«سرآمد» گزارش میدهد؛
تداوم دزدی دریایی واشنگتن از ایران
لزوم پاسخ قاطع به توقیف کشتیهای ایرانی توسط آمریکا
گروه گزارش - محسن صمیمی - تجاوزی که با شلیک نیروهای آمریکایی به کشتیهای ایرانی و هجوم نظامی همراه بوده، در تعارض کامل با روح مذاکره قرار دارد و ضرورت مقابله قاطع نیروهای نظامی و سیاسی ایران را دوچندان میکند.
در تازهترین اقدام خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، وزارت جنگ آمریکا (پنتاگون) رسماً اعلام کرد که نیروهای این کشور نفتکش «امتی تیفانی» را که در فهرست تحریمهای ایالات متحده قرار داشته، در منطقه هند-اقیانوس آرام توقیف کردهاند. پنتاگون با انتشار ویدئویی مدعی شد که این عملیات بدون حادثه و با پیاده شدن نیروهای آمریکایی بر روی عرشه نفتکش انجام شده است.
اما مهمتر از آن، خبری است که حوالی ساعت ۸ شب یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۵ (۱۹ آوریل ۲۰۲۶) منتشر شد: برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ سوم تحمیلی میان ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران، نیروهای آمریکایی به یک کشتی ایرانی شلیک کرده و آن را توقیف کردند. بر اساس این گزارش، کشتی باری ایرانی «توسکا» با ظرفیت حدود ۵ هزار کانتینر که از مالزی عازم ایران بود، توسط نیروی دریایی آمریکا و در چارچوب محاصره دریایی ایران، مورد هجوم مستقیم قرار گرفته، با شلیک تهدیدآمیز متوقف و در نهایت به همراه خدمه و سرنشینان تصرف و توقیف شده است.
ضرورت مقابله قاطع نیروهای
نظامی و سیاسی ایران
این اقدام که بیتردید مصداق بارز تجاوز آشکار به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است، نمیتواند بدون پاسخ باقی بماند. نیروهای مسلح ایران موظفاند با بهرهگیری از همه ظرفیتهای دفاعی و راهبردی خود، نهتنها از تداوم چنین تجاوزاتی جلوگیری کنند، بلکه بازدارندگی لازم را به گونهای ایجاد کنند که تکرار این اقدام برای طرف آمریکایی هزینههای سنگینی به همراه داشته باشد. همچنین دستگاه دیپلماسی و سیاسی کشور باید با ارجاع فوری این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای بینالمللی، ضمن افشای رفتار یکجانبهگرایانه آمریکا، زمینه را برای اقدام جمعی جامعه جهانی علیه این تجاوز فراهم کند. سکوت یا واکنش ضعیف در برابر چنین تعرضی، آمریکا را برای نقضهای گستردهتر و خطرناکتر جسور خواهد کرد.
نقض صریح آتشبس و تعارض با روح مذاکره
شایان تأکید است که این اقدام خصمانه، نقض آشکار و بدون ابهام آتشبس موجود میان ایران و آمریکا محسوب میشود. از سوی دیگر، این در حالی رخ میدهد که دولت آمریکا خود را حامی گفتوگو و مذاکره برای حل مناقشات معرفی میکند. اما توقیف نظامی یک کشتی تجاری ایرانی در آبهای بینالمللی - آن هم با شلیک و عملیات نظامی مستقیم - نه تنها با روح مذاکره و تنشزدایی در تضاد کامل است، بلکه نشان میدهد که اقدامات عملی آمریکا در جهت مخالف ادعاهای دیپلماتیک آن حرکت میکند. چنین رفتار دوگانهای اعتماد را به صفر میرساند و برای صدمین بار ثابت میکند که آمریکا یا توانایی یا اراده پایبندی به تعهدات خود را ندار
دزدی دریایی واشنگتن از ایران ادامه دارد
الجزیره در این باره آورده است: وزارت جنگ آمریکا در اقدامی که اذعان به نقض آتشبس محسوب میشود از توقیف یک نفتکش به نام ام تی تیفانی خبر داد.
در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از مذاکره با ایران دم می زند، در دومین اقدام تحریک کننده پس از حمله و دزدیدن کشتی توسکا، کماندوهای نیروی دریایی آمریکا با حمله از طریق هلیبرن به نفتکش «ام - تی تیفانی» در جنوب اقیانوس هند، این نفتکش را توقیف کردند. دزدان دریایی ارتش آمریکا این ربایش را تحت عنوان حق بازدید، ممنوعیت دریایی و توقیف کشتی بدون تابعیت که تحت تحریم است توجیه کردهاند.
وزارت جنگ آمریکا مدعی شد: نیروهای ما نفتکش «ام - تی تیفانی»، یک نفتکش تحریم شده، را که پرچم هیچ کشوری را حمل نمیکرد، توقیف کردند. نیروهای ما این نفتکش را تحت کنترل خود درآوردند. این توقیف در حوزه مسئولیت فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده انجام شد.
همچنین وزارت جنگ آمریکا ادعا کرد: به تلاشهای خود برای اجرای قانون جهت از کار انداختن شبکههای غیرقانونی ادامه خواهیم داد. ما به تلاشهای خود برای رهگیری کشتیهای تحریمشدهای که از ایران حمایت مادی میکنند، ادامه خواهیم داد. آبهای بینالمللی پناهگاه امنی برای کشتیهای تحت تحریم ایران نیستند. ما همچنان به سلب آزادی مانور و حرکت بازیگران نامشروع و کشتیهای آنها در آبهای بینالمللی ادامه خواهیم داد.
این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: ایران بارها آتشبس را نقض کرده است.
گروه گزارش - محسن صمیمی - تجاوزی که با شلیک نیروهای آمریکایی به کشتیهای ایرانی و هجوم نظامی همراه بوده، در تعارض کامل با روح مذاکره قرار دارد و ضرورت مقابله قاطع نیروهای نظامی و سیاسی ایران را دوچندان میکند.
در تازهترین اقدام خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، وزارت جنگ آمریکا (پنتاگون) رسماً اعلام کرد که نیروهای این کشور نفتکش «امتی تیفانی» را که در فهرست تحریمهای ایالات متحده قرار داشته، در منطقه هند-اقیانوس آرام توقیف کردهاند. پنتاگون با انتشار ویدئویی مدعی شد که این عملیات بدون حادثه و با پیاده شدن نیروهای آمریکایی بر روی عرشه نفتکش انجام شده است.
اما مهمتر از آن، خبری است که حوالی ساعت ۸ شب یکشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۵ (۱۹ آوریل ۲۰۲۶) منتشر شد: برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ سوم تحمیلی میان ایالات متحده و اسرائیل علیه ایران، نیروهای آمریکایی به یک کشتی ایرانی شلیک کرده و آن را توقیف کردند. بر اساس این گزارش، کشتی باری ایرانی «توسکا» با ظرفیت حدود ۵ هزار کانتینر که از مالزی عازم ایران بود، توسط نیروی دریایی آمریکا و در چارچوب محاصره دریایی ایران، مورد هجوم مستقیم قرار گرفته، با شلیک تهدیدآمیز متوقف و در نهایت به همراه خدمه و سرنشینان تصرف و توقیف شده است.
ضرورت مقابله قاطع نیروهای
نظامی و سیاسی ایران
این اقدام که بیتردید مصداق بارز تجاوز آشکار به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است، نمیتواند بدون پاسخ باقی بماند. نیروهای مسلح ایران موظفاند با بهرهگیری از همه ظرفیتهای دفاعی و راهبردی خود، نهتنها از تداوم چنین تجاوزاتی جلوگیری کنند، بلکه بازدارندگی لازم را به گونهای ایجاد کنند که تکرار این اقدام برای طرف آمریکایی هزینههای سنگینی به همراه داشته باشد. همچنین دستگاه دیپلماسی و سیاسی کشور باید با ارجاع فوری این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای بینالمللی، ضمن افشای رفتار یکجانبهگرایانه آمریکا، زمینه را برای اقدام جمعی جامعه جهانی علیه این تجاوز فراهم کند. سکوت یا واکنش ضعیف در برابر چنین تعرضی، آمریکا را برای نقضهای گستردهتر و خطرناکتر جسور خواهد کرد.
نقض صریح آتشبس و تعارض با روح مذاکره
شایان تأکید است که این اقدام خصمانه، نقض آشکار و بدون ابهام آتشبس موجود میان ایران و آمریکا محسوب میشود. از سوی دیگر، این در حالی رخ میدهد که دولت آمریکا خود را حامی گفتوگو و مذاکره برای حل مناقشات معرفی میکند. اما توقیف نظامی یک کشتی تجاری ایرانی در آبهای بینالمللی - آن هم با شلیک و عملیات نظامی مستقیم - نه تنها با روح مذاکره و تنشزدایی در تضاد کامل است، بلکه نشان میدهد که اقدامات عملی آمریکا در جهت مخالف ادعاهای دیپلماتیک آن حرکت میکند. چنین رفتار دوگانهای اعتماد را به صفر میرساند و برای صدمین بار ثابت میکند که آمریکا یا توانایی یا اراده پایبندی به تعهدات خود را ندار
دزدی دریایی واشنگتن از ایران ادامه دارد
الجزیره در این باره آورده است: وزارت جنگ آمریکا در اقدامی که اذعان به نقض آتشبس محسوب میشود از توقیف یک نفتکش به نام ام تی تیفانی خبر داد.
در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از مذاکره با ایران دم می زند، در دومین اقدام تحریک کننده پس از حمله و دزدیدن کشتی توسکا، کماندوهای نیروی دریایی آمریکا با حمله از طریق هلیبرن به نفتکش «ام - تی تیفانی» در جنوب اقیانوس هند، این نفتکش را توقیف کردند. دزدان دریایی ارتش آمریکا این ربایش را تحت عنوان حق بازدید، ممنوعیت دریایی و توقیف کشتی بدون تابعیت که تحت تحریم است توجیه کردهاند.
وزارت جنگ آمریکا مدعی شد: نیروهای ما نفتکش «ام - تی تیفانی»، یک نفتکش تحریم شده، را که پرچم هیچ کشوری را حمل نمیکرد، توقیف کردند. نیروهای ما این نفتکش را تحت کنترل خود درآوردند. این توقیف در حوزه مسئولیت فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده انجام شد.
همچنین وزارت جنگ آمریکا ادعا کرد: به تلاشهای خود برای اجرای قانون جهت از کار انداختن شبکههای غیرقانونی ادامه خواهیم داد. ما به تلاشهای خود برای رهگیری کشتیهای تحریمشدهای که از ایران حمایت مادی میکنند، ادامه خواهیم داد. آبهای بینالمللی پناهگاه امنی برای کشتیهای تحت تحریم ایران نیستند. ما همچنان به سلب آزادی مانور و حرکت بازیگران نامشروع و کشتیهای آنها در آبهای بینالمللی ادامه خواهیم داد.
این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: ایران بارها آتشبس را نقض کرده است.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
ترجمه اجرایی کلیدواژههای بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز
-
کشف ۷۳ هزار تن نهاده دامی قاچاق و احتکاری در سراسر کشور
-
ورود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به گیلان در تعطیلات اخیر
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
یک پورتال خدمات محور بر بستر سامان سوئیت
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند
-
از تربیت مدیران حرفهای تا ارتقای ظرفیت عملیاتی مهرآباد
-
با وجود آسیب به بیش از ۲ هزار منطقه، میانگین خاموشیها در دوران جنگ کمتر از ۵۰ دقیقه بود
-
ازسرگیری پروازهای ایران و امارات در هفته جاری
-
وقتی رقابت از تولید بیشتر به بهرهوری بیشتر تغییر میکند؛ درس مهم پروژه FRW نفت سپاهان
-
تبدیل مواد و انرژی که هدر میرفت به محصول قابل استفاده و ارزشمند
-
تفتان به ایستگاه گمرکی ریلی تجارت ایران و پاکستان تبدیل شد
-
بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر بوشهر
-
ما بر تضمین ایمنی دریانوردان تمرکز داریم
-
«نبود تشکلهای صنفی قدرتمند» پیگیری مطالبات دریانوردان را دشوار کرده است
-
آیا ایران برای آینده دریانوردی خود برنامه دارد؟
-
دریانوردان در خط مقدم آتش



