« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

ناکامی شاخص کل از بازپس‌گیری تراز 2 میلیون واحدی

گروه بازارسرمایه - سمیه ملایی - شاخص کل بورس در اولین روز معاملاتی هفته توانست با افزایش 28هزار و 688واحدی در تراز یک‌میلیون و 999هزار و 208 واحدی ایستاد. به این ترتیب شاخص کل بورس، در یک قدمی ورود دوباره به سطح دو میلیون واحدی قرار دارد. روند صعودی شنبه، همان روندی است که در نیمه دوم زمان معاملات چهارشنبه گذشته شروع شد و سبب شد بازار سرمایه در همه نمادها غیر از چند نماد سبزپوش شود، اما همچنان ارزش معاملات خرد در سطح کمی قرار دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، ارزش معاملات خرد به 4.3میلیارد تومان رسید و 166میلیارد تومان نیز ورود پول حقیقی به بازار سرمایه ثبت شد.
بیشتر نمادها روز گذشته سبزپوش بودند فولاد مبارکه اصفهان با 3هزار و 865واحد، ملی صنایع مس با هزار و 727، پالایش نفت اصفهان با هزار و 307، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با هزار و 83 و بانک ملت با هزار و 67واحد به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را در افزایش شاخص کل بورس داشتند.

خودرویی‌ها صدرنشین
انتشار خبرهایی درباره برنامه‌های دو خودروساز بزرگ برای خروج از ماده 141، قانون تجارت سبب تحرکاتی مثبت در این گروه شد؛ به طوری که گروه خودرو با کسب  3.2همت ریال رتبه اول برترین گروه‌های صنعت را به خود اختصاص داد و فلزات اساسی با 2.2، انبوه‌سازی با 2، گروه حمل و نقل با 1.99 و گروه شیمیایی با 1.4همت ریال رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.
ماده ۱۴۱ قانون تجارت بیان آمده است: «اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت نماید تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود.
هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال ندهد باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد.
در صورتی که هیات مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید و یا مجمعی که دعوت می‌شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد، هر ذینفع می‌تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت‌دار درخواست نماید.»
ناکامی شاخص کل از بازپس‌گیری تراز 2 میلیون واحدی
بورس در هفته گذشته پس از اینکه تراز 2میلیون واحدی را از دست داد و در ادامه معاملات روزهای دیگر هفته گذشته نتوانست این سطح مهم روانی را پس بگیرد. به عبارت دیگر، سطح جاری زیر 2میلیون واحد تثبیت شد.
بر اساس روال تکنیکال، شاخص کل بورس پس از دست دادن یک حمایت معمولا یک برگشت به سطح قبلی انجام می‌دهد که به آن پول‌بک می‌گویند. شاخص کل بورس نیز در هفته گذشته و پس از عبور از سطح 2میلیون واحدی با افت حدود 50هزار واحدی روز شنبه، در روزهای یکشنبه و دوشنبه گذشته در تلاشی سعی کرد سطح دو میلیون واحدی را پس بگیرد، اما به دلیل نبود قدرت کافی در خریداران و بالابودن فشار عرضه سبب شد که روند برگشتی ضعیف باشد و شاخص کل بورس از رسیدن دوباره به سطح دو میلیون واحدی ناکام بماند.
پولبک (Pullback) زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت حداقل یک کندل در خلاف جهت روند بازار حرکت کند. پولبک یا بازگشت یک حرکت قیمتی مخالف روند اصلی است، اما ادامه‌دار نیست. یعنی بازار در جهت مخالف روند حرکت می‌کند و سپس به روند اصلی و پیشین خود باز می‌گردد.

خروج 2.5 همت تومان پول حقیقی بورس
بررسی آمار معاملات گردش پول حقیقی در هفته گذشته نشان می‌دهد که در پنج روز هفته گذشته حدود 2.5 همت تومان (هزار میلیارد تومان) پول حقیقی از بازار سرمایه خارج شده است. شنبه هفته گذشته با کاهش 50هزار و 859واحدی در روزی که شاخص تراز دومیلیون واحد را ازدست داد خروج پول حقیقی نیز در اولین روز معاملات هفته گذشته با ثبت هزار و 18همتی رکود زد. خروج پول حقیقی روز یکشنبه که نیز محقق شد اما با کاهش به 268میلیارد تومان رسید. اما شاخص کل بورس در دومین روز معاملات افزایش 10هزار و 94واحدی را ثبت کرد.
دوشنبه گذشته تنها روزی بود که ورود پول حقیقی 145میلیارد تومان رخ داد همچنین شاخص کل بورس نیز با افزایش 20هزار و 104واحد در سطح یک‌میلیون و 981هزار واحد ایستاد.
روند شاخص کل سه‌شنبه گذشته دوباره نزولی شد و 210واحد ثبت شد پول حقیقی نیز هماهنگ با نماگر بورس خروج 439میلیارد تومانی را ثبت کرد.
چهارشنبه گذشته پس از رسیدن اینکه نماگر بورس به سطوح یک‌میلیون و 970هزار واحدی رسید در نیمه دوم زمان معاملات اندکی تقاضا تقویت شد که همین امر سبب دو نیمه متفاوت در بورس شد. فشار تقاضا در زمانی که بیشتر شرکت‌ها قرمز رنگ بودند سبب کاهش بیشتر شاخص کل بورس شد و در نهایت با کاهش 10هزار و 685واحد در تراز یک‌میلیون و 970هزار و 500واحدی ایستاد همچنین خروج پول حقیقی 774میلیارد تومانی ثبت شد.
معامله‌گران حرفه‌ای معمولا به موقعیت‌های خرید سرمایه‌گذاران حقیقی و فروش سرمایه‌گذاران حقوقی اهمیت بالایی می‌دهند. زیرا معمولا پرتفوی سرمایه‌گذاران حقوقی نسبت به سرمایه‌گذاران حقیقی بزرگ‌تر است و اگر تصمیم به فروش یک سهم بگیرند می‌توانند عاملی در برابر رشد قیمت آن باشد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران حقیقی در باور عموم، دانش بیشتر و قوه تحلیل قوی‌تری دارند. تا جایی که اگر در لیست دارندگان یک سهام تعداد حقیقی‌ها بیشتر باشد، آن سهام را باارزش‌تر تلقی می‌کنند. در طول یک روز معاملاتی در بازار سرمایه، تعدادی سرمایه‌گذار (حقیقی یا حقوقی) تعدادی سهام از دیگر سرمایه‌گذاران (حقیقی یا حقوقی) خریداری می‌کنند.
برای به دست آوردن خالص ارزش خرید سرمایه‌گذاران حقیقی می‌بایست مجموع ارزش فروش حقیقی‌ها را از مجموع ارزش خرید آن‌ها کم کنیم. اگر عدد به‌دست آمده از این معادله یک عدد مثبت باشد، خالص خرید و اگر عددی منفی باشد، خالص فروش به دست خواهد آمد. در واقع موقعیتی که معامله‌گران با عنوان ورود پول حقیقی می‌شناسند، خالص خرید مثبت اشخاص حقیقی است.

نبود جذابیت در ارزش معاملات خرد
در همه روزهای هفته گذشته، فقط شنبه بود که ارزش معاملات خرد بالاتر از 4میلیارد تومان بود و در روزهای دیگر از یکشنبه تا چهارشنبه به ترتیب، مقادیر 3.4، 3.8، 3.3 و 3.7میلیارد تومان بود. کاهش ارزش معاملات خرد یکی از فاکتورهایی است که مورد از سوی فعالان بازار سرمایه رصد می‌شود.
خروج همزمان پول حقیقی و کاهش ارزش معاملات خرد نشان‌دهنده رکود چند ماهه بورس است. رکودی که سبب شد در چند ماه گذشته، حمایت‌های شاخص کل بورس یکی پس از دیگری از دست برود.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.علی اسکینی، کارشناس بورس خرداد ماه، در مطلبی با عنوان «گروه‌های ریالی جذابترند» در باره نقش نقدینگی در بورس به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: « فاکتور مهمی که این روزها سبب فاز رکودی در بورس شده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»او یادآوری کرده بود: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود 10 همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از 15 همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»
 ناکامی شاخص کل از بازپس‌گیری تراز 2 میلیون واحدی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه