی دلار مشخص باشد، نه اینکه هر روز شاهد یک قیمت خاص باشیم.

نمی‌شود که حقوق کارمند با ریال پرداخت شود، اما همه چیز را به افزایش قیمت دلار ربط دهیم
عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی افزود: نمی‌شود که حقوق کارمند در مملکت با ریال پرداخت شود، اما موقع فروش محصول، همه چیز را به افزایش قیمت دلار ربط دهیم. متاسفانه این روند باعث بی‌اعتمادی و عصبانیت مردم در جامعه شده است.

باید در مراودات مالی، پولی و بانکی کشور تغییراتی شکل بگیرد
وحیدی در ادامه بیان کرد: در مراودات مالی، پولی و بانکی کشور هم باید تغییراتی شکل بگیرد و اتفاقاً زمینه‌ای باشد برای ایجاد فرصت‌هایی که تعاملات مالی، پولی و بانکی کشور مبدا و مقصد، به ارز دو طرف و یا ارزهایی غیر از دلار ختم شود.

بریدن بند ناف دلار از اقتصاد
 نیازمند حضور افرادی کاربلد در سیستم اقتصاد بین‌الملل و دستگاه دیپلماسی سیاسی است
وی تصریح کرد: بریدن بند ناف دلار از اقتصاد، نیازمند حضور افرادی کاربلد در سیستم اقتصاد بین‌الملل و حتی دستگاه دیپلماسی سیاسی است. یعنی این گروه‌ها با این دو وظایف مختلف باید تواماً کار را جلو ببرند. در این راستا، وزیر امور خارجه و معاونانش، سفرا، کنسولگری‌های ایران در کشورهای دیگر، وزیر اقتصاد و معاونانش و رایزن‌های اقتصادی و دیگر افراد مسئولیت‌دار در این بخش در دولت باید پای کار بیایند تا کشورهایی که با ما مراودات اقتصادی دارند را به حذف دلار در این تبادلات، مجاب کنند. حقیقتاً این کار، کاری سخت و زمان‌بر است، اما شروع آن را باید به فال نیک گرفت، زیرا مطالبه رهبر معظم انقلاب هم بوده است. نماینده بجنورد گفت: به باور من، این مسیری که در پیش گرفته شده اگر درست و منطقی جلو ببرد، ارزش پول ملی را هم در پی خواهد داشت. در این راه، افزایش تولید داخل و مهار تورم هم مستتر است که باز هم می‌گویم این شعار زیبا و تحرکات جدید، زمانی به بار می‌نشیند که اقتصاددانان خبره در قالب کارگروه‌هایی، حضور پررنگ داشته باشند و افراد مسئولی هم که از دولت نام بردم و این رسالت بر دوش‌شان هم است، با قدرت کار را جلو ببرند و این موضوع، دغدغه همیشگی‌شان باشد.
کاهش وابستگی اقتصاد  به دلار، نیازمند دیپلماسی سیاسی و اقتصادی
ارسال دیدگاه
دیدگاه شما | 1 دیدگاه
محمود ظریفی 1402/2/24 - 17:00
خواهش میکنم واسم یکاری کنید تحت پوشش بهزیستی هستم خانه ندارم میخام ی اتاق باایرانیت دروی کنم نمیزاره شهرداری خواهش میکنم یکاری کنید
rateup 0
 ratedown 0
اخبار روز
ضمیمه