نقد نمایند ولی فقیه در استان هرمزگان به ایده سردبیر روزنامه دریایی اقتصادسرآمد؛

تأملی بر اندیشه تقسیما ت عرضی و عمقی استان های ساحلی

گروه اقتصاددریاپایه - روزنامه دریایی اقتصادسرآمد طی دو هفته گذشته و به دنبال انتشار سلسله نوشتار و مصاحبه های صاحبنظران، مسولان دریایی سابق و کنونی و علاقمندان به حوزه اقتصادریاپایه درباره تقسمیات کشوری با هدف دریایی شدن ایران، گفتمانی برای ایران دریایی ایجاد کرده است که با تبادل نظرات پینک پنگی خود تلاشی چشمگیر در راستای تحقق نگاه و فرهنگ دریایی به کار گرفته که در همین راستا ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد از همت یکایک آن ها به خصوص مشارکت و ورود دکتر محمدعبادی نمایند ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس به این گفتمان تشکر و قدردانی می کنیم.
دکتر محمدعبادی نمایند ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در نوشتاری به ایده دکتر ایرج گلشنی سردبیر روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مبنی بر تقسیمات جغرافیایی استان های ساحلی به صورت عرضی و عمقی نوشته است که در ادامه متن این نقد را باهم می خوانیم:
 تقسیمات جغرافیایی در سطوح شهری، استانی و کشوری، بر اساس اصول و مبانی مشترک، اهداف مشترک، هنجارهای مشترک و روابط اجتماعی معنی داری شکل می‌گیرد تا بتواند همزیستی مردم آن سامان را به دنبال داشته و آن را در مقابل تنش ها و چالش های پیش رو مقاوم نموده و به تقویت همگرایی اجتماعی منجر شده و استمرار آن را در گذر زمان تضمین نماید .
این هنجارها می‌تواند سبک زندگی، اخلاق مشترک، زبان مشترک، آداب و رسوم مشترک و نژاد مشترک و... باشد، که بر اساس آن همبستگی و یکپارچه سازی مردم را شکل داده و آن ها را به هم نزدیک نموده و دوام پیوندهای اجتماعی و معنوی را در استان ها و شهرها تقویت نماید.
امروزه در دنیا کشورهایی که فاقد این وجوه مشترکند، کوچکترین تحولات می‌تواند موجبات تجزیه آن ها را فراهم آورده و آن ها را به تاریخ بسپارد.
 کشور آمریکا به عنوان نمونه‌ای از این موضوع که فاقد این وجوه مشترک است می‌توان نام برد که از مردمی تشکیل شده که با فرهنگ های مختلف دور هم جمع شده اند گرچه در یک سیاست قسری و جبری امروز توانسته اند این جمعیت ناهمگون را تحت عنوان یک کشور واحد حفظ نمایند لیکن کوچکترین تکانه های سیاسی و اجتماعی وضعف حکومت مرکزی می‌تواند ایالات متحده آمریکا را به سرنوشت اتحاد جماهیر شوروی سابق مبتلا نماید.
اندیشه تقسیمات عرضی  برای نیل و دستیابی استان‌های بیشتر به ساحل اگرچه از مزیت‌های بیشتری در مقایسه با اندیشه تقسیمات طولی برخوردار است لیکن تمرکز این نظریه بر عنصر مکانی در شکل گیری یک جمعیت ناهمگون تحت عنوان یک واحد استانی و غفلت از سایر عناصر جامعه ساز دیگر به پیوند های اجتماعی استانی لطمه وارد نموده و در نهایت به وحدت و امنیت ملی کشور آسیب می‌رساند.به عنوان مثال اگر استان هرمزگان از مسیر شهرستان حاجی آباد به شهرستان سیرجان به صورت عمقی بخشی از استان کرمان به آن الحاق شود این تمایزات فرهنگی و اجتماعی و زبانی و آداب و رسوم مردم سیرجان با استان هرمزگان در آینده همگرایی در استان را به چالش کشیده و با کوچکترین مسئله ای، واگرایی در استان را تشدید نموده و منجر به ایجاد تنش های اجتماعی از نوع دیگری شده و کشور می بایست همچنان در یک دور باطل همچون کلافی سردرگم بدنبال یافتن راه حل های دیگر برای برون رفت از مشکلات ناشی از آن باشد.
بنابراین با توجه به گستره جغرافیایی قابل توجه در سواحل کشور که بیش از پنج هزار کیلومتر نوار ساحلی را در بر گرفته می‌توان با افزایش ظرفیت های جمعیتی و زیرساختی در نوار ساحلی کشور به افزایش استان ها در آینده براساس معیارهای نزدیکی به دریا وزن ظرفیت کشور را به سمت دریا شیب داده و کشور را به معنای واقعی کلمه دریایی نمود.
و استان های دور از ساحل نیز می‌توانند مکمل ظرفیت های استان های ساحلی بوده و در مجموع به صورت هم افزا به پیشرفت کشور کمک نمایند.
اگر ۵۰ درصد کشوری ظرفیت هایش کنار دریا باشد قطعاً آینده ای درخشان در انتظار آن خواهد بود و لزومی ندارد که همه استان ها به دریا وصل شوند.
اندیشه مطرح شده در مصاحبه با جناب آقای دکتر راستاد می‌تواند به ایده تمرکز بر ظرفیت و فرصت های استان های ساحلی و توسعه روزافزون آن برای تحقق واقعی یک کشور دریایی مورد امعان نظر در سیاستگذاری های کشور قرار گیرد.
در پایان لازم می دانم از همه صاحب نظرانی که برروی یک اصل مشترک تکیه نموده‌ و آرزوی تحقق یک کشور دریایی به معنای واقعی کلمه را برای ایران عزیز دنبال نموده و افکار عمومی مرم و مسئولان را به سوی ظرفیت های دریا جلب می نمایند تشکر و قدردانی نمایم.
محمد عبادی نمایند ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس
تأملی بر اندیشه تقسیما ت   عرضی و عمقی  استان های ساحلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه