در راستای حفظ محیط زیست و احترام به نسل های آینده  

دریانوردی سبز؛ شعار زیست محیطی نداجا در ماموریت کد360


  مجید یوسفی - علیرضا پژوهان- سهراب مجدفر  -پيرو آخرین دستاورد بین المللی نیروی دریایی راهبردی ارتش در انجام ماموریت کد360 و طی کردن دور دنیا برای اولین بار در تاریخ کشور سرافرازمان و همچنین حضور ناوگروه های متعدد در اقیانوس ها، فعالیت های نیروی دریایی بیش از گذشته و با حساسیت بیشتر در تمام جهان رصد می شود.
با توجه به نقش غیرقابل انکار اقیانوس ها در تولید اکسیژن مورد نیاز جهان هستی و لزوم ایجاد توازن زیست محیطی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران براحترام به محیط زیست در این دریانوردی ها تاکید کرده است. 
به همین لحاظ در اولین گام؛ بررسی اهمیت موضوع از ابعاد مختلف و پیشنهادهای اجرایی جهت تحقق این شعار مدنظر قرار گرفته است.
اهمیت موضوع از منظر قرآن مجید
 آیات و روایات فراوانى وجود دارد که نشان مى‏دهد خداوند، طبیعت و محیط زیست را براى انسان آفریده و او حق تصرف در آن را دارد؛ اما از سوى دیگر تأکید مى‏کند که حق بهره‏مندى از محیط زیست، اختصاص به یک نسل ندارد. از این رو باید بهره‏بردارى از آن اصولى و عادلانه باشد به طورى که هم نسل حاضر و هم نسل هاى آینده بتوانند در پناه آن زندگى سالمى داشته باشند. بنابراین، سوء استفاده از این حق که منجر به آلوده‏سازى، تخریب و نابودى محیط زیست شود و در نتیجه به حق دیگران ـ به ویژه نسل هاى آینده ـ در استفاده از آن خللى وارد کند، ممنوع است.
نکته‏اى که باید به آن توجه داشت این است که، هرگاه حقّى براى انسان نسبت به چیزى پدید آید، در مقابل آن تکلیفى نیز خودنمایى خواهد کرد. به عبارت دیگر حق و تکلیف، دو روى یک سکّه‏ هستند.
بنابراين حق بر محیط زیست، تکلیف و مسئولیت در برابر محیط زیست را در پى دارد. یعنى همان طور که انسان حق دارد از محیط زیست سالم بهره‏مند باشد، این تکلیف را نیز دارد که این حق را براى دیگران نیز به رسمیت بشناسد و از هر عملى که دیگران را از داشتن محیط زیستى سالم، محروم کند، خوددارى کند.
خداوند همان طور که حق بهره‏بردارى از محیط زیست و طبیعت را براى انسان قرار داده، مسئولیت عمران و آبادانى زمین را هم بر عهده او گذاشته است.

منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت توجه به محیط زیست 
در نگاه رهبر انقلاب اسلامی، محیط زیست و حفظ و صیانت آن مسئله‌ای حیاتی است و برگرفته از تعالیم اسلام است تا آنجا که ایشان این مسئله را یک «وظیفه‌ی حاکمیّتی» می‌دانند.
•برای ما مسئله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی، مسئله‌ای تجمّلاتی و درجه دو نیست؛ یک مسأله حیاتی است. 14/۱۲/1377
•تخریب محیط زیست، از آن چیزهایی است که ضربه‌اش را یک ملت، یک منطقه‌ جغرافیایی، گاهی همه دنیا در وقتی احساس می‌کنند که دیگر قابل جبران نیست.  09/۰۱/1389
•یکی از شاخص های اساسی که در ساخت موتورها و همه دستگاه‌های صنعتی باید مورد توجه باشد، مسئله محیط زیست است. 09/۰۱/1389
•در کتاب های درسی؛ باید بچّه‌های ما اهمّیّت مرتع، جنگل، هوا، آب، خاک، دریا و مانند این ها را از کودکی بفهمند و روی آن حسّاس باشند. 17/۱۲/1393
اهمیت بین المللی و بروز بودن موضوع: 
•در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مبارزه علیه تغییرهای آب و هوایی کربن زدایی به عنوان اولویت اصلی صنعت دریانوردی در سال  2023 معرفی شده است.
بیش از 50 درصد تولید اکسیژن جهانی توسط فیتوپلانکتون ها در اقیانوس ها تولید می شود که متاسفانه شاهد افزایش سرعت نابودی آنها در زیرآب از طریق انواع آلودگی ها هستیم. لذا شعار سال 2022 روز جهانی اقیانوس ها، اقدام جمعی برای اقیانوس ها مطرح شده است.
درهمین راستا اولین خط کشتیرانی سبز در سال 2023 Green & Digital Corridor بین بنادر روتردام در هلند و بندر سنگاپور ایجاد شد.
موضوع های پیشنهادی مدنظر:
•بهبود بهره وری انرژی و ذخیره سازی آن (پیل سوختی هیدروژنی/ انرژی های تجدیدپذیر با توسعه سوخت-های زیستی/ انرژی خورشیدی و بادی/ سوخت سبز کم سولفور مانند اتانول  C2H6O).
•آماد سبز. 
•بهینه سازی اقدامات دفع فضولات و زباله یکان¬ های شناور (زباله سوز، تصفیه و... )
اقدامات آتی:
•اولویت دهی در قرارگاه برترساز فجر و ایجاد کارگروه با عنوان دریانوردی سبز.
•برگزاری رویدادهای چالش نوآوری و فناوری در موضوعات پیشنهادی صدرالذکر.
•عقد تفاهم نامه همکاری با سازمان محیط زیست با تاکید بر معاونت دریایی. 
•انجام طرح زباله سوز پلاسمایی.
•افزایش فعالیت تحقیقاتی حوزه رانش الکتریکی. 
•بهره برداری از هوش مصنوعی در مدیریت منابع مختلف (سوخت، آماد، نیروی انسانی و...)
•کلام آخر:
For avoidance of near next extinction: 
Start with one thing! (Find your thing!!)
دریانوردی سبز؛ شعار زیست محیطی نداجا در ماموریت کد360
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه