اقتصادسرآمد گزارش می دهد

بورس ایران زیر خیمه سنگین رکود

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - رکود در بورس وارد چندمین ماه خود شد و در این روند فرسایشی و خسته‌کننده، خیمه سنگین رکود بر بورس با گذشت زمان بیشتر می‌شود.
هفته گذشته به دلیل تعطیلی اولین روز هفته، بورس تنها 4 روز کاری داشت. در اولین روز یعنی یکشنبه اندکی شاخص کل بورس و مقدار ارزش معاملات خرد در مقایسه با هفته ماقبل خود با رشد همراه شد اما در ادامه روزهای کاری بعد همانطور که در گزارش هفته گذشته «اقتصاد سرآمد» نیز گفته شد با کاهش ارزش معاملات خرد بورس دوباره وارد فضای رکودی شد.
در گزارش هفته گذشته «اقتصاد سرآمد» نوشته شد: «در روزهای پایانی هفته گذشته، ارزش معاملات خرد به کمتر از 4همت تومان رسید که این کاهش از یک‌سو، بیانگر روند رکودی جدید پس از افزایش امیدها در دو هفته ابتدایی شهریور است و از سوی دیگر، بیانگر اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران برای دوری از نوسانات قیمتی در شرکت‌ها به دلیل نبود افق روشن برای تصمیم‌گیری است.»

ضرباهنگ شاخص کل در هفته پایانی شهریور
یک‌شنبه 26شهریورماه، شاخص کل بورس 9هزار و 51 واحد افزایش یافت ارزش معاملات خرد 4.9 همت و 116میلیارد تومان ورود پول حقیقی بود.
دوشنبه 27شهریورماه، شاخص کل بورس 2هزار و 300 واحد افت کرد. ارزش معاملات خرد 4.6همت و 434میلیارد تومان خروج پول حقیقی بود.
سه‌شنبه 28شهریورماه، شاخص کل بورس کاهش 5هزار و 30واحدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد 3.6همت بود و 371میلیارد تومان نیز خروج پول حقیقی اتفاق افتاد.
29شهریورماه، شاخص کل بورس 7هزار و 300 واحد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد 3.4همت بود و 278میلیارد تومان نیز پول حقیقی از بازار خارج شد.

نبود نقدینگی در بورس
امیر تاجیک یکی از کارشناسان بازار سرمایه، دلیل رکود این روزهای بورس را «نبود نقدینگی در بورس» عنوان می‌کند و در این باره به «اقتصاد سرآمد» گفت: فشار بر بانک‌ها از سوی دولت برای برآورده شدن نقدینگی را به دلیل اینکه سبب سیاست انقباضی می‌شود در نهایت فشار را بر مقدار نقدینگی داخل بورس افزایش می‌دهد و ادامه این روند سبب افزایش وضع رکود در بورس می‌شود.
سیاست‌های پولی انقباضی به تدابیری اطلاق می‌شود که از طریق کاهش در عرضه پول، اهداف عمومی سیاست‌های پولی را برآورده می‌سازد یا به عبارت دیگر هر نوع تدابیری کاهنده عرضه پول را سیاست پولی انقباضی گویند.
علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه نیز اردیبهشت ماه در مطلبی با عنوان ««گروه‌های ریالی جذابترند» درباره اهمیت مقدار نقدینگی به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: «فاکتور مهمی که این روزها سبب فاز رکودی در بورس شده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»

ادامه روند فعلی و کم‌رمق بورس

کریمی یکی از دیگر کارشناسان بازار سرمایه، پیش‌بینی کرد که وضع فعلی و کم‌رمق بازار ادامه‌دار خواهد بود و نیروهای فعلی موجود در بازار «چندان قدرتمند» نیستند.
علی کریمی، بعد از یادآوری اتفاقاتی که در اردیبهشت ماه افتاد، در این باره به «اقتصاد سرآمد» گفت: روند نزولی همراه با کم شدن شدید حجم معاملات و کاهش قیمت سهم‌ها تا آستانه کف ارزشمندی و جذابیت خوب قیمت در سهام شد.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: از اوایل شهریور بعد از اخبار مثبتی که راجع به نرخ خوراک و حمایت های بورس مخابره شد، یک حرکت صعودی به خودش دید و اکنون حدود 2 هفته است که به صورت متعادل پیگیری می‌شود.
کریمی خاطرنشان کرد: بهتر شدن بورس در آن برهه، ناشی از جذاب شدن قیمت‌ها در عین ناامیدی سرمایه‌گذاران بود. در سال های اخیر، همواره در هنگام ناامید شدن شدید سرمایه‌گذار و اعتراضات نسبی به وضع بازار سرمایه، شاهد مداخله سیاست‌گذار بودیم که تا حدی بتوانند وضع را بهتر کنند. 
او اضافه کرد: این همزمان بود با بی‌واکنشی نزولی بازار دلار به اخبار مبنی بر دسترسی ایران به برخی از پول‌های بلوکه‌شده در بانک‌های خارجی. برآیند این نیروها موجب رشد بازار و تثبیت شدن در سطح فعلی شد.
عوامل مهم بر بورس
این کارشناس بازار سرمایه چند عامل را مهم دانست و بیان کرد: عامل اول رشد قیمت نفت است که اثرات مثبت و منفی ای که بر برخی سهام بازار دارد. او یادآور شد: پیش‌بینی‌های اقتصادی حاکی از با ثبات بودن قیمت های بالای نفت، تا انتهای سال 2023 است. کریمی افزود: عامل بعدی گزارشات ماه شهریور که به علت انتشار صورت های مالی، مهم تر از ماه‌های گذشته است و نسبت به عوامل دیگر، در کوتاه مدت اثر بیشتری بر بازار خواهد گذاشت. او معتقد است: سهم‌های زیادی هستند که بازار انتظار دارد که در شهریورماه بتوانند مقادیر و نرخ‌های فروش را گزارش کنند و سپس تصمیم بر خرید و نگهداری صورت بگیرد. این کارشناس بازار سرمایه درباره نرخ کامودیتی‌ها نیز گفت: عامل مهم بعدی شاخص کامودیتی‌ها که نشان‌دهنده این است که بعد از مدت‌ها نزولی بودن بازارهای مختلف، در برخی از آن‌ها موج‌های صعودی کوتاه ایجاد شده است. او یادآور شد: همچنین مناقشه‌های منطقه‌ای، اخیرا تشدید شده است، اما فعلا اثری روی بازار ندارد. تنها در صورت مداخله ایران، می‌تواند ریسک سیستماتیک ذهنی را افزایش دهد و اثر منفی روی بازار ایجاد کند.

پیش‌بینی ثبات در قیمت ارز
کریمی درباره نوسانات نرخ ارز اظهار کرد: نرخ دلار نیز هم اکنون در وضع تراکم در بین قیمت 48 تا 50 هزار تومان قرار دارد که گزارش‌های آتی اقتصادی ایران، می‌تواند حرکت بعدی این دارایی را شکل دهد. به صورت بین الاذهانی، نرخ دلار حرکت شدیدی در کوتاه مدت نخواهد داشت، اما احتمال دارد در اواخر سال، یک حرکت صعودی کوتاه‌مدت تجربه کند که به تبع آن بورس بیشتر از افزایش موجود در دلار رشد خواهد داد. 
این کارشناس بازار سرمایه در پایان پیش‌بینی کرد: به طور کلی می‌توان گفت که وضع فعلی و کم‌رمق بازار ادامه‌دار خواهد بود و نیروهای فعلی موجود در بازار، چندان قدرتمند نیستند. انتظار رشد از صنعت خاصی نیز نمی‌رود و باید نظاره‌گر بود تا اخبار و گزارش‌های بعدی روند آتی بازار را تعیین کند.
بورس ایران زیر خیمه سنگین  رکود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه