احتمال ۲۵۰ دلاری شدن نفت ذخایر راهبردی طلای سیاه را نجات میدهد؟
یک کارشناس ارشد انرژی گفت: اگر آمریکا با هدف قراردادن جزیره خارک بخواهد صادرات ایران را به صفر برساند و در مقابل ایران هم منابع عربستان و دیگر کشورها را هدف قرار دهد، آتش خلیج فارس فراگیر خواهد شد. بخشی از بحران بستگی به آیندهای دارد که نگران کننده است و در این صورت شاید نفت به ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار در هر بشکه هم برسد
به گزارش اقتصادسرآمد، علی اصغر زرگر با اشاره به اوضاع بازار نفت در شرایط جنگ امریکا و اسراییل با ایران و واکنش کشورهای تولیدکننده نفت به ایلنا اظهار داشت: اکنون عربستان و عراق تا حدی به بازار عرضه می کنند عراق از مسیر دریای سیاه و مدیترانه و همچنین از مسیر خط لوله در عربستان به دریای سرخ ارسال نفت صورت می گیرد، عربستان قبلا اعلام کرده بود بین ۳ تا ۵ میلیون بشکه در روز به دریای سرخ می رساند، ایران هم بنظر می رسد تاکنون از مسیر خط لوله ای که به دریای عمان می رود و یا خارک بارگیری و تا حدود ۲ میلیون بشکه در روز صادرات دارد.
وی با بیان اینکه امریکا تاکنون نتوانسته جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، گفت: ایران از مسیر تنگه هرمز به چین و کشورهای دوست نفت خود را عبور می دهد.
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه افزایش قیمت نفت به بحران کنونی بستگی دارد، تصریح کرد: اکنون این بورسبازان هستند که بازار را متشنج کرده و قیمت را بالا میبرند اما تاکنون به نظر نمی رسد که به لحاظ عرضه کمبودی در بازار بوجود آمده باشد، کشورهای اروپایی و امریکا تا حدی از منابع استراتژیک خود روانه بازار می کنند اما در عین حال برخی کشورها نیز مثل استرالیا و یا ترکیه و...این منابع استراتژیک را در اختیار ندارند. بنابراین بحرانی که در خلیج فارس وجود دارد و احتمالا اگر فراگیر شود، اوضاع وخیم میشود.
وی ادامه داد: اگر امریکا با هدف قرار دادن جزیره خارک بخواهد صادرات ایران را به صفر برساند و در مقابل ایران هم منابع عربستان و دیگر کشورها را هدف قرار دهد آتش خلیج فارس فراگیر خواهد شد، بخشی از بحران بستگی به آیندهای دارد که نگران کننده است و در این صورت شاید نفت به ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار در هر بشکه هم برسد و درواقع بورسبازان قیمت را به شکل سرسام آوری بالا میبرند.
وی گفت: در هر حال اکنون کمبود چندانی در عرضه نفت شاهد نیستیم، البته در مورد گاز اوضاع متفاوت است و قطر به دلیل جلوگیری از آسیب به تجهیزات تولید و عرضه ال ان جی را به دنیا متوقف کرده است. بنابراین کشورهای اروپایی دو راه دارند یا باید به امریکا فشار وارد کنند که جنگ را پایان دهد و با ایران مذاکره کند یا اینکه به سمت روسیه بروند کمااینکه روسیه هم از آب گل آلود ماهی میگیرد یعنی نفت خود را وارد بازار میکند و هم اینکه میتواند شیرهای گاز را به سمت اتحادیه اروپا باز کند.
زرگر خاطرنشان کرد: راه برون رفت برای جبران کمبود انرژی وجود دارد اما اصل قضیه بحرانی است که بوجود آمده و حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت که از منطقه خلیج فارس صادر میشد دچار اختلال شده و به نظر می رسد کشورهایی که منابع استراتژیک ندارند بیش از یک ماه تا ۴۵ روز دوام نخواهند داشت.
وی گفت : بسیاری کشورها حاضر به همکاری با امریکا برای تشکیل ائتلاف جهت بازگشایی تنگه هرمز نشدند بنابراین این امکان وجود دارد که امریکا تحت فشار اروپا به گزینه مذاکره برگردد.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر منابع انرژی مورد هدف قرار گیرد دنیا باید فکری به حال این موضوع بکند.وی بیان کرد: ترامپ غیر قابل پیشبینی است، همانگونه که در میانه مذاکره در دو مرحله وارد جنگ شد اکنون ممکن است دست به اقدام دیگری بزند. عربستان و امارات بنا بود یک تریلیون دلار در امریکا سرمایه گذاری کند باید ببینیم این کشورها میتوانند روی هیات حاکمه امریکا تاثیرگذار باشند یا خیر.
زرگر گفت:گرچه جزیره خارک مورد هدف قرار گرفته اما اسکله های نفتی هدف نبوده بنابراین امریکا در این خصوص می داند که عاقلانه نیست وارد این فاز شود چراکه در این صورت شیر نفت ایران از مبدا چاهها بسته خواهد شد و ایران نیز منابع نفتی امریکا در کشورهای همپیمانش را هدف قرار خواهد داد.
وی گفت: بنظر می رسد امریکا به نوعی به بن بست رسیده چراکه می داند با گسیل نیروی نظامی سمت خاک ایران مورد هدف پهباد قرار خواهد گرفت ضمن اینکه کشورها حاضر به ائتلاف برای جنگ علیه ایران نیستند. راه حل خروج از بن بست کنونی آتش بیشتر در خلیج فارس نیست باید به آتش بس و مذاکرات مرحلهای برسند.
به گزارش اقتصادسرآمد، علی اصغر زرگر با اشاره به اوضاع بازار نفت در شرایط جنگ امریکا و اسراییل با ایران و واکنش کشورهای تولیدکننده نفت به ایلنا اظهار داشت: اکنون عربستان و عراق تا حدی به بازار عرضه می کنند عراق از مسیر دریای سیاه و مدیترانه و همچنین از مسیر خط لوله در عربستان به دریای سرخ ارسال نفت صورت می گیرد، عربستان قبلا اعلام کرده بود بین ۳ تا ۵ میلیون بشکه در روز به دریای سرخ می رساند، ایران هم بنظر می رسد تاکنون از مسیر خط لوله ای که به دریای عمان می رود و یا خارک بارگیری و تا حدود ۲ میلیون بشکه در روز صادرات دارد.
وی با بیان اینکه امریکا تاکنون نتوانسته جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، گفت: ایران از مسیر تنگه هرمز به چین و کشورهای دوست نفت خود را عبور می دهد.
این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه افزایش قیمت نفت به بحران کنونی بستگی دارد، تصریح کرد: اکنون این بورسبازان هستند که بازار را متشنج کرده و قیمت را بالا میبرند اما تاکنون به نظر نمی رسد که به لحاظ عرضه کمبودی در بازار بوجود آمده باشد، کشورهای اروپایی و امریکا تا حدی از منابع استراتژیک خود روانه بازار می کنند اما در عین حال برخی کشورها نیز مثل استرالیا و یا ترکیه و...این منابع استراتژیک را در اختیار ندارند. بنابراین بحرانی که در خلیج فارس وجود دارد و احتمالا اگر فراگیر شود، اوضاع وخیم میشود.
وی ادامه داد: اگر امریکا با هدف قرار دادن جزیره خارک بخواهد صادرات ایران را به صفر برساند و در مقابل ایران هم منابع عربستان و دیگر کشورها را هدف قرار دهد آتش خلیج فارس فراگیر خواهد شد، بخشی از بحران بستگی به آیندهای دارد که نگران کننده است و در این صورت شاید نفت به ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار در هر بشکه هم برسد و درواقع بورسبازان قیمت را به شکل سرسام آوری بالا میبرند.
وی گفت: در هر حال اکنون کمبود چندانی در عرضه نفت شاهد نیستیم، البته در مورد گاز اوضاع متفاوت است و قطر به دلیل جلوگیری از آسیب به تجهیزات تولید و عرضه ال ان جی را به دنیا متوقف کرده است. بنابراین کشورهای اروپایی دو راه دارند یا باید به امریکا فشار وارد کنند که جنگ را پایان دهد و با ایران مذاکره کند یا اینکه به سمت روسیه بروند کمااینکه روسیه هم از آب گل آلود ماهی میگیرد یعنی نفت خود را وارد بازار میکند و هم اینکه میتواند شیرهای گاز را به سمت اتحادیه اروپا باز کند.
زرگر خاطرنشان کرد: راه برون رفت برای جبران کمبود انرژی وجود دارد اما اصل قضیه بحرانی است که بوجود آمده و حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت که از منطقه خلیج فارس صادر میشد دچار اختلال شده و به نظر می رسد کشورهایی که منابع استراتژیک ندارند بیش از یک ماه تا ۴۵ روز دوام نخواهند داشت.
وی گفت : بسیاری کشورها حاضر به همکاری با امریکا برای تشکیل ائتلاف جهت بازگشایی تنگه هرمز نشدند بنابراین این امکان وجود دارد که امریکا تحت فشار اروپا به گزینه مذاکره برگردد.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: اگر منابع انرژی مورد هدف قرار گیرد دنیا باید فکری به حال این موضوع بکند.وی بیان کرد: ترامپ غیر قابل پیشبینی است، همانگونه که در میانه مذاکره در دو مرحله وارد جنگ شد اکنون ممکن است دست به اقدام دیگری بزند. عربستان و امارات بنا بود یک تریلیون دلار در امریکا سرمایه گذاری کند باید ببینیم این کشورها میتوانند روی هیات حاکمه امریکا تاثیرگذار باشند یا خیر.
زرگر گفت:گرچه جزیره خارک مورد هدف قرار گرفته اما اسکله های نفتی هدف نبوده بنابراین امریکا در این خصوص می داند که عاقلانه نیست وارد این فاز شود چراکه در این صورت شیر نفت ایران از مبدا چاهها بسته خواهد شد و ایران نیز منابع نفتی امریکا در کشورهای همپیمانش را هدف قرار خواهد داد.
وی گفت: بنظر می رسد امریکا به نوعی به بن بست رسیده چراکه می داند با گسیل نیروی نظامی سمت خاک ایران مورد هدف پهباد قرار خواهد گرفت ضمن اینکه کشورها حاضر به ائتلاف برای جنگ علیه ایران نیستند. راه حل خروج از بن بست کنونی آتش بیشتر در خلیج فارس نیست باید به آتش بس و مذاکرات مرحلهای برسند.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
نقش انجمن اهل قلم رامسر در ایجاد زیست بوم دانش محلی
-
تغییرات در خصوص اصلاح بخشی از ریز ساختارهای معاملاتی در بازار سهام عادی و مرحله معاملات پایانی TAL
-
ورود هفتگی 8 میلیون نفر گردشگر به سواحل مازندران
-
فعالیت 47 فروند شناور مسافربری در مسیرهای دریایی هرمزگان
-
ذخیره گاه ژنی ماهیان خاویاری ایجاد می شود
-
اطلاعیه شرکت فرودگاهها در خصوص محدودیتهای پروازی در ایام تشییع رهبر شهید انقلاب
-
هزینههای نادیده گرفتن ریسک در حمل و نقل دریایی
-
از وعده لایروبی تا قرارداد خارج سازی مغروقهها ی اروند
-
بازتعریف رابطه انرژی، جغرافیا و امنیت در «آسهآن»
-
لزوم بهرهگیری از اطلاعات بروز در مدیریت دریاپایه
-
«دریادلان دنا» شهیدان گمنام تجارت دریایی ایران
-
ترجمه اجرایی کلیدواژههای بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز
-
کشف ۷۳ هزار تن نهاده دامی قاچاق و احتکاری در سراسر کشور
-
ورود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به گیلان در تعطیلات اخیر
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
بهره برداری از پورتال صندوق توسعه صنایع دریایی با 12 خدمت الکترونیکی برخط
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند



