غول‌های دریایی ایران در حیاط خلوت آمریکا

دلایل اهمیت مأموریت ناوگروه ۸۶ نيروي دريايي ارتش

گروه امنيت دريايي - هادی رضایی-  ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در حال بازگشت به کشورمان است می‌تواند این رکورد را بشکند و مسافت طی‌شده توسط ناوگروه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران را به‌میزان چشمگیری ارتقا دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، بی‌گمان مأموریت پر افتخار دریادلان نیروی دریایی ارتش با ناو بندر مکران و ناوشکن ایرانی دنا طولانی‌ترین دریانوردی تاریخ یک ناوگروه و ناو تمام ایرانی را رقم خواهند زدند، اقیانوس هند و اقیانوس اطلس را تماماً طی کردند، یکی از مهمترین و تاریخی‌ترین رخدادهای تاریخی و دریانوردی کشورمان است.
این موفقیت بزرگ در حالی به دست آمده که تا همین ۱۳ سال پیش نیروی دریایی ارتش یک نیروی دریایی ساحلی بود و تجربه چندانی در دریانوردی‌های بین المللی نداشت و از همین رو بسیاری از کارشناسان بر این گمان بودند که ایران قادر به حضور مؤثر در عرصه دریا نخواهد بود. اما تغییر دکترین دفاعی ایران در عرصه دریا و تدبیر فرماندهی معظم کل قوا برای حضور نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد از یک سو و شیوع پدیده دزدی‌های دریایی در خلیج عدن و تنگه باب المندب و به تبع آن به خطر افتادن کاروان‌های تجاری کشورمان نیروی دریایی ارتش را بر آن داشت تا با حضور در این منطقه امنیت عبور و مرور خطوط مواصلاتی کشتی رانی ایران را تأمین کند.این اتفاقات نقطه آغازی برای حضور نیروی دریای ارتش در آب‌های بین المللی شد. تا اردیبهشت ۱۴۰۰ هفتاد و چهار ناوگروه برای تأمین منافع ایران به آب‌های آزاد اعزام شد و اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز هفتاد و پنجمین ناوگروه ایران مأموریت خود را آغاز کرد، مأموریتی که نسبت به دیگر مأموریت‌های ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش، متفاوت بود.
 
اهمیت دریا برای ایران
ایران ۱۹۰ هزار کیلومترمربع گستره دریایی و بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی دارد و حدود ۴۰ درصد از مرزهای آن دریایی است. بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) بارها بر اهمیت استفاده از دریاها و همچنین بر تقویت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند.
حضور ناوگروه دریایی ایران در اقیانوس آرام و آب‌های آزاد بین المللی از دو منظر برای ایران دارای پرستیژ و جایگاه جهانی است: نخست، توانایی ایران در ابعاد فنی در ساخت تجهیزات بومی است. ایران اکنون ششمین کشور برتر دارنده صنعت دریایی در جهان و در میان ۶ کشور دنیا از نظر قدرت دریایی است که رتبه چهارم را در زمینه کشتی و ناوهای جنگی و نیروی دریایی در اختیار دارد.
از سوی دیگر انجام عملیات‌های فراقاره ای به‌وسیله ایران در آب‌های دوردست در صورت وجود هرگونه تهدید است این عامل را این‌گونه می‌توان مطرح کرد که ایران بازیگری جهانی در عرصه دریایی است و اکنون به میزان قابل‌توجهی از بازدارندگی دریایی رسیده است.
از مهم‌ترین نکات اهمیت مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش حضور ناوشکن تمام ایرانی «دنا» است.
 
اعزام ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی راهبردی ارتش به آب‌های آزاد بین المللی اثبات کرد که در صورت تعدی کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه ای، جمهوری اسلامی ایران قابلیت آن را دارد موقعیت و لبه جنوبی منطقه نبرد را گسترش دهد و منافع و امنیت بازیگران معارض را به خطر اندازد و در شرایطی که عمق‌بخشی به الگوی بازدارندگی به وجود آید هزینه‌های اقدام نظامی علیه کشور توسط دشمنان افزایش پیدا خواهد کرد.
برنامه ریزی صحیح و دستور کار عملیاتی و مسیریابی دقیق از دیگر موارد مهم مأموریت این ناوگروه بود. یکی از مهم‌ترین موارد نیز لجستیک و پشتیبانی بی‌نظیری است که از این ناوگروه به عمل آمد. یکی دیگر از موارد نیز اراده مستحکم و تاب آوری نیروی انسانی برای اجرای این مأموریت مهم است.
همچنین یکی از پیام‌ها و دستاوردهای دریانوردی ناوگروه ۸۶ را در حوزه سیاسی می‌توان صلح‌طلبی در کنار استقلال و دفاع از مظلومیت و ایستادگی در برابر ظلم و استکبار جهانی بیان کرد؛ ثبات و امنیت و حفظ تمامیت ارضی ایران (حفظ از مرزهای آبی و صدور پیام انقلاب اسلامی به دوردست‌ها) نیز از دیگر موارد اهمیت است.
البته احساس و انگیزه کافی جهت به‌کارگیری استعداد و مهارت در خدمت اهداف سازمانی هم از موارد دیگر است. خودکفایی و دانش بومی از مهم‌ترین ارکان در مأموریت خطیر و ارزشمند ناوگروه ۸۶ است.
اعزام ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نمایش اقتدار و سیادت دریایی، جایگاه ایران را به یکی از قدرت‌های برتر دریایی منطقه غرب آسیا و جهان اسلام تثبیت کرده است.

طولانی ترین دریانوردی یک ناوشکن تمام ایرانی
مأموریت ناو گروه ۸۵ نیروی دریایی ارتش، متشکل از ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا و ناوبندر مکران با هدف تحکیم امنیت خطوط مواصلاتی در منطقه و صحنه بین‌الملل و تعمیق روابط با کشورهای دوست، از مهر ۱۴۰۱ از مبدأ بندرعباس آغاز شد.
این ناوگروه در بهمن ماه توانست مقتدرانه و پس از گذر از اقیانوس‌های متلاطم و دریاهای دشوار بیش و هزار مایل دریانوردی کند و وارد سواحل برزیل در آمریکای جنوبی شود.
 این نخستین بار در تاریخ دریانوردی ایران است که یک ناوگروه رزمی از مبدأ ایران این مسافت طولانی را طی می‌کند. این مهم در حالی به دست آمد که ناوشکن تمام ایرانی دنا به خوبی از عهده مأموریت محوله برآمده و تجربه‌ای ارزشمند برای مراکز دانشگاهی، صنایع دریایی و نهایتاً دریانوردان نیروی دریایی ارتش کسب کرده است.
 حضور در این مأموریت طولانی و دشوار، شایستگی‌های صنعت کشتی‌سازی نیروی دریایی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و علم و دانش فرزندان شایسته ایران را در یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین عرصه‌های دریانوردی به اثبات رساند. با این اقدام برای اولین بار در تاریخ ایران دروازه‌های اقیانوس اطلس و دریای شمال به روی ناوگان نظامی ایران گشوده شد.
مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ابعاد مختلف دارای اهمیت و ویژگی‌های منحصر به فرد است و در کنار پیمایش مسیر طولانی در مسیر، اولین حضور ایران در سواحل قاره آمریکا و در سواحل کشور برزیل را رقم زد، منطقه‌ای که همواره حیاط خلوت ایالات متحده آمریکا و انگلیس محسوب می‌شود.

مأموریت ناوگروه ۸۶ نیروی دریای ارتش نمایش قدرت و به اهتزاز در آوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آب‌های اقیانوس اطلس و سواحل آمریکای جنوبی و حیات خلوت آمریکا و انگلیس بود که با عبور از چند تنگه راهبردی جهان تا رسیدن به سواحل برزیل و بازگشت به کشور عزیزمان.
دلایل اهمیت مأموریت ناوگروه ۸۶ نيروي دريايي ارتش
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه