اقتصادسرآمد مطالبه مردمي از گنج پنهان را پي گيري مي كند؛

۲۲‌سال!! فرصت سوزي مطلق در مَكُران

گروه اقتصاد دریا – امید اسماعیلی - در شماره های پیشین روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به کرات به موضوع مهم و استراتژیک توسعه مَکُران به عنوان يك مطالبه ملي پرداخته ایم
بيداري مسئولان:«از هر متر مربع سواحل مَکُران می توان درآمدزایی کرد» - آموزش تلفظ و نوشتار صحيح «مَکْران،مَکُران،مَکوران یا مُکْران»- «تحيلي بر بيچارگي چابهار» - «شوراي توسعه مَكُران، دقيقا كجايي؟!» به عنوان يك تلنگر - گفت و گوي تفصيلي با سفيرهندوستان در ايران درباره چابهار: «آیا قند پارسی از طریق بندر چابهار به بنگاله می رسد؟ - «هشدار تن ندادن هندی ها به سرمایه‌گذاری در چابهار» - «از برنامه سرمايه گذاري ۵۰۰ میلیون دلاري هندی‌ها در چابهار فقط ۳۰ میلیون دلار محقق شده» به عنوان يك قياس - «تيله بازي هندي ها در چابهار» تحت عنوان وقت كشي هندي ها. - «تبیین اقتصادسرآمد بر اهمیت مَکُران و چابهار». و...
اين ها تنها گوشه كوچكي از مطالبات مردمي است كه از سوی روزنامه اقتصادسرآمد پيگيري و منتشر شده است. 
با توجه به انتظارت جامعه و افکار عمومی از شوراي توسعه مَكُران، بارها گفته ایم که اگر مواردی را از فعاليت‌ اين شورای پر طمطراق بگیريم در واقع يك مجموعه تهی می بینیم که نتیجه چشمگیری ازآن حاصل نشده است. اگر غیر از این بود، ما شاهد توسعه سواحل بکر و بی نظیر مَکُران بودیم و مردم سیستان و بلوچستان که قرن هاست روی گنج پنهان خوابیده اند از کیلومترها نعمات الهی در این منطقه بهرمند می شدند و برای کسب درآمد و معاش روزانه خود اسیر قاچاق سوخت و روانه مرزهای خطر نمی شدند.    
با گذشت چند هفته از مخابره خبر خوش سردار دهقان مبنی بر اینکه «سازمان توسعه مَكُران مصوب شده است و بودجه آن نيز تامين شده» حالا خبر رسیده است که دولت لایحه تشکیل سازمان توسعه سواحل مَکُران را برای اعمال نظر و تصویب نمایندگان به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. چه خبر اميداو كننده اي!

تاسيس سازمان توسعه سواحل مَكُران بسيار دير اتفاق افتاد، اما كارساز مي شود
پيگيري مساله تاسيس این سازمان براي توسعه مَكُران بسيار دير اتفاق افتاد، اما كارساز خواهد بود، ما به اين امر اميدوار هستيم. 
حالا همه ایرانیان به گوشند و به هوشند تا خروجی كار سازمان توسعه مَكُران را با گوشت و پوست و استخوان لمس کنند.
آیا منويات مقام معظم رهبري براي كشف گنج پنهان تحقق پیدا می کند؟ آیا سازمان توسعه مَکُران مثل خیلی از سازمان‌هاي دولتي اسیر پيچ و خم بروكراسي می شود یا خیر؟در این باره راهی جز اميدواري نداريم؛ دولت رییسی با سال ها تعلل دولت های پیشین برای تشکیل سازمان توسعه سواحل مَکُران دست به کار شده است همین جای امیدواری دارد چرا که سازمان بسيار قوي‌تر از یک شورا و یک جمع تصمیم گیر است.
ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به این حرکت، اميد وافر داریم چرا که این سامان هم بودجه دارد، هم مستقل است و هم اجرا کننده. در واقع پوست اندازی و تولدی دیگر برای سواحل مَکُران محسوب می شود.

 ۲۲‌سال!! فرصت سوزي مطلق 
با مروی بر وضعیت پروسه توسعه مجموعه مَكُران درخشکی، سواحل و فراساحل می بینیم که همه چیز به فرمايشات رهبر معظم انقلاب در سال ۷۸ بر مي‌گردد. الان سال ۱۴۰۲ است؛ يعني بيش از ۲۲‌سال!! فرصت سوزي مطلق. دور خود چرخيدن در حالي كه راهبرد تعيين شده بود و رهبر انقلاب راه را به خوبي نشان دادند. 
آن طور كه دهقان مي‌گويد: اقدامات توسعه مَكُران براي اولين بار در سال ۹۱ – در دوره رياست جمهوري احمدي‌نژاد- شروع شد. همان الزامات در دوره آقاي روحاني ادامه يافت و در سال ۹۵ قانون مهمي در باره توسعه مكران به تصويب رسيد. ماده ۶۸ قانون توسعه نيز با نگاه مثبت مجلس شوراي اسلامي به كمك آمد تا سازمان توسعه مَكُران در قالب يك شركت دولتي با اختيار طراحي و نظارت و اجرا شكل بگيرد.

آيا فرصت سوزي قاعده كار دولتي‌هاست!
اگر به تاريخ‌ها نگاه كنيم، متوجه مي‌شويم كه از ۷۸ تا ۹۱، سال‌هاي زيادي گذشته است و تازه در سال ۹۵ قانوني مصوب مي‌شود و اكنون در ۱۴۰۲ قرار است كه اجرايي شود. روند زماني بسيار نااميد كننده است. اين همه فرصت سوزي و اين همه زمان به باد دادن، قاعده كار دولتي‌هاست. 

بی شک که بخش خصوصي به مقوله زمان اهميت مي‌دهد و بخش دولتي به گذر زمان!
فاصله بين نگاه مديريتی در بخش خصوصي با بخش دولتي بسيار بسيار متفاوت و معنادار است؛ اين است كه روند توسعه مَكُران كه در چنگ دولتي ها گير كرده است، با اين فضاحت كند است و چنان زمان از دست مي‌رود كه انگار ريگ‌هاي بيابان‌اند كه مي‌روند.اين است كه با نهايت نيك‌انديشي و مثبت‌گرايي، به گوشيم كه بشنويم اين سازمان فعال شده است و برنامه‌هاي توسعه مَكُران را به پيش برده است. 

آمادگي همكاري اركان دريايي وعلاقه‌مندان به اقتصاد درياپايه به توسعه مَكُران
بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران كه معاف از تحريم هم هست، بزرگ‌ترين و بهترين فرصت طلايي بود و هست كه راه تنفس ايرانيان را باز كند و فشار تحريم را بي‌اثر يا كم‌اثر كند. توسعه سواحل مَكُران به معناي توسعه چابهار است و اوج چابهار به معناي ایجاد اشتغال برای مردم سیستان و بلوچستان و پرواز ايرانيان است. اين است كه اقتصادسرآمد آماده همكاري. نه ما، بلكه همه اركان دريايي كشور و تمامي علاقه‌مندان به اقتصاد درياپايه آماده و به گوش هستند تا فرامين را بشنوند و با جان و دل همراهي و عمل كنند؛ مشروط بر اين كه سازمانش، سازمان باشد. سازمان يعني موفق در تصميم‌سازي، مقتدر در تصميم‌گيري، دقيق در طراحي و جهادي 
در اجرا.

آمادگي روزنامه دريايي اقتصادسرآمد براي كمك به توسعه مَكُران!
ما در تحریریه اقتصاد سرآمد، به عنوان تنها روزنامه دريايي كشور و به عنوان نشریه نمونه دريايي كشور، كاملا به گوشيم تا برنامه های سازمان جديد توسعه مَکُران را اطاعت و اجرا كنیم و در نوع و حد خود در توسعه مَكُران سهيم باشيم. توسعه مَكُران، به معناي توسعه ايران است. 

افکارعمومی منتظر خروجی کار سازمان توسعه سواحل مَکُران 
افکار عمومی منتظر است تا خروجی کار سازمان توسعه سواحل مَکُران را ببینند چرا که اگر اين منطقه آباد شود، ايران آباد شده است سیستان و بلوچستان آباد شده است؛ زيرا كشف گنج پنهان به همه ايرانيان از جمله سیستانی ها و بلوچ ها تعلق دارد و سهمش به همه و هر ايراني مي‌رسد. 
 ۲۲‌سال!! فرصت سوزي  مطلق در مَكُران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه