لندفرم های ژئومورفولوژیکی


ژئومورفولوژی مناطق ساحلی، از دیرباز مورد توجه محققین و پژوهشگران مناطق ساحلی بوده است و برخی از کارفرمایان و مدیران متولی مطالعات پروژه‌های عمرانی، کمتر به این مهم توجه داشته‌اند. 
لندفرم کوهستان یکی از وسیع‌ترین لندفرم‌های ژئومورفولوژیکی ساحلی استان مازندران به شمار می‌رود به طوری که با مساحت 32/3096 کیلومتر مربع، 22/39درصد نقشه لندفرم استان را پوشش داده است. لندفرم ارتفاعات، از مرز غربی استان تا غرب ساری در مجاورت دریا بوده و دامنه‌های نسبتاً پر شیب شمالی آن‌ها به دریا منتهی شده است. لندفرم ارتفاعات، از واحد کوهستان در استان مازندران از واحدهای سنگی متنوعی ترکیب یافته است؛ به طوری که در غرب از واحدهای سنگی آذرین، آذرآواری کرتاسه و در منطقه ساری، از سنگ‌های آهکی و دلومیتی سازند لار و دلیچای‌کربونیفر-دونین تشکیل شده است.
حرکات توده‌ای
زمین لغزش‌ها، سنگ لغزه‌ها و خزش‌های دامنه‌های پرشیب از اشکال ژئومورفولوژیکی ساحلی استان مازندران محسوب شده که طی حرکات تودهای زمین شکل گرفته‌اند. این اشکال در دامنه‌های شمالی ارتفاعات پرشیب شرق استان دیده می‌شوند. بیشتر این حرکات، در دامنه‌های سازند کمپلکس گرگان رخ داده‌اند. این لندفرم، در نقشه لندفرم ساحلی استان، 47/2 کیلومتر مربع مساحت داشته و 310/0 درصد آن را پوشش داده است.
مخروط افکنه‌ها
مخروط افکنه‌ها از لندفرم‌های شاخص واحد تپه ماهور به شمار می‌روند که در منطقه ساحلی این استان عمدتاً منطبق بر واحدهای چینه‌شناسی سخت نشده (Qtl , Qaf) هستند و بیشتر در دامنه‌های شمال کوه‌های شرقی استان رخنمون دارند. دامنه‌های ارتفاعات جنوب بهشهر، از محل‌های رخنمون این لندفرم هستند. مصالح سازنده این لندفرم بسیار درشت‌دانه بوده که به سمت دشت، ریزدانه شده و از تخلل آن‌ها کاسته شده است آبراهه‌های نسبتاً عمیق و مستقیم و با بستری پرشیب بر روی این لندفرم دیده می‌شود. نقشه لندفرم ساحلی استان مازندران نشان از گسترش ۴۵۳ کیلومتر مربع آن داشته و 74/5 درصد آن را پوشش داده است. 
ادامه دارد
لندفرم های ژئومورفولوژیکی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه