پیش‌بینی‌ها از روند بیت‌کوین خوشایند نیست،« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

آینده مبهم بیت کوین در اقتصاد جهان

گروه بازار سرمایه - به رغم نوپا بودن بازار رمزارزها به ویژه در ایران، اما هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی در انتظار بیت‌کوین است، نه افراد مشکوک به بیت‌کوین، نه طرفداران بیت‌کوین و نه حتی خود ساتوشی ناکاموتو. هیچ راه جادویی برای پیش‌بینی آینده وجود ندارد. به نظر می‌رسد، بسیاری از موارد استفاده مهم بیت‌کوین طی 10 سال آینده، چیزهایی هستند که در حال‌حاضر به نظر ما‌ دیوانگی قلمداد می‌شوند، درست مثل زمان پیش از ویکی‌پدیا که ایده دایره‌المعارفی که هر‌کس قادر باشد آن را ویرایش کند، احمقانه به نظر می‌رسید. این مورد نباید چندان ما را به تعجب وادارد چرا که مقاومت وابهام همواره در آغاز هر طرح جدید به ویژه اقتصادی وجود داشته است. به گزارش اقتصادسرآمد، به نظر می‌رسد، هیچ مورد استفاده واحدی برای رمزارز بیت کویین وجود نخواهد داشت. نمی‌توان گفت که بیت‌کوین صرفا به‌عنوان ذخیره ارزش مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا واسطه مبادله خواهد بود یا به روش‌های بی‌شمار دیگری به‌کار گرفته خواهد شد؛ بیت‌کوین در مکان‌های مختلف، تمامی این موارد استفاده را محقق خواهد کرد. خلاصه کلام او این است که بیت‌کوین در حال‌حاضر در دنیای واقعی، طبق سناریوهای متفاوتی کار می‌کند و در آینده نیز، این ارز دیجیتال همین روند را به‌شکلی پیش‌بینی‌ناپذیر پیش خواهد گرفت. 
در آینده نه چندان دور از ذهن، هرچه بیت‌کوین به‌شکلی گسترده‌تر استفاده شود، کاربردهای آن نیز پراکنده‌تر و متنوع‌تر خواهد بود. این هشدار مقدمه‌ای است بر این گزاره که اعلام کنیم سناریوهای مطرح‌شده در این مقاله، یکدیگر را نفی نمی‌کنند و جامع نیستند؛ بیت‌کوین ایده‌ای آینده‌نگر است. برخی افراد شیفته عملکرد فعلی بیت‌کوین هستند، درحالی‌که بسیاری از افراد حرفه‌ای به کاری اشاره دارند که بیت‌کوین می‌تواند در آینده انجام دهد. این رمزارز نوپا امروز نیز نقش تاثیرگذاری در خرید وفروش‌ها ایفا می کند که شاید پول ملی نیز نتوانسته به جایگاه آن دست پیدا کند. این نظریه را می‌توان تقریبا قطعی یا با احتمال بسیار بالا ممکن دانست. بیت‌کوین به روند فعلی خود ادامه می‌دهد، افراد بیشتری آن را می‌پذیرند و ارزش شبکه افزایش می‌یابد. می‌توان شاهد حضور بیت‌کوین در صندوق‌های بازنشستگی، خزانه‌های سلطنتی و ترازنامه‌های دولتی باشیم.  چرا که به زودی ارزش بازار بیت‌کوین از ارزش بازار طلا نیز فراتر خواهد رفت.
آینده مبهم بیت کوین در اقتصاد جهان
حسین مریدسادات، مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی در رابطه با شرایط بازار دراین خصوص به روزنامه اقتصاد سرآمد، می گوید: باوجود نوسانات کوتاه‌مدت، تحلیل‌گران بر این باورند که روند صعودی قیمت بیت کوین دست نخورده است. ممکن است برخی از معامله‌گران به‌سمت سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها بروند.
سرمایه‌گذاران حد ضرر داشته باشند
وی در توصیه‌ای به فعالان بازار گفت: فعلا به کسانی که می‌خواهند وارد بازار شوند پیشنهاد می‌کنم صبور باشند و به کسانی هم که از قبل سرمایه‌گذاری کردند توصیه می‌کنم حد ضرر داشته باشند تا سرمایه خود را از دست ندهند. اولویت اول در بازارهای مالی حفظ اصل سرمایه است.
پیش‌بینی‌ها از روند بیت‌کوین خوشایند نیست
مرید در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: پیش‌بینی‌ها از روند بیت‌کوین خوشایند نیست. امیر گودرزی، کارشناس بازارهای مالی عقیده دارد ممکن است اصلاح بیت‌کوین در وهله اول تا محدوده 42 هزار دلار و بعد از آن اگر این محدوده راحفظ نکند تا کانال 30 هزار دلار ادامه داشته باشد.
بستر رمز ارزها نیاز به اعتماد ما ندارد
وی هدف از تولید بیت کوین انجام مبادلات تجاری، مالی، تراکنش‌های مالی امن، سریع و بدون محدودیت پول‌های کاغذی یا فیات‌ها(پولهای بی پشتوانه) و بدون محدودیت زمان و مکان در هر ساعت شبانه دانست که بتوان  با راه حلی سریع برای از بین بردن محدودیت‌های بانکی دولت‌ها و کشورها باشد، با گذر زمان و پیشرفت و گسترش علوم، همیشه تکنولوژی، پیروز میدان  است و پیروز خواهد ماند، ادامه داد: بستر رمز ارزها نیاز به اعتماد ما ندارد چون سیستم بلاک‌چین کاملا به صورت متن باز است و اطلاعات تراکنش‌ها به طور کاملا واضح برای تمام مردم دنیا به صورت یکسان نمایش داده می شود و مردم می توانند داده‌های بیت کوین را بدون دخل و تصرف در این سیستم و عدم هک آن، صرفا مشاهد کنند، علاوه بر این اقبال مردم به این رمز ارز در سراسر دنیا، خود نوعی امنیت خاطر برای سرمایه گذاری ما در این حوزه به ارمغان می‌آورد.
ام در این بین، درخصوص عدم اقبال دولت به رمز ارزها و رسمی نشدن استفاده از این رمز ارزها در مبادلات تجاری، باید اذعان داشت، اولین عامل این است که رمز ارزها برای دولت‌ها مقیاس پذیر نیستند، برخی از کشورها این رمز ارزها را به طور رسمی  وارد مبادلات تجاری خود نکرده‌اند بلکه تنها استفاده از ارزهای دیجیتال را قانونی کرده‌اند و مردم می‌توانند مانند سایر فعالیت‌های دیگر از آنها بهره ببرند، اما اینکه دولت، رمز ارزها را وارد مبادلات تجاری کند نیاز به مقیاس پذیری و از همه مهمتر نیاز به یکسری زیرساخت‌ها دارد که در لحظه بتوانیم ارزش کالاها را از دلار به بیت کوین تبدیل کنیم، همچنین باید زیر ساخت‌های آن در تمام قسمت‌های تجاری کشور فراهم باشد که این امر نیاز به زمان دارد.
عامل بنیادی تر و مهم‌تر برای اینکه رمز ارزها تا کنون وارد معاملات تجاری برخی کشورها نشده اند، این است که این دارایی توسط دولت نمی تواند کنترل و نظارت شود و همین عامل موجب می شود دولتها استقبال چندانی از بازار رمز ارزها نکنند، چراکه دولت‌ها تمایل دارند تمامی دارایی ها در اختیار خودشان باشد تا بتوانند به راحتی بر کلیت بازار ،حجم نقدینگی، حجم مبادلات تجاری، نظارت و اشراف داشته باشند و آنها را  در کنترل خود داشته باشند.
 آینده مبهم بیت کوین در اقتصاد جهان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه