رئیس اندیشکده مطالعات و توسعه محیط‌زیست، آب وکشاورزی به « اقتصاد سرآمد» می گوید

گسترش سایه خشکسالی بر شهر و روستاهای ایران

گروه نفت و انرژی - خشکسالی تأثیرات عمیق و گسترده براکوسیستم ها و اقتصادها دارد. برای کاهش خسارات ویرانگر خشکسالی بر معیشت انسان ها و اکوسیستم ها، اقدامات فوری لازم است. به صورت جدی نیازمند مدیران متخصص هستیم.  چرا که به سمت جهانی گرمتر، با فقراقتصادی بیشتر، مشکلات و آسیب های اجتماعی ناشی از خشکسالی.در حرکت هستیم. خشکسالی تأثیرات عمیق،گسترده بر اکوسیستم ها و اقتصادها دارد. خشکسالی  اگر در مناطق وسیعی گسترش یابد مانند آبشاری خروشان بر زندگی میلیون ها نفر سرریز می شود. خشکسالی  اقتصاد و اوضاع اجتماعی انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می دهد. خشکسالی بر ناامنی غذایی ، فقر و نابرابری اجتماعی می‌افزاید.
به گزارش اقتصادسرآمد، روش های زیادی برای اندازه گیری خشکسالی وجود دارد و همه شاخص هایی که در حال حاضر موجود است  یک داستان ناخوشایند را روایت می کنند و آن اینکه . بارش در سراسر جهان کمتر از نیمی از حد طبیعی است و سطح مخازن  آبی کاهش یافته است. شرایط بد خشکسالی عواقب نامطلوبی برای مردم، مشاغل وطبیعت ایجاد کرده است.البته تاثیرات خشکسالی برای همه طبقات مساوی توزیع نشده و نمی شود.جوامع کوچک و روستایی،که تعداد زیادی از آنها دارای خانوارهای کم درآمد هستند ،اغلب بدترین تأثیرات را از خشکسالی دریافت می کنند.
با کاهش آب شیرین در سطح زمین و افزایش غلظت نمک و آلاینده و کاهش سطح اکسیژن مواجه خواهیم شد. کمبود آب‌های سطحی برای کشاورزی, منجر به پمپاژ بیشتر آبهای زیرزمینی می شود و ادامه اضافه برداشت باعث فرونشست زمین، خسارت به اموال، خشک شدن چاه‌های خانگی و از بین رفتن دائمی ذخیره آب زیرزمینی خواهد شد که همگی عواقب نامطلوبی برای مردم ، مشاغل و طبیعت را به دنبال دارد. تاثیرات خشکسالی برای جوامع روستایی و شهری متفاوت است. تاثیرات خشکسالی برای جوامع روستایی برروی کشاورزی اثرگذاری بیشتری دارد. چاه‌های کشاورزی عمیق‌تر می شوند تا  آب زیرزمینی بیشتری در دسترس قرار بگیرد و تخلیه شود. کاهش منابع آب و مشکلات کیفیت آب از دیگر تاثیرات خشکسالی است که جوامع روستایی را به استفاده از آب پرهزینه داخل بطری،حفر چاه‌های عمیق‌تر و نیاز به آبرسانی با تانکر در مواقع اضطراری را ایجاد می کند. خشکسالی, مشکلات اقتصادی محلی را برای کسانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند بیش از شهرها تحمیل می‌کن و لذا بسیاری از ساکنان روستا نیز محروم تر از قبل می شوند.
سایه خشکسالی بر شهر و روستاهای ایرانی
صابرباغخانی‌پور، رئیس اندیشکده مطالعات و توسعه محیط‌زیست، آب و کشاورزی در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد در خصوص خشکسالی‌های تحمیل شده بر کشورمان به دلیل تغییرات بوجود آمده در اکوسیستم جهانی به خبرنگار ما، گفت: اگر محیط زیست مردم پایه قرار گیرد بسیاری از مشکلات برطرف می شود، برای رسیدن به این مهم نیاز است محیط زیست با فرهنگ سازی و بستر سازی های مناسب در صنعت، شهر و بطن زندگی مردم وارد شود.
وی خاطر نشان کرد: تاکنون هیچ دولتی در جمهوری اسلامی ایران با قوت به بحث آمایش سرزمینی ورود نکرده است چون مطالعات ناقص و عدم اجرا در این حوزه بسیار پر رنگ است. اگر آمایش سرزمین با برنامه ریزی کنونی اجرایی شود به مشکلات اقتصادی زیادی بر خواهیم خورد. براساس تمام مسائل سیاسی، اجتماعی براساس توان باید برنامه ریزی شود.
تراکم جمعیت به صورت متوازن
 توزیع نشده است
باغخانی پور گفت: در آمایش سرزمینی مشکل جمعیتی وجود دارد، در کشور ما تراکم جمعیت و ثروت اجتماعی به صورت متوازن توزیع نشده است برخی از نقاط کشور مانند تهران روند رو به رشد جمعیت را دارد که بحث های پساب، پسماند، آسیب به محیط زیست، حاشیه شهر و مشکلات محیط زیست  و افزایش مصرف آب و بدنبال آن کمبود منابع آبی را به دنبال دارد و این نشانه ضعف در آمایش سرزمینی و جمعیتی در ایران است.
وی تصریح کرد: اما تاثیرات خشکسالی در مناطق شهری کمی متفاوت است. در مناطق شهری تأمین آب در خطر جدی قرار می‌گیرد و کمبود آب روزانه به وضعیت وخیم‌تری وارد می شود. خشکسالی شدید منجر به قطعی های گسترده آب در ساعات طولانی خواهد شد که به حتم تاثیر خود را برق و قطعی گسترده برق هم خواهد گذاشت. ظرفیت ایجاد تأمین آب و برق  از طریق صرفه جویی در مصرف آب در این مناطق وجود دارد.
تاثیر خشکسالی برمصرف انرژی 
 خشکسالی می تواند سیستم انرژی را تحت فشار قرار دهد. خشکسالی‌های گذشته منجر به کاهش تولید برق آبی شده و منجر به تغییر به سمت سوخت های فسیلی گران تر و آلاینده می شود. تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی نیز محدود می‌شود. با پایین آمدن سطح آب زیرزمینی، هزینه‌های پمپاژ به کشاورزان افزایش می یابد. علاوه بر این ، دمای بالاتر همراه با خشکسالی باعث کاهش کارایی نیروگاه‌های حرارتی و خطوط انتقال و توزیع در حالی می‌شود که تقاضای انرژی برای سیستم‌های خنک کننده  افزایش خواهد یافت.
خشکسالی یک خطر بی سر و صدا در طبیعت است. منشاء اصلی آن کمبود بارش طی یک دوره طولانی از زمان است که معمولاً یک فصل یا بیشتر میباشد. تأثیرات خشکسالی با توجه به ابعاد گوناگون توسعه پایدار به اثرات زیستمحیطی، اقتصادی و اجتماعی دسته بندی می شوند. با این تفاسیر خشسکسالی را جدی بگیریم یا نه! مشکلات مترتب بر آن جدی است آن‌قدری که طبق گفته‌های یک استاد شهرسازی هر زمان اقلیم دست رد به سینه آسمان و زمین منطقه یا شهری زده است، مرگ و نابودی را به ارمغان آورده است. مرگی تدریجی!!
گسترش سایه خشکسالی بر شهر و روستاهای ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه