رئیس کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی :
انتقال کالاها از امارات به بنادر عمان و قطر در دستور کار است
رئیس کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه می توان با روشهایی چون ترانشیپ و یا بنادر دیگر کشورهای منطقه کالاهای ایرانی موجود در بنادر امارات را به کشور منتقل کرد، گفت: نیاز است دولت با پیگیری موضوع، مشکلات بازرگانان را برای ورود کالا به کشور رفع کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، کامبیز اعتمادی در این باره به ایرنا اظهار داشت: امروز و با وجود مشکلات پیش آمده ناشی از جنگ تحمیلی، فعالیت ها در بندر شهید رجایی در شرایط عادی به سر می برد و سازمان های متولی اعم از سازمان بنادر، گمرک و ترمینال های خصوصی در این زمینه فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی این است که کشتی های تجاری از بنادر امارات وارد ایران نمی شوند، اضافه کرد: انتقال کالاها و محموله ها از بنادر امارات به سایر بنادر همچون حمد، صحار و مسقط در عمان و قطر به عنوان گزینه های جایگزین در دستور کار است، هرچند منجر به افزایش هزینه های تمام شده کالا می شود اما بهتر از قفل شدن کامل چرخه کار است.
این متخصص صنعت کشتیرانی همچنین به عدم اجازه ترانشیپ از سوی عراقی ها اشاره کرد و گفت: عراقی ها معتقد به انجام واردات یا صادرات هستند و اجازه ترانشیپ را نمی دهند که می توان با توجه به قرابت های سیاسی، امنیتی و فرهنگی با این کشور، از طریق وزارت امور خارجه یا وزارت راه و شهرسازی از بنادر ام القصر یا ابوفلوس اقدام به جابه جایی کالاها به شلمچه یا خرمشهر کرد که از نظر جغرافیایی نیز به یکدیگر نزدیک هستند.
به گزارش ایرنا، گاهی در واردات و صادرات کالا ممکن است کالا به طور مستقیم به کشور مقصد قابل بارگیری و انتقال نباشد. از این رو تجار کالای خود را ابتدا به یک کشور واسطه یا میانی منتقل و از آن جا با تغییر وسیله حمل و نقل، کالای خود را به کشور مقصد ارسال میکنند. این روش ترانشیپ نام دارد.
اعتمادی با بیان اینکه بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند چنین رایزنی هایی را با مسئولان عراقی نجام دهد، تاکید کرد: تاکنون کسی برای چنین اقدامی پیشگام نشده است، هرچند مکاتباتی از سوی شرکت های حمل و نقل با طرف های عراقی و مسئولان بندر بصره انجام شده است و دولت می تواند با ورود به این موضوع به کاهش بخشی از مشکلات کمک کند.
وی افزود: اگر چنین راهکارهایی را از همین امروز آغاز کنیم، بهتر از فردا است زیرا نمی توان دست روی دست گذاشت. خوشبختانه پاکستانی ها در موضوع ترانزیت از کراچی به مرزهای شرقی کمک کرده اند و باید در مرزهای غربی یعنی عراق و ترکیه نیز یک سیاست فعال در حوزه حمل و نقل داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به موضوع مدیریت تنگه هرمز از سوی کشورمان، بر انجام مراقبت های لازم در این زمینه و مواجهه احتمالی با دلالان و کلاهبرداران دریایی هشدار داد و گفت: در شرایط کنونی مدیریت و چارچوب بندی این امور بسیار مهم است تا علیه ایران فضاسازی صورت نگیرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، کامبیز اعتمادی در این باره به ایرنا اظهار داشت: امروز و با وجود مشکلات پیش آمده ناشی از جنگ تحمیلی، فعالیت ها در بندر شهید رجایی در شرایط عادی به سر می برد و سازمان های متولی اعم از سازمان بنادر، گمرک و ترمینال های خصوصی در این زمینه فعال هستند.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی این است که کشتی های تجاری از بنادر امارات وارد ایران نمی شوند، اضافه کرد: انتقال کالاها و محموله ها از بنادر امارات به سایر بنادر همچون حمد، صحار و مسقط در عمان و قطر به عنوان گزینه های جایگزین در دستور کار است، هرچند منجر به افزایش هزینه های تمام شده کالا می شود اما بهتر از قفل شدن کامل چرخه کار است.
این متخصص صنعت کشتیرانی همچنین به عدم اجازه ترانشیپ از سوی عراقی ها اشاره کرد و گفت: عراقی ها معتقد به انجام واردات یا صادرات هستند و اجازه ترانشیپ را نمی دهند که می توان با توجه به قرابت های سیاسی، امنیتی و فرهنگی با این کشور، از طریق وزارت امور خارجه یا وزارت راه و شهرسازی از بنادر ام القصر یا ابوفلوس اقدام به جابه جایی کالاها به شلمچه یا خرمشهر کرد که از نظر جغرافیایی نیز به یکدیگر نزدیک هستند.
به گزارش ایرنا، گاهی در واردات و صادرات کالا ممکن است کالا به طور مستقیم به کشور مقصد قابل بارگیری و انتقال نباشد. از این رو تجار کالای خود را ابتدا به یک کشور واسطه یا میانی منتقل و از آن جا با تغییر وسیله حمل و نقل، کالای خود را به کشور مقصد ارسال میکنند. این روش ترانشیپ نام دارد.
اعتمادی با بیان اینکه بخش خصوصی به تنهایی نمی تواند چنین رایزنی هایی را با مسئولان عراقی نجام دهد، تاکید کرد: تاکنون کسی برای چنین اقدامی پیشگام نشده است، هرچند مکاتباتی از سوی شرکت های حمل و نقل با طرف های عراقی و مسئولان بندر بصره انجام شده است و دولت می تواند با ورود به این موضوع به کاهش بخشی از مشکلات کمک کند.
وی افزود: اگر چنین راهکارهایی را از همین امروز آغاز کنیم، بهتر از فردا است زیرا نمی توان دست روی دست گذاشت. خوشبختانه پاکستانی ها در موضوع ترانزیت از کراچی به مرزهای شرقی کمک کرده اند و باید در مرزهای غربی یعنی عراق و ترکیه نیز یک سیاست فعال در حوزه حمل و نقل داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به موضوع مدیریت تنگه هرمز از سوی کشورمان، بر انجام مراقبت های لازم در این زمینه و مواجهه احتمالی با دلالان و کلاهبرداران دریایی هشدار داد و گفت: در شرایط کنونی مدیریت و چارچوب بندی این امور بسیار مهم است تا علیه ایران فضاسازی صورت نگیرد.
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
-
ترجمه اجرایی کلیدواژههای بیانیه مشترک ایران و عمان درباره تنگه هرمز
-
کشف ۷۳ هزار تن نهاده دامی قاچاق و احتکاری در سراسر کشور
-
ورود یک میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به گیلان در تعطیلات اخیر
-
رونق گردشگری کیش نیازمند راه اندازی پروازهای متعدد است
-
پیام سرپرست معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسب روز جهانی دریانورد
-
حمایت همه جانبه دستگاه قضایی از پروژه های راهبردی پالایشگاه نفت تهران
-
نصب بزرگترین سکوی نفتی خلیج فارس با تکیه بر دانش بومی
-
یک پورتال خدمات محور بر بستر سامان سوئیت
-
از خودرو تا کشتی؛ خودرانها قانونمند میشوند
-
از تربیت مدیران حرفهای تا ارتقای ظرفیت عملیاتی مهرآباد
-
با وجود آسیب به بیش از ۲ هزار منطقه، میانگین خاموشیها در دوران جنگ کمتر از ۵۰ دقیقه بود
-
ازسرگیری پروازهای ایران و امارات در هفته جاری
-
وقتی رقابت از تولید بیشتر به بهرهوری بیشتر تغییر میکند؛ درس مهم پروژه FRW نفت سپاهان
-
تبدیل مواد و انرژی که هدر میرفت به محصول قابل استفاده و ارزشمند
-
تفتان به ایستگاه گمرکی ریلی تجارت ایران و پاکستان تبدیل شد
-
بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندر بوشهر
-
ما بر تضمین ایمنی دریانوردان تمرکز داریم
-
«نبود تشکلهای صنفی قدرتمند» پیگیری مطالبات دریانوردان را دشوار کرده است
-
آیا ایران برای آینده دریانوردی خود برنامه دارد؟
-
دریانوردان در خط مقدم آتش



