تشریح طرح‌های در حال اجرا در منطقه چابهارتوسط نماینده ویژه رئیس جمهوری در سواحل مَکُران

به دنبال توسعه همه جانبه مَکُران هستيم تا کاستی‌های عسلویه تكرار نشود

گروه اقتصادكلان - مختار رحیمی - سواحل مَکُران با وجود برخورداری از ظرفیت‌های متعدد و متنوع برای توسعه همه‌جانبه به دلیل نداشتن طرح جامع و نقشه‌راه معین، با چالش‌های فراوانی در حوزه عمران و توسعه مواجه است به‌طوری که بسیاری از پروژه‌هایی که برای توسعه سواحل مکران در نظر گرفته شده دچار رکود و تعطیلی شده‌اند.وی گفت: سواحل مَکُران را می‌شود به محلی برای فعالیت در چند زمینه در سطح منطقه و حتی بین المللی تبدیل کرد و این توسعه را از این منظر می‌توان یک توسعه همه جانبه تلقی کرد و با بهره گیری از تجارت گذشته در زمینه سرمایه گذاری‌های بزرگ صنعتی مثل عسلویه، کاستی‌هایی را که در آن مناطق وجود دارد در منطقه مَکُران تکرار نشود و این موضوع در برنامه‌ها لحاظ شده به گونه‌ای که مولفه‌هایی مورد توجه قرار داده شده که تأمین کننده آتیه مطلوب، متوازن و هم پا در زمینه‌های مختلف است. دهقان بیان کرد: سازو کارهای لازم برای اجرایی سازی این طرح اعم از جنبه‌های قانونی، مقررات، دستورالعمل‌ها و نهاد سازی متناسب با طرح کلی و اولیه به عنوان یک فرصت جدی در برنامه دولت قرار دارد.وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح ماده ۶۸ احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، گفت: در آنجا برای اینکه توسعه را در این منطقه به ویژه با نگاه اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دریا محور و آن سهمی که این منطقه می‌تواند در اقتصاد ملی داشته باشد پیش بینی یک سازمان توسعه‌ای شده است که اساسنامه آن تهیه و در مراحل نهایی تصویب آن در دولت است و امیدواریم به زودی و هر چه سریع‌تر به مرحله اجرا درآید.

زمان زیادی را از دست داده‌ایم
دبیراجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران ادامه داد: در کنار تشکیل سازمان به دنبال آن هستیم که بتوانیم در قالب بودجه سنواتی یا در برنامه هفتم توسعه و همچنین در سیاست اقتصاد دریامحور که امروز در دستور کار مجمع است، همه فرصت‌ها، امتیازها و احکامی که می‌تواند تسهیل کننده فضای توسعه منطقه باشد آن را هم ببینیم که البته مد نظر همه مسئولان است و همگی بر آن تاکید دارند.
دهقان همچنین با ذکر این مطلب که در بحث توسعه سواحل مَکُران زمان زیادی را از دست داده‌ایم و برای اینکه بتوانیم از این گنج عظیم و پنهان را که همواره نگه داشته شده برداشت کنیم و در اختیار مردم و توسعه کشور قرار گیرد، افزود: در این زمینه زمان زیادی نداریم چرا که رقبای ما در منطقه به شدت در این بخش در حال کار و تلاش هستند و غفلت ما موجب از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود.
نماینده ویژه رئیس جمهوری در سواحل مَکُران بیان کرد: دولت سیزدهم عزم و همت خود را بر این گذاشته تا با بهره گیری از فضای مثبت روانی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی و عرصه بین المللی در این راستا با همه توان کار کند و گام‌های مهم و اثرگذار بردارد.

آغاز به کار فاز نخست فولاد چابهار از سال آینده
در ادامه دبیراجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران از آغاز به کار فاز نخست مجموعه فولاد چابهار از سال آینده خبرداد، و به تشریح آن پرداخت و گفت: تمام طرح‌هایی که در منطقه در حال اجرا است به عنوان طرح‌های پیشران دارای یک ویژگی مشترک هستند و در واقع یک فعالیت مرکزی است که سایر فعالیت‌ها حول آن شکل می‌گیرد. مجموعه کشت و صنعت مَکُران در چابهار در حوزه آبزیان و کشت‌های گلخانه‌ای و موز و به طور عمومی تولید میوه‌های گرمسیری فعالیت می‌کند.
دهقان ادامه داد: کشت و صنعت مَکُران در چابهار مجموعه بزرگ و عظیمی است که طی یک سال گذشته فعالیت آن شیب تندی به خود گرفته که امید می‌رود تا یک سال و نیم آینده عمده فعالیت‌های پایه این مجموعه به ثمر بنشیند و جنبه‌های شاخه‌ای و توسعه‌ای خود را به عهده بگیرد.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران با بیان اینکه عمده همت و تلاش فعالان مجموعه کشت و صنعت مکران معطوف مشارکت دادن جامعه محلی در فعالیت‌ها و بهره مندی مردم از فعالیت‌های مستقیمی است که در این مجموعه صورت می‌گیرد، افزود: این مجموعه برای ادامه فعالیت و این روی پای خود بایستد می‌بایست از خدمات پشتیبانی و حمایتی برخوردار شود.
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود از مجموعه فولاد سه و دو دهم میلیون تنی چابهار به عنوان یکی از طرح‌های مهم منطقه نام برد و اضافه کرد: این طرح که چند ساله بود هم اکنون آهنگ توسعه خود را پیدا کرده و به پیش می‌رود.
دهقان از آغاز به کار فاز نخست مجموعه فولاد چابهار از سال آینده خبرداد و گفت: امیدواریم در نیمه نخست سال آینده این مجموعه به مرحله تولید محصول برسد.
دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مَکُران همچنین از ساماندهی بهتر مجموعه پتروشیمی چابهار خبرداد و بیان کرد: این مجموعه نسبت به دو ماه گذشته مدیریت خود را پیدا کرده و طرح از منظر طراحی کامل شده اما در زمینه تأمین و اجرای آن مشکلاتی در مسیر کار وجود داشت که اکنون مرتفع شده و امور جاری و روان است به شیوه‌ای که می‌توان امیدوار بود در فاصله زمانی مشخص هم پیشرفت را دید و هم وزن دهی کرد و هم به نوعی متوجه شد که کجای کار با مشکل مواجه است.
وی به تشریح طرح‌های در حال اجرا در منطقه چابهار پرداخت و اظهار داشت: مدیران اکنون بر فرآیند کاری مسلط شده و قادر هستند به خوبی مدیریت کنند و اگر مسیر طرح‌ها با همین آهنگ به پیش برود می‌توان امیدوار بود بخش اعظمی از مجموعه‌ها در اواسط نیمه اول سال ۱۴۰۴ در حال تولید محصول باشند و این گام بلندی است.
دهقان تاکید کرد: در زمینه مخازن، آب شیرین کن‌ها، انتقال آب، تولید انرژی و برق از طرح‌هایی است که با نگاه زیرساختی و با آهنگی مناسب در حال پیگیری و اجرا است اما در بخش‌هایی نیز مشکلاتی وجود دارد.
نماینده ویژه رئیس جمهوری در سواحل مَکُران گفت: ابتدا قرار بود مجموعه‌هایی که در این منطقه وجود دارند از امتیازات مربوط به مناطق آزاد بهره مند شوند که هنوز موفق نشده‌ایم شمول قانون را بر این موضوع تسری دهیم ولی با تلاش‌هایی که در دولت و مجلس در حال انجام است به زودی به سرانجام خواهد رسید.
 به دنبال توسعه همه جانبه مَکُران هستيم  تا کاستی‌های عسلویه تكرار نشود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه