«اقتصادسرآمد»گزارش می دهد؛ دیکته فروش سرمشق عرضه‌کنندگان در بورس

پایان تابستان هم به بورس افاقه نکرد

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - چهارشنبه هفته گذشته کورسویی از امید به بورس برگشت و سبب شد که بورس در نیمه اول زمان معاملات تا قبل از ساعت 11، با حضور پرقدرت خریداران اندکی از روند نزولی کاسته شود اما در ادامه و تا پایان زمان معاملات این فروشندگان بودند که قدرت خود را به خریداران دیکته کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، پاییز هم به نیمه رسید، اما خبری از رونق مورد انتظار فعالان بورس نیست. بازار سرمایه از نیمه اردیبهشت که در تراز 2میلیون و 500هزار واحد بود وارد فاز نزولی شد. مرحله‌ای از اصلاح که بسیار خسته‌کننده و طاقت‌فرسا بود.
نیمه اردیبهشت بود که تغییر ناگهانی روند بورس از مثبت به منفی، ابتدا با عرضه‌های آبشاری و پر حجم از سوی چند حقوقی آغاز شد و در ادامه به تدریج ویروس فروش سهام به همه فعالان بازار سرمایه از جمله حقیقی‌ها نیز سرایت کرد و روند کاهشی در چند ماه گذشته، تا آنجا پیش رفت که فروشندگان برای عرضه در قیمت‌های کمتر از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.
گروهی از فعالان بورس امیدوار بودند با شروع فصل پاییز و زمزمه انتشار گزارش شش‌ماهه (پایان شهریور) سبب تحرک در بورس شود، اما آمارهای ارزش معاملات خرد و ادامه روند خروج پول حقیقی از بازار سرمایه، تصویر دیگری ارائه می‌دهد.
در مجموع چهار روز کاری هفته گذشته (تعطیلی سه‌شنبه) شاخص کل روند نزولی ثبت کرد. شاخص کل که در پایان هفته اول مهر در تراز 2میلیون و 97هزار واحد بود کار خود را با کاهش 28هزار واحدی و بازدهی حدود منفی یک‌درصدی تمام کرد و از تراز 2میلیون و 97هزار واحدی تا سطح 2میلیون و 69هزار واحدی پایین آمد.
هفته اول مهر بود که شاخص کل تراز 2میلیون و 100هزار واحدی را از دست داد. گروهی در آن زمان این از دست دادن حمایت روانی 2میلیون و 100هزار واحدی را با شک و تردید می‌نگریستند و معتقد بودند که موقتی است.
موردی که در همان زمان تحریریه اقتصاد سرآمد هم به آن پرداخت و با طرح این سوال که «آیا حمایت ۲میلیون و۱۰۰هزار واحدی شاخص کل شکسته شد؟» و در مطلبی با عنوان «روند فرسایشی و خسته‌کننده بورس طبیعی نیست» متذکر شد که از دست رفتن این حمایت می‌تواند از نظر روحی و روانی جو بورس را غبارآلوده‌تر کند و در ادامه باید منتظر ورود به سطوح 2میلیون و 50هزار بود و احتمال شکسته‌شدن حتی تراز 2میلیون و احد نیز وجود دارد.
اقتصاد سرآمد هفته اول مهر در این باره نوشت: «سطوح حمایت از نظر تکنیکالی به گونه‌ای است که در ناحیه آن، قیمت سهام در برخورد با این خط واکنش مثبت نشان می‌دهد و روند نزولی به صعودی تغییر می‌کند، به همین علت تحلیلگران اعتقاد دارند آن نماد به این خط حمایتی همین واکنش مثبت را در آینده هم نشان خواهد داد.
در خط حمایت فشار خرید به فشار فروش غلبه می‌کند، بنابراین از آنجایی که گرایش به خرید سهام در خط حمایتی بیشتر از تمایل به فروش سهام است، قیمت سهام با رشد مواجه خواهد شد. اتفاقی که در زمان از دست رفتن یک حمایت می‌افتد افزایش عرضه و کاهش تقاضا نزد فعالان بازار سرمایه است. چراکه تکنیکالیست‌ها معتقدند که بعد از شکسته‌ شدن یک حمایت باید روند نزولی تا حمایت پایین‌تر ادامه پیدا کند که همین امر، سبب افزایش عرضه‌ها از سوی فروشندگان و کاهش تقاضا از سوی خریداران می‌شود.
شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی خود روز گذشته سطح حمایت ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی را از دست داد و اگر این شکست ثبیت شود در ادامه باید منتظر رسیدن شاخص کل بورس به سطوح پایین‌تر ۲میلیون ۵۰ و ۲میلیون واحد باشیم. موردی که با توجه به ارزش پایین معاملات خرد و ادامه سناریوی خروج پول حقیقی از بازار سرمایه در این روزها، دور از دسترس نیست که شاخص کل بورس سطوح پایین‌تر را تجربه کند.»

روند نزولی ارزش معاملات خرد بورس
شنبه 8مهر، ارزش معاملات خرد 5.3همت و 321میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شد. یکشنبه 9مهر، ارزش معاملات خرد با کاهش به 4.7همت و خروج پول حقیقی نیز با رشد  به 442میلیارد تومان رسید.
دوشنبه 10مهر، روند نزولی ارزش معاملات خرد ادامه یافت و به 4.4همت رسید اما خروج پول کمتر شد ولی همچنان منفی 23میلیارد تومان بود.
چهارشنبه هفته گذشته نیز ارزش معاملات خرد بازهم کاهش یافت و به 3.7همت رسید و خروج پول حقیقی با افزایش در مقایسه با دوشنبه به 37میلیاردتومان رسید.
پیش از این نیز نوشته شد که جو معاملاتی سنگین و بیشتر اقبال سرمایه‌گذاران به صندوق‌های با درآمد ثابت است. زمانی که ارزش معاملات خرد در محدوده 4همت است فاصله معناداری با روزهای رونق بورس که ارزش معاملات حدود 15همت بود، دارد. 
به مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند. حال اگر از ارزش کل معاملات، معاملات بلوکی صورت گرفته را کم کنید، ارزش معاملات خرد حاصل می‌شود. معاملات خرد به زبان ساده، همان معاملات عادی هستند که توسط سهامداران خرد و با محدودیت‌های قیمتی و حجمی انجام می‌شوند.

بازار توافقی فرابورس 
بازار توافقی پس از ماه‌ها انتظار، شنبه 15مهرماه شروع به کار می‌کند. شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بازارهای فرابورس را ندارد، می‌توانند در این بازار پذیرش شوند.
بازار توافقی فرابورس، بازاری است که در آن، سهام شرکت هایی که در بورس پذیرفته‌نشده و یا لغوشده، بر اساس توافق طرفین معامله، مورد معامله قرار می‌گیرد. شرایط ورود به این بازار، درخواست به یکی از کارگزاری های بورس، انتخاب حسابرس از بین حسابرسان مورد اعتماد سازمان و پرداخت تمام مبلغ اسمی سهم می باشد.
نحوه انجام و زمان معاملات در بازار توافقی فرابورس 
شرکت فرابورس با توجه به راه‌اندازی بازار توافقی از شنبه 15 مهر، برخی مشخصات و نحوه انجام معاملات در این بازار را اعلام کرد. روزﻫﺎی ﻣﻌﺎﻣﻼتی اﯾﻦ ﺑﺎزار از ﺷﻨﺒﻪ ﺗﺎ چهارﺷﻨﺒﻪ ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﺜﻨﺎی اﯾﺎم ﺗﻌﻄﯿﻞ رسمی از ﺳﺎﻋﺖ 9 ﺻﺒﺢ ﺗﺎ 12:30 ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪ. کلیه اﺷﺨﺎص حقیقی و حقوقی ﻏﯿﺮ از ﺻﻨﺪوقﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ گذاری ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ و ﺻﻨﺪوق ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ گذاری ﻣﺸﺘﺮک در ﺳﻬﺎم ﺑﺎ درآﻣﺪ ﺛﺎﺑﺖ و ﻣﺨﺘﻠﻂ ﺑﺎ رﻋﺎﯾﺖ کلیه ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط، امکان اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ را ﺧﻮاﻫﻨﺪ داﺷﺖ. کلیه کارگزاران ﺑﺎﯾﺪ ﻗﺒﻞ از اﻧﺠﺎم اوﻟﯿﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ از ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺗﺄﯾﯿﺪ و اﻣﻀﺎی اﻗﺮارﻧﺎﻣﻪ و ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ پذیرش رﯾﺴک را پیوست اﯾﻦ اﻃﻼﻋﯿﻪ اﺧﺬ کنند.
داﻣﻨﻪ ﻧﻮﺳﺎن روزاﻧﻪ ﻗﯿﻤﺖ و ﺣﺠﻢ ﻣﺒﻨﺎ در ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺑﺎزار توافقی اﻋﻤﺎل نمی شود. اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺑﻪ ﺻﻮرت روزاﻧﻪ ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ و امکان ﻓﺮوش ﺳﻬﺎم ﺧﺮﯾﺪاری ﺷﺪه در روز ﺟﺎری ﺑﺮای ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن وﺟﻮد ﻧﺪارد.ﻣﻌﺎﻣﻼًت ﺻﺮﻓﺎ ﺑﻪ روش ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺑﻠﻮک و ﻋﻤﺪه اﻧﺠﺎم ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و ﻣﻌﺎﻣﻼت در ﺑﺎزار ﻋﺎدی اﻣکان پذیر ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ارﺳﺎل ﺳﻔﺎرش ﺗﻨﻬﺎ از ﻃﺮﯾﻖ ایستگاه‌های ﻣﻌﺎﻣﻼتی ﻧﺎمک و ﺻﺮﻓﺎ ﺑﺎ اﻋﺘﺒﺎر زﻣﺎنی روز امکان پذیر اﺳﺖ. ورود ﻫﺮ ﺳﻔﺎرش در ﺳﻤﺖ ﺧﺮﯾﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ گونه ای ﺑﺎﺷﺪ که ﻣﺠﻤﻮع ﺣﺠﻢ/ ارزش ﺳﻔﺎرﺷﺎت ﻓﺮوش اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه ﺑﺮای ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ آن ﺳﻔﺎرش ﺧﺮﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ﺣﺪاﻗﻞ 0.1 درﺻﺪ از ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ پایه ﺷﺮکت ﯾﺎ 500 میلیون تومان (ﻫﺮکدام کمتر اﺳﺖ) ﺑﺎﺷﺪ. 
در ﻫﺮﺻﻮرت، ﻣﺠﻤﻮع ﻣﻌﺎﻣﻼت ﻧﺎشی از یک ﺳﻔﺎرش ﺧﺮﯾﺪ ﺑﺎ ﻧﺼﺎب کمتر از ﺣﺠﻢ ﯾﺎ ارزش فوق اﻧﺠﺎم ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
اﺳﺘﻔﺎده از اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺮای ﺧﺮﯾﺪ ﺳﻬﺎم و ﺣﻖ ﺗﻘﺪم ﺳﻬﺎم در ﻧﻤﺎدﻫﺎی ﻣﻌﺎﻣﻼتی حاضر در ﺑﺎزار ﺗﻮافقی ﯾﺎ ﺗﺨﺼﯿﺺ اﻋﺘﺒﺎر ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی ﺳﻬﺎم ﻧﺎﺷﺮ ﺑﺎزار ﺗﻮافقی ﻣﺠﺎز ﻧﯿﺴﺖ.
پایان تابستان هم  به بورس افاقه نکرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه