ضرورت فعال سازی زیرساخت های بوموسی؛ «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

يك قرن انتظار برای توسعه جزیره بوموسي

گروه توسعه دریاپایه - امید اسماعیلی - بوموسي يك جزيره ايراني است؛ از بس از طرف ايراني ها مورد بي مهري و بي توجهي قرار گرفت كه اسمش به طور عجيبي شد «ابوموسي» و از شكل و شمايل ايراني در آمد و رنگ و بوي عربي گرفت تا برخي كشورهاي حاشيه خليج را به طمع بيندازد كه خيال كنند اين جزيره هم مال آن‌هاست.
از وقتي كه بحرين را با امضاي نحس رژيم منحوس پهلوي از دست داديم و امضاي هويدا زير برگه واگذاري بحرين رفت؛ كشورك‌هاي نيم‌بند حاشيه خليج فارس، دُم در آوردند و مدت‌هاست كه ادعاي جزاير سه‌گانه ايراني، از جمله بوموسي را در ذهن مريض خود مي‌پرورانند.
مقام معظم رهبري در يكي از سخنراني ها گفتند كه نگوييد ابوموسي، بگوييد بوموسي. اما متاسفانه هنوز كه هنوز است در سردر و سربرگ ادارات دولتي در بوموسي، عنوان جعلي ابوموسي آورده مي شود.

بوموسي كيست
بوموسي گويا نخستين كسي است كه در آباداني جزيره متروكه‌اي كوشيد كه بعدها نام خود او بر آن جزيره نهاده شد. جزيره بوموسي. بوموسي يك ايراني بوده و در سفري دريايي راهش به آن جزيره مي‌خورد. در آن جزيره مي‌ماند و شروع مي‌كند به ساخت و ساز و كاشت و داشت و برداشت تا به مرور، كمي آباداني شكل مي گيرد و سپس جمعيتي از دور و نزديك به آن جا مي‌آيند. اين نام بوموسي در گذر تاريخ و حتما با برنامه كشورهاي عربي از بوموسي به ابوموسي تغيير يافت تا جايي كه خود ايراني ها و حتا ادارات دولتي ايران در آن جزيره و حتا در كشور، نامش را ابوموسي مي‌خوانند. بهتر است نام اصلي بوموسي استفاده شود و نظر رهبري معظم همين واژه صحیح است. 

پراكندگي جمعيت
بخشي از اين جزيره را عرب هاي حوزه خليج سكونت گزيده‌اند. ملك و املاكي خريده و در آن جا ساكن شده‌اند. هيچ بعيد نيست اين تمركز جمعيت از حاشيه خليج، سياست بلندمدتي بوده باشد مانند رژیم اسراييل كه بخشي از زمين‌ها و خانه هاي فلسطيني ها را خريد و سپس مدعي همه آن شد. اما نه ايران فلسطين است و نه كشورهاي عربي عرضه رژیم اسراييل را دارند. اين است كه پراكندگي جمعيت عرب ها اهميت ندارد. 

انتقال جمعيت
با نظر فرمانده كل قوا، كه تدبير فاخر و درستي است، بخشي از نيروي دريايي به آن‌جا منتقل شد و جمعيت ايراني را افزايش داد. اين حضورتا حدودی باعث رونق كسب و كار شد و بازار بوموسي جاني گرفت. همین کار هرچند محدود اما باعث شده كه جمعيت ديگري از ايراني‌ها به آن سامان بروند. اكنون با تدبير نيكوي مجلس شورای اسلامی، توسعه بوموسي به دولت مکلف و اجباري و قانوني کرده است. در شماره پیشین روزنامه دریایی اقتصادسرآمد گفتیم که در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛ «مجلس، دولت را به فعال‌سازی ظرفیت‌های جزایر بوموسی مکلف کرده است» با این روند و حال بايد در آينده شاهد حال و هواي بهتري در بوموسي باشيم.

حمايت مردمي
اما كار به اين جا نبايد ختم شود. صدا و سيما و ديگر رسانه‌ها بايد مُبلغ توسعه بوموسي باشند. بايد كاري كرد كه بخش مهمي از سرمايه‌ها به سمت بوموسي عزيمت كنند تا آباداني سرعت بگيرد و چشم طمع بعضي‌ها هم كور شود. 
با اندكي توجه از سوي دولت سیزدهم و واگذاري امكاناتي مانند زمين و ايجاد زيرساخت‌هاي معمولي مانند آب و برق و فاضلاب، به راحتي مي‌توان شاهد ساخت و سازهاي متعدد از سوي مردم بود و بدين سان سرعت رشد و توسعه بوموسي را به حداكثر رساند. 
اكنون بخش مهمي از مردم هستند كه مي‌خواهند در دل يك جزيره مانند بوموسي، خانه های ويلايي داشته باشند و اين امر سرمايه‌هاي ديگر براي ايجاد فروشگاه و تفريحگاه و ... را به دنبال خواهد داشت. 

اسكله‌هاي تفريحي
يكي از كارهاي مهم اين است كه در بوموسي اسكله‌هاي تفريحي مناسبي احداث شود. ساخت اين اسكله‌هاي تفريحي با بودجه مناسب شش تا نه ماه بيشتر طول نمي‌كشد. اما همين امر باعث جذب حداكثري گردشگران ايراني خواهد شد. به جاي بردن پول به آنتاليا و امارات متحده عربی، بهتر است ايراني ها در كشور خود تفريح كنند و پول در جيب بيگانه‌ها نريزند و ارز را خارج نکنند. اين است كه به راحتي مي توان بوموسي را تفريحي-گردشگري و با سرعت آماده بهره‌بردار كرد. 

منطقه آزاد تجاري
بايد از تمام ابزارها براي احياي كامل بوموسي استفاده كرد. انواع مشوق‌ها بايد به كار بست تا سيل مهاجر و سرمايه به آن سمت حركت كند. اين است كه ساخت و توسعه سريع يك منطقه آزاد تجاري مي تواند انگيزه مناسبي باشد. 

سهام مردمي
مي توان بوموسي را سهامي عام محسوب كرد و زمين‌هاي آن را به صورت سهمي به مردم ايران فروخت. اين كار مي‌توان بخش بزرگي از سرمايه‌هاي مردمي را به نفع بوموسي آزاد كند. بخشي از زمين‌ها به صورت متري واگذار شود. مردم به ميران توانمندي خود زمين بخرند از يك متر يا 300 متر. اين كار باعث داد و سند زمين بوموسي بين ايرانيان متقاضی تقسیم مي‌شود. صندوق سهامي زمين‌هاي بوموسي مي‌تواند اين خريد و فروش را سامان دهد و نوعي بورس بوموسايي ايجاد شود. 
علاوه بر اين، مي‌توان بخش خصوصي را براي ساخت،مراکز خرید، پاساژ‌ها و مال ها تشويق كرد و به آن‌ها هم توصيه كرد كه به صورت سهامي بفروشند. پيش فروش متري و قسطي مي تواند انبوهي سرمايه به سمت بوموسی حركت دهد.

هدف نظر
به هر روي، با توجه به قانون جدید مجلس شوراي اسلامي در برنامه هفتم توسعه مبني بر توسعه اجباري و قانوني جزيره بوموسي، خوب است كه براي اجراي اين قانون دست‌دست نكرد و فرصت را از بين نبرد. تمناي ما از دولت سيزدهم اين است كه بوموساي ما را توسعه يافته و مجهز تحويل بدهد. براي اين كار بزرگ، روحيه جهادي و انقلابي لازم است. ابتكارات و ايده‌هاي متعدد بايد به كار بست تا سرعت توسعه و اباداني در بوموسا به اوج برسد. 
هدف نظر اين نوشتار تاكيد بر همين موضوع است. تاكيد بر استفاده از انواع رويه‌ها و روش‌هاي ممكن كه بتواند با سرعت هر چه تمام‌تر بوموسا را طوري اباد كند كه پاتق هميشگي ايراني ها بشود. مردم براي گشت و گذار و تفريح به آن‌جا بروند و ما از ازدحام جمعيت در بوموسا لذت ببريم. براي دولت سيزدهم نبايد كار آساني باشد كه اين بار به جاي وقت‌كشي مجلس براي بررسی اساسنامه راه اندازی و تشکیل سازمان توسعه مَكُران و واماندن پشت بروكراسي اداري و صبر ايوب براي اين مصوبه و آن مصوبه، در مسئله بوموسی با سرعت تمام حركت كند. يك فرمانده لايق،‌يك مدير شايسته با اختيارات كافي بگمارد و او را پشتيباني كند تا سريع و زود، به سمت هدف حركت كند. ما در روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد مشتاقانه منتظر دريافت خبرهاي خوب از توسعه بوموسی هستيم و نگرانيم مبادا توسعه بوموسی به سرنوشت توسعه چابهار دچار شود.
يك قرن انتظار برای توسعه جزیره بوموسي
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه