برای روزجهانی  صنایع دستی


فریبا نبوی طهرانی فر- صنایع دستی ایران به عنوان نماد و تبلور فرهنگ غنی کشور عزیزمان، از دیرباز شهرتی جهانی داشته است، شالوده اصلی آثاری که توسط  هنرمندان خلاق و خوش ذوق ایرانی بوجود آمده ، گویای تاریخ کهن این مرز و بوم است.
   در واقع، صنایع دستی ایران، جلوه ای از  هنر بومی و سنتی است که با تلاش و پشتکار صاحبان این صنعت، روز به روز رونق بیشتری یافته و در صورت توجه و حمایت، می تواند بازده بسیار خوبی در اقتصاد کشور داشته باشد.با توجه به‌ نزدیک شدن به  روز جهانی صنایع دستی (۲۰ خرداد ،۱۲ ژوئن) نگاه کوتاهی داشته ایم به انواع صنایع دستی کشورمان، که علاوه بر سطح ملی، در عرصه بین المللي نیز، دارای جایگاه  برجسته ای است.

 صنایع دستی ایران، تبلور فرهنگ و هنر ایرانیان
ایران ، کشوری زیبا با تاریخی درخشان است که قابلیت و توانمندی های بسیاری دارد.
آب و هوای چهار فصل ، همراه با مردمی خوش ذوق و قریحه ، که همواره در حوزه های مختلف، خوش درخشیده و با خلاقیت و هنرمندی خاص، خالق آثار بی بدیل و زبانزدی در دنیا بوده اند .در واقع ایرانیان از روزگاران قدیم، با توجه به موقعیت اقلیمی منطقه زیستی و استعدادهای جغرافیایی آن ، دست به خلق آثار و صنایعی زده اند که اغلب آنها، علاوه بر محبوبیت داخلی، شهرت جهانی یافته و در عرصه بین المللی نیز، جایگاه ویژه ای دارند. 
صنایع دستی، سوغاتی ارزشمند
 برای هدیه به عزیزان 
در سفر به شهرهای مختلف و در گذر از بازارچه‌های سنتی، غالبا ، با دیدن انواع صنایع دستی زیبا، حسی دلپذیر و خوشایند را تجربه می کنیم که قابل وصف نیست، گویا این صنایع با زبان بی زبانی، از روح لطیف صنعتگر  و از زحمات، ظرافت و عشقی می‌گویند که وی در ساخت آنها بکار برده و هنری جاودانه خلق کرده است. 
فرش های زیبای پر نقش و نگاری که با دستان هنرمند زنان و مردان ایرانی گره به گره و رج به رج بافته می شوند ، چشم هر بیننده ای را می نوازند و روح انسان را جلا  می دهند؛ دستان توانایی که تار و پودها را جان  داده و به آنها هویت می بخشند تا هنر ایرانی را به جان، پاس دارند .
صنایع خوش رنگ و لعاب سفالی در لاله جین همدان، از دیگر صنایع بی نظیری است که‌ هر روز ، با تلفیق ذوق و سلیقه هنرمندان این خطه، و با خلق نقش و طرح های  بدیع و زیبا، رونق بیشتری یافته  و با ورود به بازارهای جهانی، محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. 
صنعت مس زنجان نیز از دیگر صنایع ارزنده ایست که هر چشمی را مسحور زیبایی خود می‌کند و علاوه بر زیبایی، سلامتی را پیشکش کسانی می‌کنند که از مزایای مس آگاهند و   استفاده از ظروف مسی را در اولویت قرار می‌دهند.
خاتمکاری اصفهان با طرح و  نقش های چشم‌نواز، از نفیس ترین صنایعی است که جایگاه ویژه ای در  صنعت کشور دارد و در دنیا نیز بخوبی شناخته شده است.در میان تمام صنایع ارزشمند ایران، صنعت چرم و تولید  کیف و کفش و انواع البسه در شهرهای مختلف، خصوصا  تبریز و همدان ، رونق خاصی دارد و  گویای مهارت و هنر فعالانی است که با عشق و علاقه ی  فروان در این عرصه می کوشند.  
صنعت بافت گلیم، جاجیم و زیلو، از دیگر  شاهکارهای هنری کشورمان است که  نام یزد را بلند آوازه ساخته و افتخاری برای تولیدکنندگان  سختکوش این منطقه محسوب میشود .
عبور از کوچه پس کوچه های زیبای ابیانه و گذر  از معابر باصفای ماسوله نیز ، از دیگر جذابیت های ایران عزیزمان است که در کنار آثار و ابنیه‌ی  بسیار زیبا، هنر صنایع دستی را به نمایش می گذارند، در این دوشهر بی نظیر،  انواع عروسک های بافتنی و سایر بافت های الوان و خوشرنگ  دیده می‌شود که با ظرافت تمام، توسط انگشتان هنرمند زنان و دختران بافته شده و ذوق خرید را در مسافران چند برابر می‌کنند. 
حصیر بافی در شهرهای جنوبی و شمالی کشور،  سیاه دوزی در سیستان، سوزن دوزی ، میناکاری ، آبگینه، صنایع دستی چوبی، نمدمالی، ترمه، منجوق دوزی و ... از  دیگر صنایع دستی  کشورمان عزیزمان است که زنان و مردان بسیاری به آن اشتغال دارند و ضمن درآمدزایی، کمک شایانی به اقتصاد کشور می‌کنند.
اهمیت صنایع  دستی و پتانسیل کسب  درآمد ارزی حاصل از آن، لزوم توجه هر چه بیشتر  مسئولان و نهادهای ذی ربط را می‌طلبد تا ضمن حمایت از  این صاحبان صنایع، گامی موثر در جهت ارتقاء صنایع دستی  بردارند و هر چه بیشتر، زمینه  رونق بازار داخلی و حضور در عرصه های بین المللي را فراهم سازند.
برای روزجهانی  صنایع دستی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه