مردم درباره راهبرد غلط امريكا به اقتصاد سرآمد می گویند

فرزندان ما در کشتیرانی شكستني نيستند

جنگ سياسي امريكا با جمهوري اسلامي كه بالا گرفت، نبرد با حرفه تحريم آغاز شد و در اولين شليك، «كشتيراني جمهوري اسلامي» مورد هدف قرار گرفت و تحريم شد. 
كشتيراني يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين ابزار ترانزيتي جهان امروز است كه به مثابه شاه‌رگ اصلي و اساسي تجارت و بازرگاني يك كشور عمل مي‌كند و با قطع آن، مي‌توان شاهد شكست يك كشور بود. با همين نگرش، امريكا يك راست به سراغ كشتيراني رفت و آن را تحريم كرد تا رگ تجاري جمهوري اسلامي را قطع كند و به زعم خودش به نابودي بكشاند.ظاهر قضيه، جنگ سياسي دو دولت است؛ يك دولت كه با گردن‌كلفتي، مدعي باج و خراج است و دولت ديگري كه با روحيه انقلابي، تلاش مي‌كند «شعب ابي‌طالب» را با سربلندي ترك كند. اما باطن قضيه، جنگ يك دولت مستكبر عليه يك ملت است. ملتي كه داراي آرمان‌ها و فرهنگ خاص خودش است و نمي‌خواهد از هيچ كشوري پيروي كند. جنگ عليه خورد و خوراك يك مردم است؛ از كودكي كه شيرخشك مي‌خورد تا پيراني كه دارو نياز دارند؛ اين‌ها مورد هدف امريكا قرار گرفته‌اند تا روزگار را به سختي بگذرانند و در اين دوران سختي، به دشمن رو كنند و براي غذا و دارو ملتمس بيگانه باشند. 
در حاشيه همايش اخیر تقدير از دريانوردان موضوع تحريم كشتيراني را به جمعي از شركت‌كنندگان در ميان گذاشتيم و سخنان جالبي شنيديم كه از نظرتان مي‌گذرد:

مردم عليه تحريم
لبه اصلي جنگ تحريم‌ها به سمت مردم است و مردم نيز اين را به خوبي مي‌دانند. فشارهاي اقتصادي همه جوره از مسكن و پوشاك تا خورد و خوراك مستقيم به مردم ضربه مي‌زند و آن هم، مردمي كه قشر ضعيف جامعه را تشكيل مي‌دهند. كمبود اقلام و گراني آن‌ها، قشري را مورد آزار و اذيت قرار مي‌دهد كه درآمد ناچيزي دارند. كمبود و گراني به گرده آن‌ها شلاق مي‌زند و آن‌ها را در مقابل خانواده شرمسار مي‌كند. تحمل اين رنج، طاقت فرساست. 
ناجوانمردانه است كه به قيمت رنج مردم، بخواهي با آرمان‌ها و سياست‌هاي يك حاكميت بجنگي. مردم را رنج بدهي تا آن‌ها به خاطر فشارها، به روي حكومت خود خنجر بكشند. البته تقريبا محال است كه مردم ايران براي نان، به روي اعتقادات شمشير بكشند. شاهد مثال هم همين تحريم‌هاي ظالمانه است كه پس از سال‌ها، هيچ نتيجه‌اي براي امريكا در بر نداشته و بلكه روز به روز در حال عقب‌نشيني است. تحمل مردم بيشتر شده، راه‌هاي دور زدن تحريم‌ها افزايش يافته، فروش نفت وضعيت بهتري يافته و به طور كلي، تير تحريم به هدف دل‌خواهش ننشسته است. 

دريانوردان با غيرت
مردم با تاكيد بر اين كه فرزندان ما شكستني نيستند، به غيرت و دلاوري و مهارت دريانوردان خود افتخار كرده و آن‌ها را دليل اصلي شكست تحريم‌ها مي‌دانند. 

تحريم كشتيراني جنگ مستقيمي
 با مردم ايران
خانم ركسانا كه يك بيمه‌گر دريايي است، در پاسخ به پرسش ما كه چرا كشتيراني تحريم شده است، مي‌گويد: به نظر من، اشتباه بزرگ امريكا همين بود كه كشتيراني را تحريم كرد؛ زيرا كشتيراني نه ناوجنگي دارد و نه تجهيزات جنگي و نه سياسي است؛ بلكه عامل توزيع غذا و دارو است و تحريم كشتيراني به معناي تحريم سفره مردم است؛ به همين خاطر است كه به نظر من امريكا با تحريم كشتيراني جنگ مستقيمي با مردم ايران شروع كرده است و همين باعث شكست او شده و خواهد شد. 

مردم عليه دشمن
محراب از دانشجويان دانشكده دريايي مي‌گويد:به عنوان يك مهندس دريايي، از تحريم كشتيراني متعجبم زيرا كشتيراني تامين كننده خورد و خوراك مردم است و هيچ بحث نظامي در كشتيراني مطرح نبوده و نيست. اگر مساله امريكا، تجهيزات نظامي است كه بايد نيروي دريايي سپاه و ارتش را تحريم كند، نه ابزار توزيع غذاي مردم. به همين دليل، درك تحريم كشتيراني سخت است؛ مگر اين كه قبول كنيم كه امريكا با تحريم كشتيراني، به طور مستقيم مردم را هدف قرار داده است. 
اين دانشجوي مهندسي دريايي مثال زيبا و معناداري مي‌زند و مي‌گويد: در زمان جنگ، صدام با موشك‌هاي دوربرد خود، خانه‌هاي معمولي مردم را هدف قرار مي‌داد و ديدگاهش اين بود كه مردم بترسند و تحت فشار قرار بگيرند تا عليه حكومت مركزي بجنگند! اين منطق عجيب و غيرقابل باوري است كه چگونه ممكن است مردمي به خاطر فشار دشمن، به جاي  به دشمن به حكومت خود  كنند؟ در مورد كشتيراني هم همين به نظر من مي‌رسد. امريكا كشتيراني را تحريم كرده تا رزق و روزي مردم كاهش پيدا كند و خوراك و پوشاك آن ها گران شود، بعد انتظار دارد كه بخاطر اين فشار اقتصادي، مردم از حكومت مركزي دل آزرده بشوند؟ چرا مردم از دشمن اصلي خود دل آزرده نشوند و عليه او حركت نكنند؟

راهبرد غلط امريكايي
يك استاد دانشگاه از راهبرد غلط امريكايي‌ها گفت: راهبرد امريكا براي به زانو در آوردن حكومت جمهوري اسلامي، كاملا ناشيانه و غلط بود و راهبردي كه غلط باشد، به نتيجه دل‌خواه نمي‌رسد. در تحريم كشتيراني، امريكا نه دولت جمهوري اسلامي را بلكه مردم را تحت فشار قرار داد. در حقيقت، تحريم كشتيراني به معناي تحريم مردم است؛ زيرا كشتيراني وجه نظامي يا سياسي ندارد و به طور مستقيم، نتيجه خدمات كشتيراني به مردم مي‌رسد.كار اصلي كشتيراني جابجايي كالاست كه نفت فقط يكي از آن‌كالاهاست؛ كما اين كه درآمد حاصل از فروش نفت، به دارو و غذا و ساير مايحتاج مردم اختصاص دارد. تصور اين كه همه فعاليت‌ كشتيراني براي اهداف سياسي و نظامي است معنا ندارد و امريكايي‌ها با عدم درك اين نكته، كاري كردند كه مردم ايران تبديل به يك دشمن واقعي استكبار شوند و تمام فشارهاي را تحمل كنند و راهبرد غلط را به شكست برسانند.

نیازمند يك پويش ملي – مردمي عليه تحريم كشتيراني هستیم
 اسماعيلي نژاد- مدير مسئول روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد- با تاكيد بر اين نكته كه با دشمن بايد جنگيد؛ مخصوصا اگر جنگ را دشمن شروع كرده باشد، بايد در مقابل مطامع و اهداف يك‌سويه و غير انساني آن مبارزه كرد؛ گفت: به نظر من، تحريم كشتيراني یک جنگ تمام عیار و مقابله مستقيم با ملت ايران است و مردم بايد به اين تحريم غير انساني،  كنند. ما مي‌توانيم با تجمع در مقابل نمایندگی های سازمان ملل به تحريم كشتيراني اعتراض كنيم و يك پويش ملي – مردمي عليه اين تحريم نابخردانه ايجاد كنيم. 
وي از آمادگي روزنامه دریایی متبوع خود براي شكل‌دهي به اين پويش خبر داد و افزود: تحريم كشتيراني به عنوان وسيله تجارت و بازرگاني يك ملت، يك حماقت است. جالب است كه اولين چيزي كه تحريم شد، همين كشتيراني بود ولي با تمام فشارها به نتيجه‌اي نرسيده است.
وي علاوه بر مقامت مردمي، مهارت و كارداني كاپيتان‌هاي ايراني را عامل شكست تحريم دانست و افزود: ايران، دريانوردان بسيار ماهر و خوش‌فكري دارد و به راحتي در مقابل محدوديت‌ها سر خم نمي‌كنند؛ خوب است كه مردم به پشتيباني فرزندان دريانورد خود بيايند و با پويش نه به تحريم كشتيراني، حركتي اجتماعي- فرهنگي داشته باشند كه البته براي اين حركت، لازم است برخي انجمن‌ها و ارگان‌ها پيش قدم شوند و مناسبات اعتراض مردم به تحريم كشتيراني را فراهم كنند. 
فرزندان ما در کشتیرانی  شكستني   نيستند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه