يك فعال حمل و نقل دريايي به اقتصادسرآمد می گوید:

حمل و نقل دريايي  با حوصله و دقت خانم‌ها بيشتر سازگاري دارد

خانم‌های جویای کار به جامعه دريایی بپيوندند
​​​​​​​گروه اقتصاددریا – امید متین -  يك فعال دريايي كه مديرعامل يكي از شركت‌هاي حمل و نقل دريايي است در گقت‌وگو با اقتصاد سرآمد گفت: حجم كار در حوزه دريا به شدت كاهش يافته و با كاهش واردات و صادرات، شركت‌هاي حمل و نقل دريايي اغلب يا غيرفعال شده‌اند و يا با حداقل ظرفيت كار مي‌كنند.
اين مصاحبه شونده كه يك خانم است و مديرعامل يك شركت حمل و نقل دريايي، حسابي دلش پُر است و با ما با تندي حرف مي زند و تاكيد هم دارد كه مصاحبه‌اش منتشر نشود! از سوالات خود صرف‌نظر مي كنم و مي خواهم كمي حال خودش را بپرسم. 
از او مي خواهم به روزنامه اقتصاد سرآمد كه در حقيقت روزنامه خود اوست بگويد، اصلا چطور شد كه وارد اين رشته از كار در حوزه دريا شد؟ به خصوص اين كه فهميدم كه او از اهالي خشكي است نه بندر و دريا. كنجكاو شدم كه بدانم اين دل پر چگونه به شغل حمل و نقل دريايي روي آورده است. مي‌گويد: از يكي از استان‌هاي مركزي است. ۲۰ سال پيش به عنوان كمك حسابدار وارد يك شركت بين‌المللي حمل و نقل دريايي شد و از اين كار خوشش آمد و همين شد كه ادامه داد. اما او انسان راست‌گويي است و اين راستي هم در كلام و در صراحت بيانش پيداست. مي گويد: البته پول هم عامل اين گرايش بود. چون درآمد در امور دريايي معمولا با ارز است و نسبت به كارهايي كه درآمدش با ريال است، بيشتر صرف مي‌كند. 

حمل و نقل دريايي با حوصله و دقت خانم‌ها بيشتر سازگاري دارد
از وضعيت كار در يك شركت دريايي براي يك خانم مي‌پرسم با توجه به اين كه معمولا كارهاي دريايي را يك كار مردانه مي‌دانند؛ مي‌گويد: اتفاقا كار حمل و نقل دريايي با حوصله و دقت خانم‌ها بيشتر سازگاري دارد و طي دو سال اخير شاهد هستيم كه تعداد زيادي از خانم‌ها به اين رشته شغلي وارد شده و موفق هم عمل كرده‌اند. 

خشكي و دريا ندارد؛ فساد هر جا باشد باعث آزار روحي و لطمه مالي است
اين فعال دريايي از روزنامه دریایی خواست که نامش منتشر شود در پاسخ به سوال روزنامه دریایی سرآمد در باره پيامك ارسالي بازرسي رياست جمهوري مبني برمبارزه با رشوه، امر رشوه در فضاي كسب و كار دريايي را كاملا عادي توصيف كرد و گفت: وضعيت طوري است كه در باره اخذ حق السهم به طور عادي و علني صحبت مي‌كنند و شركت‌ها هم اين امر را پذيرفته و در رديف هزينه‌هاي خود قرار مي‌دهند.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا چنين است و چرا شركت‌ها رشوه را به عنوان يك امر عادي تلقي كرده و ان را در فهرست هزينه‌هاي خود مي‌آورند، گفت: بار كم است و حمل و نقل دريايي ضعيف شده است. وقتي بار براي شركت‌هاي حمل و نقل كافي نباشد، رقابت ناسالم به وجود مي‌آيد و اين رقابت ناسالم منجر به رشوه و پنهان‌كاري‌هاي متعدد مي‌شود و شركت هم نمي‌تواند در برابر آن مقاومت كند؛ زيرا اگر رشوه ندهد، كسي به او بار براي حمل نمي‌دهد. اين است كه سهم از بار، يك امر رايج و معمولي شده است و شايد كسي هم تصور نكند كه اين سهم، همان رشوه است.
از پيامك بازرسي رياست جمهوري به مصوبه اخير كميسيون تلفيق مجلس مبني بر آزادسازي كشتي‌هاي تفريحي تونلي مي زنم و مي‌پرسم؛ مصوبه كميسيون تلفيق را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ با خنده مي‌گويد كدام مصوبه؟ من دنبال نمي‌كنم و اميدوارم كه آن‌ها هم دنبال نكنند و به آن چه كه هست، دست نزنند كه وضعيت را بدتر از اين نكنند. وي به اين نقد تند و تيز خود مي افزايد: به طور كلي، مديريت در بخش كشتيراني كشورمان ضعيف است و مسائلي مانند رشوه و پنهان‌كاري‌هاي ديگر و رقابت‌هاي ناسالم، نفس كار دريايي را بريده است. بهتر است همين مسائل موجود را حل كنند و حداقل كاري كنند كه به آن دامن زده نشود.

علاقه يا پول؟
وي با اشاره به پيامك بازرسي رياست جمهوري و موارد مشابه مي‌افزايد: آن چه روح و روان را خسته مي‌كند، حاشيه‌هايي است كه در شان كشور ما نيست. خود كار بسيار شيرين است و خستگي ناشي از كار هم شيرين است؛ اما حاشيه‌هايي مانند رشوه، قانون‌گريزي، ناعدالتي و... اين‌ها هستند كه رنج و عذاب هستند براي همه. خشكي و دريا ندارد؛ فساد هر جا باشد، باعث آزار روحي و لطمه مالي است. 

درآمد مشاغل دريايي به طور كلي بيش از درآمد مشاغل خشكي است
اين خانم مديرعامل كه حسابي از وضعيت موجود شكايت دارد، اما به خانم هاي ديگر توصيه مي‌كند كه وارد فعاليت‌هاي دريايي شوند. 
يك تكلمه جالب و دقيق دارد: درآمد مشاغل دريايي به طور كلي بيش از درآمد مشاغل خشكي است. در حوزه دريا رد و بدل پول با ارز است و در خشكي با ريال. 
همين كافي است بدانيم كه حوزه دريا صرفه بيشتري دارد و خانم‌ها هم قادر به انجام فعاليت‌هاي دريايي در هر حوزه و رده هستند و هيچ محدوديتي وجود ندارد. توصيه مي‌كنم كه خانم‌ها هم بيشتر به دريا 
بپيوندند.
حمل و نقل دريايي  با حوصله و دقت خانم‌ها بيشتر سازگاري دارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه