افزایش 4برابری راه‌های ارتباطی در پهناورترین استان کشور؛

اقتصاد دریا، کشاورزی و گردشگری سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه

گروه توسعه - بهسازی، ایجاد و توسعه مسیرهای جاده‌ای در حالی توسط وزارت راه ‌و شهرسازی در دولت سیزدهم تحول اساسی یافت که تنها در سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همراه چهار پل بزرگ نهراب، شیله، ماشکید و افضل‌آباد به بهره‌براری رسید.
شهید جمهور رئیسی از زمان روی کار آمدن در پاستور، با درک صحیح و به‌هنگام از نیازهای فوری کشور تلاش کرد در زمینه اصلاح زیرساخت‌ها، انجام طرح‌های بزرگ راه‌سازی و آبرسانی، ساخت نیروگاه و تقویت بخش نفت‌ و گاز اهتمام جدی داشته باشد و به گواه آمارها، در دوران کمتر از سه سال مدیریت رئیس‌جمهور در قوه مجریه، قدم‌های مهمی در امور زیربنایی کشور برداشته شد تا میلیون‌ها ایرانی طعم شیرین خدمت را حس کنند.
 تمرکز ویژه شهید رئیسی روی محرومیت‌‍زدایی و کاهش فقر، نمود عینی خود را در سفرهای استانی رئیس‌جمهور نشان داد، جایی که شهید رئیسی در اولین سفر استانی به شکل غیرمنتظره‌ای در محروم‌ترین نقاط سیستان‌وبلوچستان حضور پیدا کرد و پای درددل کپرنشینان نشست.
 در همین ارتباط، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از مردم سیستان و بلوچستان، وضع فعلی این استان را با قبل از انقلاب، غیر قابل مقایسه خواندند اما در عین حال تأکید کردند:«با وجود کارهای فراوان انجام شده، مسئولان باید با جدیت، خدمت‌رسانی به منطقه را قوت و گسترش دهند که ایجاد خط آهن شمال به جنوب در استان و تأمین حق مردم در زمینه آب از جمله کارهای
 ضروری است.
ایشان همچنین خاطرنشان کردند که «اگر مصوبات سفر اوایل دهه ۸۰ به سیستان و بلوچستان کامل اجرا و دچار بی‌توجهی و غفلت نمی‌شد، چهره امروز استان متفاوت بود که امیدواریم این دولت با کار و تلاش جدی، مشکلات را کاهش دهد.»
شهید رئیسی نیز با لبیک به ندای رهبری، در اولین سفر استانی خود در شهریور ماه ۱۴۰۰ در جمع مردم این استان گفت:«فقر و تبعیض برای ملت عزیز ما پسندیده نیست. مردم درحالی از فقر رنج می‌برند که می‌توان شرایطی ایجاد کرد که فقر در میان مردم وجود نداشته باشد، در این منطقه ظرفیت‌های ارزشمند زیادی داریم مردم دلداده به انقلاب و منابع انسانی و نیروهای جوانی که می‌توانند در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند، از سرمایه‌های بزرگ منطقه هستند.»
 با این تفاسیر وزارت راه ‌و شهرسازی دولت سیزدهم در حوزه بهسازی، ایجاد و توسعه مسیرهای جاده‌ای، ریلی و فرودگاهی سیستان و بلوچستان رکورددار تسهیل‌گری بوده اگر چه بعضا تکمیل کارهای برجای مانده، میراثی از سال‌های قبل در این استان بود؛ اما یکی از اصلی ترین شعارهای دولت سیزدهم، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی در راستای توسعه محورهای ترانزیتی بود که در همین راستا، وزارت راه و شهرسازی در سه سال اخیر اقدام به توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای کرده که مجموع راه‌های احداث شده با افزایش ۳۵ درصدی مواجه بوده است.
  تحول ترابری دولت در سیستان و بلوچستان
 مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: به همت دولت سیزدهم ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به همراه چهار پل بزرگ نهراب، شیله، ماشکید و افضل‌آباد با اعتبار سه هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در استان به بهره‌براری رسید.
عطاء اله اکبری در این باره بیان کرد: سیستان و بلوچستان در بسیاری از شاخص‌های توسعه از جمله شاخص بزرگراهی جزو استان‌های محروم کشور بوده این وضعیت طولانی‌شدن زمان سفر و به‌تبع آن افزایش هزینه و مصرف سوخت را به دنبال داشته، و از سوی دیگر باتوجه‌به تردد وسایط نقلیه به‌ویژه سنگین در محور چابهار - میلک و سایر محورهای ترانزیتی به‌صورت رفت‌وبرگشت احتمال تصادفات رخ‌به‌رخ در راه‌های این استان بالا است.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم برای رفع عقب‌ماندگی‌های مزمن تاریخی سیستان و بلوچستان در فاصله کمتر از سه سال فعالیت خود توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و شبکه بزرگراهی را در دستور کار قرار داد و امروز هر ناظر منصفی که در راه‌های استان تردد کرده باشد، اذعان می‌کند که سیستان و بلوچستان تبدیل به کارگاه بزرگ راه‌سازی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه در استان که حدود ۴۰۰ میلیارد ریال است، عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه این خطه تنها استان متصل به آب‌های آزاد از طریق بندر چابهار، تنها استان با بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی بوده و در مسیر ۲ کریدور از سه کریدور در ترانزیت بزرگ جهان قرار داشته که همه این ظرفیت‌ها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بین‌المللی به آن داده که استفاده از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان نیازمند تکمیل هر چه سریع‌تر شبکه بزرگراهی است تمام تلاش خود را برای تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌های این حوزه به کار بسته‌ایم.
وی تأکید کرد: با وجود تنگناهای مالی و فشارهای اقتصادی ناشی از شرایط تحریم، در حال حاضر ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل به‌صورت هم‌زمان در حال اجراست و حتی اجازه نداده‌ایم با وجود بدهی کلان مالی یک مورد از این پروژه‌ها تعطیل شود.
اکبری تاکید کرد: متوسط ساخت بزرگراه در محدوده شهرهای تحت پوشش اداره کل در دولت سیزدهم از ۱۶ کیلومتر در سنوات گذشته به بیش از ۶۵ کیلومتر ارتقا یافت.
وی اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی در مناطق کمتر برخوردار با هدف استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای، توسعه مبادلات تجاری با کشورهای آسیا میانه، افغانستان و پاکستان، تسهیل و ارتقای ایمنی حمل‌ونقل کالا و مسافر از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم بود که این مهم به بهترین نحو در سیستان و بلوچستان در توسعه بزرگراه‌ها محقق شد.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوزه شهرهای تحت پوشش اداره کل از سال ۸۴ تا سال ۱۴۰۰ تنها ۲۴۶ کیلومتر بزرگراه ساخته شده بود درحالی‌که در سه سال اخیر از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ با هدف کمک به توسعه شتابان این خطه با رشد قابل‌توجه حدود ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه به همراه چهار پل بزرگ احداث و به بهره‌برداری رسیده است.
وی بیان کرد: همچنین به همت دولت سیزدهم نخستین ارتباط بزرگراهی بین شهرهای سیستان و بلوچستان در مسیر زاهدان - نصرت‌آباد برقرار شد و تا پایان سال جاری نیز دومین شهر یعنی زابل - زاهدان به طور کامل به‌صورت بزرگراه به هم متصل خواهد شد.
 اکبری اضافه کرد: همچنان در تداوم این حرکت در حال حاضر عملیات ساخت ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در حال انجام است که تلاش می‌شود با وجود مشکلات متعدد از جمله بدهی‌های کلان به پیمانکاران تا پایان سال حدود ۸۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری برسد.
 وی افزود: یکی از حوزه‌هایی که توانسته در جذب اعتبارات ملی و وزارتخانه‌ای موفق باشد، دوبانده سازی محورهای استان با اهتمام این اداره کل و با حمایت‌های مقامات استانی و ملی است.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از آنجایی‌ که بندر چابهار به علت شرایط خوبی که نسبت به بندرعباس دارد و ارتباط با کشورهای اطراف یک مزیت خاص داشته و صاحبان بار و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی حتماً از کشور چین و هند کالاهایشان را به بندر چابهار منتقل خواهند کرد تبدیل هر چه سریع‌تر راه‌های استان به بزرگراه در کنار خط ریلی این مسیر سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
وی ادامه داد: آماده‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل زمینی در کنار سایر مسیرهای دریایی، ریلی و هوایی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی کشورهای هم‌جوار را بیشتر برای حضور در سیستان و بلوچستان تشویق می‌کند.
 اکبری با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان به‌عنوان پهناورترین استان کشور ۲ اداره کل راه و شهرسازی در شمال و جنوب به مرکزیت زاهدان و ایرانشهر دارد گفت: افتتاح و بهره‌برداری از ۱۳۵ کیلومتر بزرگراه به همت دولت سیزدهم در محدوده شهرهای تحت پوشش این اداره کل در جنوب استان انجام شد.
 اتصال راه آهن چابهار به زاهدان موجب توسعه و پویایی اقتصاد منطقه
 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با اتصال راه آهن زاهدان-چابهار شاهد توسعه چشمگیری در جنوب استان و در نهایت شاهد پویایی اقتصاد منطقه و کشور خواهیم بود.
محمد کرمی بیان کرد: باتوجه به اینکه حجاج جنوب سیستان و بلوچستان در سال گذشته و سال جاری از فرودگاه بین المللی چابهار-کنارک به سرزمین وحی اعزام شدند، بایستی به زیر ساخت های این فرودگاه توجه ویژه ای داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه دولت و خیرین اقدامات خوبی در مدرسه سازی و آبرسانی روستایی به ویژه راه های روستایی جنوب سیستان و بلوچستان و شهرستانهای چابهار و دشتیاری انجام داده اند، افزود: در سه سال گذشته در دولت شهید رییسی در حوزه راه و به ویژه بزرگراه، راه روستایی، آبرسانی وبرق رسانی کارهای چشمگیری انجام شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در سال گذشته ۱۸۰ کیلومتر بزرگراه به بهره‌برداری رسید و ۲۲۰ کیلومتر بزرگراه در حال اجراست و در همه شهرها و روستاها کار برق رسانی و گازرسانی در حال انجام و باسرعت ادامه دارد.
وی تاکید کرد: چابهار مرکز اصلی واردات و صادرات کشور است و کریدورهای مختلفی برای این منطقه تعریف شده و با توجه به مذاکراتی که با کشورهای آسیای میانه، چین و روس‌ها داشتیم تحول عظیمی در این شهرستان ایجاد ‌می‌شود و حوزه تجارت در سیستان و بلوچستان به سرعت رشد می‌کند.
کرمی با تاکید بر اینکه برای رشد اقتصادی باید زیربنا و زیرساخت‌های عمرانی آن تامین و فراهم شود، ادامه داد: در حوزه اقتصاد دریا، کشاورزی، تجارت و گردشگری اقدامات و کارهای بزرگی انجام و ارتباطات خوبی با کشورهای همسایه برقرار شده است. 
 اقتصاد دریا،  کشاورزی و گردشگری سیستان و بلوچستان  در مسیر توسعه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه