اقتصاد ليبرال  يا اقتصاد اسلامي؟

غلامرضا مصدق - در پي مناظره جنجال برانگيز دو استاد اقتصاد، آقايان غني نژاد به عنوان مدافع اقتصاد ليبرالي و  درخشان به عنوان مدافع اقتصاد اسلامي، بنده هم به عنوان مدافع اقتصاد دو دوتا چهارتا نظرات خود را بيان مي كنم!
 اگر چه اين حرف من در نظر بسیاری از خوانندگان این سطور عاميانه به حساب می آيد، اما به نظر بنده كه ٣٨ سال در كوران مسائل اقتصادي بودم، درس آن را خواندم و تدريس كردم، ما يك مكتب اقتصادي بيشتر نداريم و آن مكتب اقتصادي دو دو تا جهارتا است. اين مكتب مثل قوانين علوم دقيقه ریاضی و فیزیک قوانین خاص خود را دارد، البته با پيچيدگي بيشتر.  اين مكتب مي گويد هر نوع ايجاد محدويت در راه رقابتي كردن اقتصاد اشتباه است. كسب و كار را به دولت سپردن بی تردید موجب ناكارآمدي و فساد می شود. عدم احترام عميق به حق مالكيت موجب فرار سرمايه و فقر مي شود. اداره اقتصاد يك كشور نيازمند يك چارچوب منسجم و واضح بر اساس مختصات، انساني، جغرافيائي و فرهنگي آن كشور است. ارتباط بين المللي در حوزه اقتصاد موجب كيفيت بیشتر، استانداردسازي و رقابت بهتر مي شود. در دنياي امروز و بر اساس تجارب عملي چند دهه اخير بشريت، ايده خودكفائي چيزي به جز خودويرانگري نيست. سبقت نقدينگي از توليد حتما حتما موجب افزايش تورم مي شود.  به دلیل محدود بودن منابع حتی در کشورهای ثروتمند، برای عقب نماندن از دیگر کشورها استفاده از سرمایه گذاری خارجی اجتناب ناپذیر است. برای رشد اقتصادی، نرخ سرمایه گذاری حتما باید بیشتر از نرخ استهلاک سرمایه باشد و البته هرچه بیشتر، بهتر. سرمایه بسان غزالی تیزپا فقط در مکانهای امن جا خوش می کند. 
 اگر خود را از قید بند بایدها و نبایدهای ایدئولوژیک رها کنیم، همانطور كه در علم فيزيك فقط يك قانون جاذبه داريم، اقتصاد هم فقط يك قانون دارد و آن قانون عقلانی دو دو تا چهارتا است، که  برای هر فرد عادی اقتصاد نخوانده هم قابل فهم است.
اقتصاد ليبرال  يا اقتصاد اسلامي؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه