یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید

اگر اقتصاد نابسامان و بی‌ثبات باشد نمی‌توان دلار را حذف کرد

گروه اقتصاد – سمیه ملایی - سیدابراهیم رئیسی، رییس‌ جمهور کشورمان چند هفته پیش در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه فعالان در استان خوزستان گفته بود: دبیرخانه‌ای برای تغییر نوع مبادلات ارزی ما تعریف شده تا بند ناف مبادلات ارزی ما از دلار قطع و با ریال انجام شود. با وجود اینکه اظهارنظر سیدابراهیم رئیسی، مورد توجه واقع شده است و این تحرکات پس از تذکرات رهبر انقلاب جدی شد، اما به باور برخی، این کار در اقتصاد ایران با زیرساخت‌های موجود، خیلی امکان‌پذیر نیست و وابستگی اقتصاد با دلار، بسیار درهم تنیده شده است و از طرفی، تحقق این شعار، نیازمند متقاعد کردن کشورهای طرف مقابل است که شاید خیلی ابتکار عمل در آن بخش، مخصوصاً در کوتاه‌مدت به دست ایران نباشد.
در همین رابطه، اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: مردم و بازار و فضای جامعه، عمل دولت را می‌بینند. خود رییس جمهور دوست دارد و دلش می‌خواهد کاری بکند، اما اصلاً مشاوران خوبی ندارد. ما انتظار نداریم که رییس جمهور همه تخصص‌ها را داشته باشد، بلکه می‌باید مشاورانی باسواد و با علم و دانش و صادق داشته باشد. کسانی که حرف راست را بگویند. 

صدای بازار دقیقاً برعکس صدای
 مسولان است
وی افزود: متاسفانه بعضی اوقات می‌بینیم اطلاعاتی که به رییس جمهور می‌دهند اطلاعات درستی نیست و ایشان باید تجدیدنظری در مشاوران اطرافش داشته باشد. فعلاً در هیچ حوزه‌ای، مشاوره خوبی به چشم نمی‌خورد.
نماینده سمیرم تصریح کرد: رییس جمهور فقط می‌آید و می‌گوید دلار و بازار باید این‌جور و آن‌جور باشد، ولی دقیقاً صدای بازار برعکس است. یعنی به صحبت رییس جمهور که بالاترین مقام اجرایی کشور است، هیچ توجهی نمی‌شود. پس مردم به صحبت‌های او اعتماد ندارند. اینکه آقای رئیسی فقط می‌گوید باید چنین شود یا نشود، جواب نمی‌دهد و حقیقتاً چاره کار نیست. مردم کف بازار را می‌بینند. مردم چیزی را می‌بینند که در سفره‌هایشان باشد. سلیمی اظهار داشت: وقتی هر روز سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود، دیگر به سخنان رئیس جمهور اعتمادی نیست. وقتی هر روز در بازار، ارز بالاتر می‌رود، یعنی صحبت‌های رئیس جمهور به درد نخورده و به نوعی کارساز واقع نشده است.وی گفت: اگر رییس جمهور فقط به صحبت کردن اکتفا نکند و در جایی بنشیند و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند و نتیجه برنامه‌ها در جامعه نشان داده شود، خود مردم این را درک می‌کنند. در موضوع قطع کردن بند ناف دلار هم، این تحرک می‌باید در یک دوره زمانی خود را در کف جامعه نشان دهد، وگرنه فضای بی‌اعتمادی ادامه پیدا می‌کند.نماینده سمیرم یادآور شد: با توجه به تحریم‌ها و مسائل و مشکلات ارزی که داریم و الان کشورهای همسایه مبادلات‌شان با دلار است، نمی‌توانیم قاطع و یک طرفه بگوییم که دلار را از مبادلات تجاری، حذف می‌کنیم.  کشورهایی مثل عراق و پاکستان و امارات و قطر، مبادلات‌شان با دلار است و زمانی که می‌خواهیم با این کشورها، وارد کار اقتصادی شویم، می‌باید موضوع حذف دلار را در میان بگذاریم و حقیقتاً زمان می‌برد تا این اتفاق، آن هم پس از توافق دو طرف، رخ دهد.

 وابستگی به دلار در اقتصاد ما زیاد است و این موضوع را هم نمی‌توان انکار کرد
سلیمی افزود: اگر بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم که ظرفیت اقتصادی بالاتر برود، آن موقع می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم. الان وابستگی به دلار در اقتصاد ما زیاد است و این موضوع را هم نمی‌توان انکار کرد. 

اگر اقتصاد نابسامان و بی‌ثبات باشد نمی‌توان دلار را حذف کرد
او در مورد اینکه آیا ضرورت دارد وابستگی به دلار را کمرنگ کنیم؟ بیان کرد: اگر بنیه اقتصادی کشورمان افزایش یابد، می‌شود این کار را کرد، ولی الان که اقتصاد نابسامان و بی‌ثبات است نمی‌توان دلار را حذف کرد. باید اول روی ارزش پول ملی کار کنیم و بعد به سراغ حذف دلار از مبادلات‌مان حرکت کنیم.

 به نظر من حذف دلار و بریدن این بند ناف، فعلاً شعاری بیش نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: ما الان به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌توانیم تبادلات بانکی داشته باشیم. یکی از هدف‌های ما، تبادل کالا با کالا است. به نظر من حذف دلار و بریدن این بند ناف، فعلاً شعاری بیش نیست. می‌توانیم به سمت کمرنگ شدن نقش دلار در اقتصادمان برویم، ولی در حال حاضر این کار، آن هم به صورت تمام و کمال، عملی نیست.
محمد وحیدی، نماینده بجنورد در همین رابطه به اقتصاد سرآمد گفته بود: عدم‌وابستگی به دلار، مولفه‌های بسیاری دارد که برای همین است که تاکید داریم باید کارگروه‌هایی که در ساختار آن، اقتصاددانان خبره‌ای هستند، تشکیل شود. یعنی حتی باید برای اثر روانی قیمت دلار در بازار هم، برنامه داشت. باید برای مصرف‌کننده داخلی، ارزش واقعی دلار مشخص باشد، نه اینکه هر روز شاهد یک قیمت خاص باشیم.
عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی افزود: منطقی نیست که حقوق کارمند در مملکت با ریال پرداخت شود، اما موقع فروش محصول، همه چیز را به افزایش قیمت دلار ربط دهیم. متاسفانه این روند باعث بی‌اعتمادی و عصبانیت مردم در جامعه شده است.
وحیدی در ادامه بیان کرد: در مراودات مالی، پولی و بانکی کشور هم باید تغییراتی شکل بگیرد و اتفاقاً زمینه‌ای باشد برای ایجاد فرصت‌هایی که تعاملات مالی، پولی و بانکی کشور مبدا و مقصد، به ارز دو طرف و یا ارزهایی غیر از دلار ختم شود.
 اگر اقتصاد نابسامان  و بی‌ثبات باشد نمی‌توان دلار را حذف کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه