چرا قیمت مسکن در کلانشهر جهش یافت؟« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

افزایش مهاجرت از پایتخت

اعظم زندیه- اقتصادسرآمد - موضوع مسکن به علت اهمیت فراوان آن، سال های زیادی است مورد توجه کارشناسان و مردم قرار گرفته  به طوریکه رصد لحظه به لحظه آن مورد توجه است. باتوجه به جهش قیمت مسکن طی دو سال و نیم گذشته، به همین دلیل بخش قابل توجهی از متقاضیان خرید و حتی اجاره در پایتخت به شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند.شهرهای جدید  پرند، پردیس، هشتگرد، کرج، محمد شهر، اندیشه و دیگر شهرهای اقماری مقصد خانوارهای اجاره نشین شده است. بررسی های میدانی نشان دهنده افزایش جمعیت در برخی از شهرهای یاد شده است. به گونه ای که تنها در پردیس از 82 هزار واحد مسکن مهر بیش از 45 هزار تحویل شده و با توجه به جهش قیمت مسکن در تهران بسیاری از متقاضیان در حال مهاجرت به این شهر هستند. اما در شهر جدید پرند از 96 هزار واحد اولیه که به دلیل نبود متقاضی حالا به 90 هزار کاهش داشته است. 70 هزار واحد تحویل و 20 هزار باقی ماند. براساس مشاهدات، جمعیت  مهاجر شهرهای جدید در حال افزایش است. 
بنابراین چرایی افزایش مهاجرت ها را باید در تهران و جهش قیمت  مسکن در این کلانشهر جستجو کرد.
رکود بازار مسکن در پی جهش قیمت بازار، نبود تقاضای معنی‌داری از سوی متقاضیان مصرفی و رشد قیمت مصالح ساختمانی، انگیزه سازندگان را برای تولید و عرضه مسکن کاهش داده است البته طبق آمار تا دی ماه سال 1398 ساخت ساز در شهر تهران حدود 8 درصد افزایش داشته اما این میزان در سال آن گونه که آمارهای ساخت وساز پایتخت در نیمه اول 99 حکایت می‌کنند، در تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده و هم تعداد پروانه‌های صادرشده برای آغاز عملیات عمرانی نسبت به سال قبل در همه مناطق تهران به جز منطقه 12 به طرز معناداری کاهش نشان می دهد. این موضوع از سوی برخی کارشناسان به شیوع ویروس کرونا نسبت داده شده است به نحوی که از اواخر سال 98 فعالیت های ساختمانی به طور چشمگیری کاهش نشان می دهد.
مرکز آمار ایران در گزارشی از افزایش 111 درصدی قیمت مسکن طی پاییز 99 در مقایسه با پاییز سال گذشته در شهر تهران خبر داده و در آن آورده است: در پاییز امسال متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 412730 هزار ریال با میانگین مساحت 209 مترمربع بوده است که نسبت به فصل قبل 18.6 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 120.3 درصد افزایش داشته ‌است.
در این گزاش آمده است: متوسط قیمت فروش هر مترمریع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 287609 هزار ریال (28 میلیون و 760 هزار تومان) با میانگین مساحت 87 مترمربع و متوسط عمر بنای 12 سال بوده که نسبت به تابستان امسال و پاییز سال گذشته به ترتیب 19.1 و 111.4 درصد افزایش داشته است.
اما متاسفانه اطلاعات مرکز آمارایران نشان می دهد که، متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران 622185 ریال با میانگین مساحت 77 مترمربع و متوسط عمر بنای 14 درصد بوده که نسبت به تابستان امسال 3.1 درصد کاهش و نسبت به پاییز 98 بالغ بر 40.9 درصد افزایش یافته است.
مسکن پیشران اقتصاد نیست
به گزارش خبرنگار اقتصاد سرآمد، حسین عبده تبریزی کارشناس مسکن با یادآوری این نکته که مردم باید می دانستند مسکن پیشران اقتصادی نیست تا افزایش و جهش قیمت در این بخش را شاهد نبودیم گفـت: در سال 99 همه باید می پذیرفتند بخش مسکن پیشران اقتصاد نیست. با توجه به حجم خانه‌های خالی و قدرت خرید مردم، بعید به نظر می رسید در سال 99 بتوان روی بخش مسکن به‌عنوان حوزه پیشران رشد اقتصادی حساب باز کرد.
مسکن نمی تواند کاهش فروش نفت
 را جبران کند
وی در ادامه افزود: توقعات  سیاست‌گذاران اقتصادی هم از رشد این بخش باید واقعی بود تا مشکلاتی که در بخش مسکن به وجود آمد تاثیر ناخوشایندی بر اقتصاد این بخش به جا نگذارید.  انچه مسلم است بخش مسکن نمی‌تواند کمبود‌های ناشی از افت فروش نفت را جبران کند. بنابراین فعالان مسکن باید متناسب با تصویر واقعی این بخش، فعالیت‌های خود شامل میزان ساخت، کیفیت ساخت و توقع از فروش تعریف می کردند و لذا بازتعریف در فعالیت فعالان ساختمانی لازم و ضروری است.
رکود تورمی مسکن 
عبده تبریزی یادآور شد: در مجموع بازار مسکن در سال 99 مانند سال گذشته با رکود تورمی مواجه بود و این بدان معنا است که با افزایش نسبی قیمت مسکن و ادامه وضعیت فعلی در معاملات  و ساخت‌وسازمواجه بودیم و تغییر چندانی در حوزه مسکن 99  در مقایسه با مسکن 98 دیده نشد.
این کارشناس بازار مسکن ضمن تاکید بر این مهم که افزایش دستمزدها منجر به رشد قیمت سایر کالاها خواهد شد تصریح کرد: اتفاقی که سال 98 در بخش مسکن افتاد، تبعیت آن از تورم عادی بود که در جامعه اتفاق افتاد. در سال 99 نیز با توجه به کاهش ارزش پول ملی، رشد قیمت مصالح ساختمانی به خصوص آهن آلات و افزایش حدود 40  درصدی رسید. بنا بر این  باید با پایان گرفتن شیوع کرونا بازار مسکن در انتظار افزایش دوباه قیمت باشد.هجوم تحریم های اقتصادی به سوی ایران، مسئولان کشور را متاسفانه از توجه به بخش مسکن باز داشت و دیدیم که ظرف کمتر از یک سال چنان جهشی در این بخش اتفاق افتاد که برگردان آن به وضعیت سابق و یا حتی به کمی کاهش قیمت را غیر ممکن ساخت.
افزایش مهاجرت از پایتخت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه