مدیرکل محیط زیست یزد:
«توسعه انرژی پاک» کلید کاهش آلودگی و حفظ طبیعت
گروه استان ها- دانشی ، یزد- مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد با بیان اینکه کاهش بارندگی و افزایش دما، گونههای بیابانی مؤثر در حفظ خاک را تهدید کرده و مصرف بالای سوختهای فسیلی، آلودگی و تغییر اقلیم را تشدید میکند، گفت: توسعه انرژیهای پاک بهویژه انرژی خورشیدی، نقش تعیینکنندهای در کاهش آلودگی هوا، حفظ گونههای گیاهی و جلوگیری از فرسایش خاک دارد و میتواند مسیر پایداری محیط زیست را هموار کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، حسن اکبری، با بیان اینکه دوم اردیبهشت، روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است و شعار امسال «انرژی پاک، مرهم زخم زمین» انتخاب شده است اظهار کرد: این شعار نشان میدهد که استفاده از انرژیهای پاک، حفاظت از محیط زیست و کاهش آسیب به طبیعت، اهمیت بسیار بالایی دارد.
وی اضافه کرد: چرخه حیات، چرخهای پیچیده و بسیار گسترده است و در هر کجای کره زمین که از ظرفیت انرژیهای پاک استفاده شود، کمک زیادی به مدیریت جهانی حفاظت از محیط زیست خواهد کرد، امروز ریشه بسیاری از مشکلات محیط زیستی، از جمله در کشور ما، تغییر اقلیم است و ریشه تغییر اقلیم را باید در افزایش مصرف سوختهای فسیلی و تولید بیشتر گازهای گلخانهای دانست.
اکبری ادامه داد: طبیعتاً بخش عمدهای از مصرف سوختهای فسیلی برای تولید انرژی است و هر چقدر از میزان انرژیهایی که با سوخت فسیلی تولید میشوند کاسته شود و جایگزین آن انرژیهای پاک قرار گیرد، کمک بنیادی و ریشهای به حفاظت از محیط زیست خواهد شد.
وی با بیان اینکه در برخی مناطق ایران مرکزی، بارشها در حد آستانه تحمل گونههای بیابانی قرار دارند، اظهار کرد: سازگارترین و مؤثرترین گونهها در حوزه محیط زیست که در تولید رویش گیاهی و کاهش فرسایش خاک نقش کلیدی دارند به دلیل کاهش بارش و افزایش دما تراکنش خود را از دست دادهاند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از گونهها به صورت محلی نیز در حال حذف شدن هستند به عنوان نمونه، در بخشهایی از طبیعت استان یزد، گونه گیاهی "درمنه" که جزو سازگارترین و مؤثرترین گونههای بیابانی در تولید رویش گیاهی و کاهش فرسایش خاک است و در بیشتر مراتع کشور یکی از گونههای غالب و مهم محسوب میشود، طی سالهای اخیر به دلایل یاد شده تراکنش آن به شدت کاهش پیدا کرده و متأسفانه زادآوری متناسبی هم نداشته است. این مسئله تهدیدی جدی برای خاک و تنوع جانوری وابسته به این گیاهان محسوب میشود.
مدیرکل محیط زیست ادامه داد: گرچه آسیب مصرف زیاد سوختهای فسیلی برای تولید انرژی به طبیعت کره زمین از منظر تولید گازهای گلخانهای بسیار مهم است، هر چقدر در مورد این موضوع صحبت شود و مصائب و مشکلات ناشی از آن بیان شود، باز هم کم گفته شده است.
به گفته وی بحران ناشی از تغییر اقلیم و افزایش گازهای گلخانهای به اندازهای مهم است که به تنهایی میتواند بسیاری از مشکلات محیط زیستی را برابری یا حتی حادتر کندف نکته مهم این است که بسیاری از نیروگاههای تولید انرژی در سطح محلی و منطقهای نیز آلودگیهای نگرانکنندهای ایجاد میکنند.
وی اضافه کرد: مصرف سوختهای فسیلی نیروگاهها بسیار بالا است و این حجم مصرف، حتی اگر سوخت نسبتاً پاک مانند گاز هم باشد، باز هم به دلیل حجم بالای تولید انرژی، مقدار قابل توجهی از آلایندههای متنوع از جمله مونوکسید کربن و ناکس و ترکیبات دیگر را وارد هوا میکند که برای مناطق مجاور بسیار نگرانکننده و خطرناک است.
اکبری افزود: با توجه به اینکه اغلب این نیروگاهها در پهنههایی واقع شدهاند که با صنایع اطراف خود اثر تجمعی دارند، اثرات نامطلوبی بر سلامت انسانها میگذارند و با تجمع آلایندههای صنعتی تشدید میشوند.
وی گفت: هرچقدر به سمت انرژیهای پاک برویم، علاوه بر جلوگیری از تشدید پدیده تغییر اقلیم و نابودی طبیعت و اکوسیستمهای مستقر در مناطق خشک، از ایجاد آلودگی کمتر و پیشگیری محلی و منطقهای از آسیب به سلامت مردم نیز اطمینان حاصل میکنیم.
مدیرکل محیط زیست یزد خاطرنشان کرد: استان یزد پیشگام در حوزه انرژی خورشیدی است ،تا پایان سال ۱۴۰۴، بیش از ۳۹۰ مگاوات برق خورشیدی در استان تولید شده که بیش از یک ششم مصرف برق استان را تأمین میکند؛ در سال گذشته نیز ۱۹۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی به بهرهبرداری رسید که رکوردی برای استان محسوب میشود و طرحهای بزرگ و کوچک در استان مجوز گرفتند و بخشی از آنها پیشرفت خوبی دارند.
وی افزود: توجه به انرژی پاک در استان و ادامه این روند، علاوه بر کاهش آلودگی، حفاظت از اکوسیستمها و سلامت مردم را تضمین کرده و استان را در سالهای آینده به رکوردهای جدید انرژی خورشیدی خواهد رساند.
مدیرکل محیط زیست تأکید کرد: استفاده از انرژی پاک، حفاظت از خاک و گونههای بیابانی و کاهش آلایندهها را ممکن میکند. هرچه میزان مصرف انرژی فسیلی کاهش یابد و جایگزین انرژیهای پاک شود، هم کاهش تغییر اقلیم و هم حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم به شکل مؤثرتری انجام خواهد شد.
وی افزود: اقدامات استان در حوزه انرژی خورشیدی و توسعه انرژی پاک، نمونهای موفق از مدیریت پایدار محیط زیست است. این اقدامات نه تنها باعث کاهش آلودگی و حفاظت از اکوسیستمها میشوند، بلکه سلامت مردم و تابآوری محیط زیستی استان را ارتقا میدهند و مسیر پیشرفت پایدار برای آینده را فراهم میکنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، حسن اکبری، با بیان اینکه دوم اردیبهشت، روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است و شعار امسال «انرژی پاک، مرهم زخم زمین» انتخاب شده است اظهار کرد: این شعار نشان میدهد که استفاده از انرژیهای پاک، حفاظت از محیط زیست و کاهش آسیب به طبیعت، اهمیت بسیار بالایی دارد.
وی اضافه کرد: چرخه حیات، چرخهای پیچیده و بسیار گسترده است و در هر کجای کره زمین که از ظرفیت انرژیهای پاک استفاده شود، کمک زیادی به مدیریت جهانی حفاظت از محیط زیست خواهد کرد، امروز ریشه بسیاری از مشکلات محیط زیستی، از جمله در کشور ما، تغییر اقلیم است و ریشه تغییر اقلیم را باید در افزایش مصرف سوختهای فسیلی و تولید بیشتر گازهای گلخانهای دانست.
اکبری ادامه داد: طبیعتاً بخش عمدهای از مصرف سوختهای فسیلی برای تولید انرژی است و هر چقدر از میزان انرژیهایی که با سوخت فسیلی تولید میشوند کاسته شود و جایگزین آن انرژیهای پاک قرار گیرد، کمک بنیادی و ریشهای به حفاظت از محیط زیست خواهد شد.
وی با بیان اینکه در برخی مناطق ایران مرکزی، بارشها در حد آستانه تحمل گونههای بیابانی قرار دارند، اظهار کرد: سازگارترین و مؤثرترین گونهها در حوزه محیط زیست که در تولید رویش گیاهی و کاهش فرسایش خاک نقش کلیدی دارند به دلیل کاهش بارش و افزایش دما تراکنش خود را از دست دادهاند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از گونهها به صورت محلی نیز در حال حذف شدن هستند به عنوان نمونه، در بخشهایی از طبیعت استان یزد، گونه گیاهی "درمنه" که جزو سازگارترین و مؤثرترین گونههای بیابانی در تولید رویش گیاهی و کاهش فرسایش خاک است و در بیشتر مراتع کشور یکی از گونههای غالب و مهم محسوب میشود، طی سالهای اخیر به دلایل یاد شده تراکنش آن به شدت کاهش پیدا کرده و متأسفانه زادآوری متناسبی هم نداشته است. این مسئله تهدیدی جدی برای خاک و تنوع جانوری وابسته به این گیاهان محسوب میشود.
مدیرکل محیط زیست ادامه داد: گرچه آسیب مصرف زیاد سوختهای فسیلی برای تولید انرژی به طبیعت کره زمین از منظر تولید گازهای گلخانهای بسیار مهم است، هر چقدر در مورد این موضوع صحبت شود و مصائب و مشکلات ناشی از آن بیان شود، باز هم کم گفته شده است.
به گفته وی بحران ناشی از تغییر اقلیم و افزایش گازهای گلخانهای به اندازهای مهم است که به تنهایی میتواند بسیاری از مشکلات محیط زیستی را برابری یا حتی حادتر کندف نکته مهم این است که بسیاری از نیروگاههای تولید انرژی در سطح محلی و منطقهای نیز آلودگیهای نگرانکنندهای ایجاد میکنند.
وی اضافه کرد: مصرف سوختهای فسیلی نیروگاهها بسیار بالا است و این حجم مصرف، حتی اگر سوخت نسبتاً پاک مانند گاز هم باشد، باز هم به دلیل حجم بالای تولید انرژی، مقدار قابل توجهی از آلایندههای متنوع از جمله مونوکسید کربن و ناکس و ترکیبات دیگر را وارد هوا میکند که برای مناطق مجاور بسیار نگرانکننده و خطرناک است.
اکبری افزود: با توجه به اینکه اغلب این نیروگاهها در پهنههایی واقع شدهاند که با صنایع اطراف خود اثر تجمعی دارند، اثرات نامطلوبی بر سلامت انسانها میگذارند و با تجمع آلایندههای صنعتی تشدید میشوند.
وی گفت: هرچقدر به سمت انرژیهای پاک برویم، علاوه بر جلوگیری از تشدید پدیده تغییر اقلیم و نابودی طبیعت و اکوسیستمهای مستقر در مناطق خشک، از ایجاد آلودگی کمتر و پیشگیری محلی و منطقهای از آسیب به سلامت مردم نیز اطمینان حاصل میکنیم.
مدیرکل محیط زیست یزد خاطرنشان کرد: استان یزد پیشگام در حوزه انرژی خورشیدی است ،تا پایان سال ۱۴۰۴، بیش از ۳۹۰ مگاوات برق خورشیدی در استان تولید شده که بیش از یک ششم مصرف برق استان را تأمین میکند؛ در سال گذشته نیز ۱۹۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی به بهرهبرداری رسید که رکوردی برای استان محسوب میشود و طرحهای بزرگ و کوچک در استان مجوز گرفتند و بخشی از آنها پیشرفت خوبی دارند.
وی افزود: توجه به انرژی پاک در استان و ادامه این روند، علاوه بر کاهش آلودگی، حفاظت از اکوسیستمها و سلامت مردم را تضمین کرده و استان را در سالهای آینده به رکوردهای جدید انرژی خورشیدی خواهد رساند.
مدیرکل محیط زیست تأکید کرد: استفاده از انرژی پاک، حفاظت از خاک و گونههای بیابانی و کاهش آلایندهها را ممکن میکند. هرچه میزان مصرف انرژی فسیلی کاهش یابد و جایگزین انرژیهای پاک شود، هم کاهش تغییر اقلیم و هم حفاظت از محیط زیست و سلامت مردم به شکل مؤثرتری انجام خواهد شد.
وی افزود: اقدامات استان در حوزه انرژی خورشیدی و توسعه انرژی پاک، نمونهای موفق از مدیریت پایدار محیط زیست است. این اقدامات نه تنها باعث کاهش آلودگی و حفاظت از اکوسیستمها میشوند، بلکه سلامت مردم و تابآوری محیط زیستی استان را ارتقا میدهند و مسیر پیشرفت پایدار برای آینده را فراهم میکنند.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
-
«توسعه انرژی پاک» کلید کاهش آلودگی و حفظ طبیعت
-
حدود ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال خراسان رضوی سال ۱۴۰۴ محقق شد
-
شفافیت در بازارچههای مرزی شرط مقابله با جنگ اقتصادی در سیستان و بلوچستان است
-
پایداری ۲۴ ساعته خدمات آب در بحران اخیر بدون وقفه حفظ شد
-
بهرهگیری از ظرفیت گردشگری مسیر تحول بدره را هموار میکند
-
ثبت روزانه ۱۶ هزار تردد در شریانیترین محور ترانزیتی هرمزگان
-
استاندار اصفهان: موضوع خانواده پیش نیاز دیگر راهبردهای استان است
اخبار روز
-
ترجمه اجرایی کلیدواژههای بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز
-
کشف ۷۳ هزار تن نهاده دامی قاچاق و احتکاری در سراسر کشور
-
ورود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به گیلان در تعطیلات اخیر
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
یک پورتال خدمات محور بر بستر سامان سوئیت
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند
-
از تربیت مدیران حرفهای تا ارتقای ظرفیت عملیاتی مهرآباد
-
با وجود آسیب به بیش از ۲ هزار منطقه، میانگین خاموشیها در دوران جنگ کمتر از ۵۰ دقیقه بود
-
ازسرگیری پروازهای ایران و امارات در هفته جاری
-
وقتی رقابت از تولید بیشتر به بهرهوری بیشتر تغییر میکند؛ درس مهم پروژه FRW نفت سپاهان
-
تبدیل مواد و انرژی که هدر میرفت به محصول قابل استفاده و ارزشمند
-
تفتان به ایستگاه گمرکی ریلی تجارت ایران و پاکستان تبدیل شد
-
بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر بوشهر
-
ما بر تضمین ایمنی دریانوردان تمرکز داریم
-
«نبود تشکلهای صنفی قدرتمند» پیگیری مطالبات دریانوردان را دشوار کرده است
-
آیا ایران برای آینده دریانوردی خود برنامه دارد؟
-
دریانوردان در خط مقدم آتش



