« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

چشم طمع رانت‌بازان بورس به سیمان و فولاد

گروه بازاربورس - مسعود وطنخواه- واکنش‌ها به اظهارنظر وزیر راه‌و شهرسازی درباره ارتباط قیمت مسکن با قیمت فروش فولاد و سیمان که در بورس کالا معامله می‌شود و راه‌حل وزیر، خارج کردن سیمان و فولاد از بورس کالا بود. اتفاقی که به گفته گروهی از کارشناسان دوباره سبب به جریان افتادن «امضاء‌های طلایی» می‌شود.
زمانی که مردم برای انجام هر کاری و انجام هر فعالیت اقتصادی باید از دولت مجوز بگیرند. در نتیجه افرادی که باید در این مراحل اداری مجوز انجام فعالیت‌های اقتصادی را صادر کنند، دارای امضای طلایی می‌شوند و این مساله می‌تواند فسادآفرین باشد.

آغاز ماجرا
2مهرماه وزیر راه‌وشهرسازی در یک مصاحبه با همشهری مدعی شد: یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است و این موضوع مهم در دستور جلسه شورای عالی به مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس‌جمهوریی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.
این اظهارات موافق و مخالفانی پیدا کرد که در ادامه آورده شد. 
رئیس سازمان بورس، شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون عمران مجلس از ماندن سیمان و فولاد در بورس حمایت کردند و سید جواد سادات فیرزنی مشاور وزیر راه از موافقان خروج سیمان و فولاد از بورس کالا است.
رئیس سازمان بورس که از مخالفان خروج سیمان از بورس کالا است با یادآوری تبعات زیان‌بار درباره تصمیم‌گیری درباره نرخ خوراک پتروشیمی در مورد سیمان نیز گفت که گاهی تصمیم‌هایی از روی «ناآگاهی» گرفته می‌شود که برای بازار سرمایه «مشکل‌آفرین» است. 
همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقان ماندن سیمان در بورس کالا معتقد است که عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا باعث شده است تا قیمت این محصولات «عادلانه و شفاف» در اختیار خریداران قرار گیرد و «مانع بروز» رانت و حضور دلالان در این بخش شود.
قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز که از مخالفان خروج سیمان از بورس کالاست و معتقد است که دولت نباید این کالاها را از بازار بورس کالا خارج کند بلکه باید «مانع سوءاستفاده تولیدکنندگان» در افزایش قیمت‌ها شود
رئیس کمیسیون عمران مجلس که از مخالفان ماندن سیمان در بورس کالاست عقیده دارد که بورس نتوانسته در کنترل قیمت و توزیع کالا «عادلانه» نقش آفرینی کند و در واقع مدیریت بورس «ایراد» دارد و برخلاف انتظاری که از بورس وجود دارد خود بورس عاملی برای «گرانی‌ کالا» شده است.
سید جواد سادات فیرزنی مشاور وزیر راه‌وشهرسازی دیگر مخالف عرضه سیمان در بورس کالا معتقد است که وزارت راه‌وشهرسازی همه چیز را برای احداث مسکن و کاهش قیمت در این بازار مهیا می‌‌کند اما با یک افزایش قیمت در بورس کالا تمام زحمات به هدر می‌رود و قیمت تمام‌شده‌ مسکن چند برابر می‌شود.

موافقان ماندن سیمان در بورس کالا
رئیس سازمان بورس یادآوری کرد که قبل از ورود سیمان به بورس حدود ۷۰ درصد سیمان کشور توسط تقریباً ۲۰ نفر دادوستد می‌شد 
مجید عشقی 4مهرماه، در یک گردهمایی تخصصی که با محوریت «تأمین مالی و سرمایه‌گذاری» برگزار شد، گفت: بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد فرصت تأمین مالی در کشور دارد و همچنین سازمان بورس برای آموزش ابزار‌های تأمین مالی از طریق بازار سرمایه آمادگی دارد. 
او افزود: گاهی تصمیم‌هایی از روی ناآگاهی، گرفته می‌شود که برای بازار سرمایه مشکل آفرین است؛ از جمله نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که سرانجام تصحیح، اما موجب زیان سهامداران شد. رئیس سازمان بورس اضافه کرد: موضوع تعطیلی بورس کالا در چند سال گذشته همواره مطرح بوده و در چند روز گذشته نیز، بحث خروج سیمان و فولاد از بورس هم مطرح شده است که این مباحث فقط در کوتاه‌مدت به این صنایع، سهامداران و کلیت بازار سرمایه ضربه می‌زند.

خروج فولاد و سیمان از بورس
 به نفع کشور نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی گفت: خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به نفع کشور نیست و نمی‌تواند به رونق حوزه مسکن و کاهش قیمت هم کمک کند.شهباز حسن‌پور 8 مهرماه، در مورد اظهارات وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص طرح خروج سیمان و فولاد از بورس کالا برای کاهش قیمت مسکن بیان کرد: برای اتخاذ یک تصمیم باید همه جوانب کار بررسی و سنجیده شود، واقعیت این است که عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا باعث شده است تا قیمت این محصولات عادلانه و شفاف در اختیار خریداران قرار گیرد و مانع بروز رانت و حضور دلالان در این بخش شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به نفع کشور نیست و نمی‌تواند به رونق حوزه مسکن و کاهش قیمت هم کمک کند.حسن‌پور اضافه کرد: وقتی به گذشته بازارها و مقایسه قیمت کالاها در سال‌های اخیر نگاه می‌کنیم به اینجا می‌رسیم که خروج سیمان و فولاد از بورس کالا یک تصمیم نادرست است و باید در این زمینه همه جوانب را در نظر گرفت؛ چون این تصمیم می‌تواند تورم‌زا باشد و تبعات زیادی برای حوزه مسکن به دنبال داشته باشد.نماینده مردم سیرجان تصریح کرد: بارها عنوان شده که دولت باید تنظیم‌گری کند و با استفاده از ابزارهای مختلف زمینه عرضه مطلوب کالاها را فراهم سازد در این میان دخالت مستقیم در قیمت از سوی دولت نتیجه مثبتی نخواهد داشت.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: با خروج فولاد و سیمان از بورس کالا موافق نیستم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با خروج فولاد و سیمان از بورس کالا موافق نیستم بلکه معتقدم دولت باید مانع سوء‌استفاده تولیدکنندگان در افزایش قیمت‌ها شود.جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، 9 مهر درباره طرح موضوع وزیر راه‌وشهرسازی برای خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به دلیل رشد قیمت این کالاها اظهار کرد: وقتی انحصار فروش در بازار یک کالا باشد، ممکن است عرضه کنندگان و تولیدکنندگان عمده از موقعیت خود در بازار سو استفاده کنند.
او افزود: در این شرایط دولت باید ورود پیدا کند و جلوی قیمت سازی را بگیرد.
قادری اضافه کرد: در موضوع سیمان و فولاد، دولت نباید این کالاها را از بازار بورس کالا خارج کند بلکه باید مانع سوءاستفاده تولیدکنندگان در افزایش قیمت‌ها شود و در حالی که اجازه صادرات می‌دهد، اجازه واردات هم بدهد که اگر تولیدکنندگان در داخل قیمت‌ها را غیرواقعی بالا بردند، دولت بتواند از طریق واردات قیمت‌ها را متعادل کند.نماینده مردم شیراز، بورس کالا را محلی شفاف برای عرضه و تقاضای کالا عنوان کرد و گفت: ما موافق خروج سیمان و فولاد از بورس کالا نیستیم و بحث بر این است که دولت به تولید کنندگان اجازه افزایش قیمت کاذب را ندهد. همچنین عنوان «نهضت ملی مسکن، گروگان قیمت‌سازی سیمان و فولاد در بورس» حرف من نیست و با دیدگاه بنده متفاوت است.

موافقان خروج سیمان از بورس کالا
محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: بورس نتوانسته در کنترل قیمت و توزیع کالا عادلانه نقش آفرینی کند و در واقع مدیریت بورس ایراد دارد و برخلاف انتظاری که از بورس وجود دارد خود بورس عاملی برای گرانی‌ کالا شده است. 
محمدرضا رضایی کوچی،9مهر درباره اظهارات اخیر وزیر راه‌وشهرسازی درباره ضرورت خروج سیمان و فولاد از بورس کالا برای کنترل قیمت تمام‌شده ساخت مسکن و افزایش ۳٠ درصدی این اقلام در بورس و اینکه آیا مجلس به این موضوع ورود می‌کند، گفت: در قانون جهش تولید مسکن در کنار ارائه زمین رایگان و تسهیلات بانکی، به وزارت اقتصاد و وزارت صمت وظایفی برای تحقق این قانون محول شده‌ که یکی از آنها ارایه مصالح ارزان قیمت برای ساخت مسکن و اجرای این قانون است. 
ادامه دارد....
 چشم طمع رانت‌بازان بورس به سیمان و فولاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه