جذابیت‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌های ژئومورفولوژی

آستارا در طول جغرافیایی 4۸ درجه و ۵۲ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۲۸ دقیقه واقع است که ارتفاع آن نسبت به دریای آزاد منهای ۲۲ است. آستارا یکی از شهرستان‌های استان گیلان بوده که در ۱۸۹ کیلومتری شمال غربی شهر رشت و در مسیر راه اصلی رشت- اردبیل در منطقه جلگه‌ای ساحلی دریای خزر قرار دارد.
مکان‌های دیدنی و تاریخی آستارا عبارت‌اند از: 
منطقه حفاظت شده لوندویل در شهرستان آستارا- بخش لوندویل؛
دریاچه استیل شهرستان آستارا.
شهرستان رودبار
شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری شهر رشت قرار دارد و در ۴۹ درجه و ۲۴ دقیقه عرض جغرافیایی و در ارتفاع ۲۵۰ متری از سطح دریا واقع است. رودبار، از شمال به سیاهکل، رشت و شفت، از شرق به رودسر و از جنوب به قزوین محدود می‌شود.
مکان‌های دیدنی و تاریخی رودبار عبارت‌اند از:
چشمه آب معدنی سنگرود در دهستان عمارلو - بخش رودبار؛
چشمه آب گرم ماست‌خور در ۵ کیلومتری رودبار؛
دره گوهررود واقع شده در کرانه شرقی سفیدرود، نزدیکی رودبار.
چشمه‌ها و آبشارهای استان گیلان
رودخانه‌های متعدد استان گیلان، در دل جنگل‌ها، میان شهرها و روستاهای این منطقه، همگی به دریای خزر ختم می‌شوند و چشم اندازهای بسیار زیبایی را به وجود می‌آورند. چشمه‌های زیادی نیز در استان گیلان شناسایی شده‌اند که چشمه آب‌شور لاکان، چشمه آبگرم ماست‌خور، چشمه آب معدنی زمزمه، چشمه آب معدنی سجیران، چشمه آب معدنی علی زاخوانی، چشمه چشماگل سه‌شنبه‌ و چشمه‌های آب معدنی سنگرود برخی از مهم‌ترین آن‌ها هستند.
دریا، ساحل، دلتاها و تالاب‌های استان گیلان
ساحل دریای خزر
چشم‌انداز کرانه‌های دریای خزر، از لحاظ نوع مواد تشکیل دهنده ساحل، دارای قابلیتی شگرف برای بهره‌برداری گردشگری‌اند. سواحل دریای زیبای خزر در استان گیلان، یکی از مهم‌ترین و زیباترین سواحل کل ایران است. دریای خزر، بزرگترین دریاچه دنیا در شمال ایران بوده و تقریباً به شکل مستطیل است. دریای خزر، از جنوب به ایران، از شرق به ترکمنستان، از شمال شرقی به قزاقستان، از شمال به روسیه، از غرب به جمهوری داغستان و از جنوب‌غربی به جمهوری آذربایجان محدود است. بیشترین طول دریای خزر ۱۲۰۳ کیلومتر است که از شمال به جنوب میان خلیج بوگاتینسکی و منطقه مازندران قرار دارد. درباره خصوصیات زمین ساختی دریای خزر می‌توان گفت که این دریا از لحاظ زمین‌شناسی، گودال فرورفته‌ای است که در بستر آن پوسته اقیانوسی به ضخامت تقریبی ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر وجود دارد. تپه‌های ماسه‌ای، یکی از مناظر ژئومورفولوژیکی است که به طور پراکنده در سواحل استان گیلان مشاهده می‌شود. مطالعات قبلی نشان داد که یکی از اشکال خاص مناطق ساحلی تپه‌های ماسه‌ای عرضی است که به موازات خط ساحلی توسعه یافته‌اند؛ توالی و تعداد این تپه‌ها نشان دهنده دفعات عقب نشینی دریا و موقعیت خطوط ساحلی قبلی است بیشتر این تپه‌ها در سواحل آستارا، تالش و بندرانزلی به چشم می‌خورد.
تالاب انزلی
تالاب انزلی در ساحل جنوب غربی دریای خزر، در غرب دلتای سفیدرود و در جنوب بندر انزلی گسترده شده است. این تالاب، از غرب به کپورچال و آبکنار و از جنوب به صومعه‌سرا و بخش‌های شهرستان رشت، محدود است. محدوده آب تالاب انزلی بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع بوده و آب رودها، نهرها و زهکش‌های کشاورزی واقع در حوزه‌های آبریز به آن می‌ریزد. ارزش‌های زیست محیطی و اقتصادی تالاب انزلی، نقش ویژه‌ای در جغرافیا و حیات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی استان گیلان دارد. نقش علمی تالاب، در زمینه‌های مختلف جانورشناسی، گیاه‌شناسی و زیست محیطی حائز اهمیت است؛ به طوری که پژوهنده‌گان از آن به عنوان یک آزمایشگاه طبیعی رایگان در زمینه‌های گوناگون استفاده می‌کنند. چشم اندازهای زیبای تالاب انزلی، جاذبه‌های شگرف به منطقه بخشیده و محیط آبی و زنده تالاب و ارتباط گسترده آن با دریا، بستری مطلوب برای تخم‌ریزی انواع ماهیان فراهم ساخته است. ماهیان، گذشته از این که یکی از منابع مهم غذای مردم‌اند، نقشی مهم در اقتصاد منطقه دارند. بیش از ۲۰ گونه ماهی در تالاب انزلی وجود دارد که ۱۱گونه آن بومی، هشت گونه مهاجر و یک گونه نیمه مهاجرند. ده‌ها گونه از پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت و سفر زمستانی، تالاب انزلی را برای اقامت زمستانی انتخاب می‌کنند. به طوری که هر ساله، پرندگان مهاجری مانند غاز، قو، اردک، مرغابی، چنگر و دیگر پرندگان شناگر، در آن اسکان موقت می‌گزینند. تالاب انزلی و جزیره‌های آن چشم اندازهایی بسیار زیبا دارند و مشتاقان فراوان طبیعت را به سوی خود جلب می‌کنند.
جذابیت‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌های ژئومورفولوژی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه