گزارش « اقتصاد سرآمد» از نادیده گرفتن توان تولید کنندگان موتورسیکلت از سوی دولت

اصرار دولت به تعطیلی کارخانجات موتورسیکلت

گروه صنعت معدن تجارت- اکنون سال‌هاست که سازمان‌ ملی استاندارد ایران برخی اختیارات خود را به شرکت‌های بازرسی خصوصی منتقل کرده تا آنها به بررسی و بازرسی و کنترل کیفی محصولات جدید موتورسیکلت‌سازان بپردازند. البته برخی از کارشناسان اذعان دارند که موتورسیکلت‌ها پس از پیمایش چند هزار کیلومتر دیگر شرایط مناسب «روز تولید» را ندارند. آنها معتقدند دیر یا زود با ارتقای سطح استانداردها، باید شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز با انجین‌های کاربراتوری و مدل سی‌جی 125 خداحافظی کنند.به گزارش اقتصاد سرآمد ، موتورسیکلت یک وسیله است، اگر از آن درست استفاده شود، می‌تواند سبب خدمات بهتر و ترافیک روان‌تر نیز باشد اما اگر قرار باشد با آن زیگزاگ حرکت کرد یا تک‌چرخ زد دیگر تبدیل به وسیله‌ای مرگبار می‌شود. در مورد ایمنی در اروپا صحبت کردیم، آیا در اروپا جاده‌ها اینقدر پرچاله و دست‌انداز است؟ در تست متقاضی گواهینامه موتور از او خواسته می‌شود از یکسری مخروطی که در جاده گذاشته شده زیگزاگ برود یعنی پذیرفته ایم که اشکال ندارد گاهی زیگزاگ برود. نباید گفت چون این موتورها در ایران تولید می‌شود پس استاندارد ضعیف‌تری از اروپا دارند.لذا باید برای کاستن از تلفات رانندگی، فرهنگ استفاده از این وسیله را اصلاح کنیم. بوق موتور 100‌سی‌سی با 1000‌سی‌سی باید یک قدرت را داشته باشد.نمی‌شود همواره ممنوعیت و محدودیت گذاشت. این مصرف‌کننده است که باید رعایت کند. وقتی بنزین جهانی به عنوان مثال 1500یا دو هزار تومان است اما این قیمت در ایران تفاوت دارد، مصرف‌کننده خودرو یا موتوری که سوار می‌شود باز هم نرخ مصرف برایش اهمیت زیادی ندارد. در اروپا یا آمریکا شما «گرید مصرف سوخت» ندارید، شاید یک مصرف‌کننده بخواهد از موتور یا خودرویی استفاده کند که حجم موتور بالایی داشته باشد، او اما پول سوخت مصرفی خود را حتی با مالیات می‌پردازد. اما در ایران هنوز بنزین مالیات که ندارد هیچ، دولت برای آن یارانه هم می‌دهد. زمانی ما به موفقیت می‌رسیم که بحث مصرف به عهده بنگاه‌های تولیدی باشد یعنی مصرف‌کننده به دنبال کالای کم‌مصرف‌تر برود.
اصرار دولت به تعطیلی کارخانجات موتورسیکلت
بهمن ضیاء دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، در اینباره به روزنامه اقتصاد سرامد، گفت: در صورت اصرار دولت بر اجرای استانداردهای یورو 5 از ابتدای سال جدید، کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی تعطیل خواهند شد.
نادیده گرفتن توان تولید کنددگان موتورسیکلت از سوی دولت
وی با بیان اینکه ابتدای سال 1400 زمان اجباری شدن استانداردهای یورو 5 برای موتورسیکلت‌های ساخت داخل است، افزود: اصرار بر اجرای این قانون در حالی است که انجمن موتورسیکلت‌سازان توان این صنعت را برای اجرای استانداردها سنجیده است و در یک جدول آن را به دولت اعلام کرده است.
زمان‌بندی چهار ساله برای اجرایی شدن استانداردها
ضیاء تاکید کرد: در این جدول، با توجه به توانایی موتورسیکلت‌سازان، زمان‌بندی چهار ساله برای اجرایی شدن استانداردها و میزان پیشرفت در هر سال را اعلام کرده‌ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز این جدول زمانی را پذیرفته  و به هیات دولت ارائه داده است اما هنوز در هیات دولت تصویب نشده است که در صورت تصویب نشدن این جدول در سال ۹۹، شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز در آغاز 1400 تعطیل خواهند شد.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران شرح داد: مصوبه قانون هوای پاک در روز آخر مهر ماه سال 97 تصویب و فردای همان روز برای اجرا ابلاغ  شد. در نتیجه سازندگان موتورسیکلت فرصتی برای هماهنگی با این قانون نداشتند و متاسفانه موتورسیکلت‌سازان هنوز با مشکلات پیش آمده در آن زمان درگیر هستند.
قانون یورو 5 به دلیل وجود تحریم‌ها و کوتاهی زمان اجرایی شدن آن، در عمل قابلیت اجرا ندارد
ضیاء مقدم با اشاره به این مهم که قانون یورو 5 به دلیل وجود تحریم‌ها و کوتاه بودن زمان اجرایی شدن آن، در عمل قابلیت اجرا ندارد، تصریح کرد: اجرایی شدن استانداردهای یورو 4 حدود یک سال  گذشته است، موتورسیکلت‌سازان به تازگی قانون منع تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به اجرا در آورده‌اند و سرمایه‌هایی که در این بخش هزینه کرده‌اند به تازگی در حال برگشت است و امکان سرمایه‌گذاری جدید برای استانداردهای یورو 5 را ندارند.
وی عنوان کرد: در هنگام تصویب قوانین هیچ‌گاه نمایندگان انجمن موتورسیکلت‌سازان دعوت نمی‌شوند و جلسات تصمیم‌گیری در دولت بدون حضور فعالان این صنعت برگزار می‌شود و علاوه بر آن از انجمن‌ها هیچ‌گاه نظرسنجی صورت نمی‌گیرد.
برمبنای مصوبات یکصدودهمین اجلاس شورای عالی استاندارد مورخ 1397/06/19 موتورسیکلت‌های دو، سه و یا چهارچرخ– الزامات ویژه قوای محرکه الکتریکی مشمول مقررات استاندارد اجباری قرارگرفته و استاندارد ملی ایران به شماره 13879 تحت عنوان موتورسیکلت‌های دو، سه و یا چهارچرخ– الزامات ویژه قوای محرکه الکتریکی در هشتصدوهشتادوپنجمین اجلاسیه کمیته ملی خودرو و نیرومحرکه به‌تصویب رسیده  که مراتب جهت اطلاع عموم و توجه به الزامات قانونی آگهی می‌گردد.
در مورد مشکلات موجود در ترخیص قطعات واحدهای تولیدی از گمرکات کشور متذکر می شود از سال 92 واحدهای تولیدی با استفاده از بسته حمایتی این سازمان می توانند مواد اولیه کالاهای حد واسط مورد نیاز خود را بدون انجام تشریفات معمول و با هماهنگی به عمل آمده با گمرکات کشور در اسرع وقت ترخیص نمایند. در پایان ضمن اعلام برائت اعضاء انجمن موتورسیکلت از اظهارات غیر فنی و نظرات شخصی یکی از اعضاء انجمن، خاطر نشان می‌سازد خلط مباحث آلایندگی Euro4 با استانداردهای ایمنی و عملکردی، بیانگر عدم آگاهی و اشراف نامبرده به وظایف و مسؤلیت‌های سازمان استاندارد است زیرا سازمان استاندارد همچون گذشته اجرای استانداردهای اجباری را در دستور کار دارد و هماهنگی های لازم را واحدهای تولیدی داخلی انجام می دهد.
 اصرار دولت به تعطیلی کارخانجات موتورسیکلت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه