چشم انداز بازارسرمایه در فصل پاییزامسال

آیا بورس در مهر رونق می‌گیرد

گروه بازاربورس - شرایط تورمی، تمامی بازار‌ها را در بلندمدت در بازه مثبت نگه می‌دارد، این در حالی است که همواره بیشترین بازدهی متعلق به بورس است.
به گزارش اقتصادسرآمد، مهران بیگی فعال بازار سرمایه با اشاره به برآورد‌ها و تحلیل‌هایی که از وضعیت بازار بورس طی ۳ ماه آینده انجام می‌شود، بخ اقتصاد24 گفت: به نظر می‌رسد به دلیل شرایط تورمی، تمامی بازار‌ها در بلند مدت بازدهی مثبتی دارند، اما طبق نتایج گذشته، همواره بیشترین بازدهی متعلق به بازار بورس و اوراق بهادار بوده است.
وی با یادآوری این که به دلیل یک سری تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی، اعتماد بخشی از مردم به بازار بورس از دست رفته و بزرگ‌ترین آفت در یک بازار مالی نیز، از دست رفتن اعتماد عمومی است، از تمامی مدیران اقتصادی در دولت و مسئولان بازار سرمایه خواست از تصمیمات غیرکارشناسی و برمبنای آزمون و خطا برای قانون گذاری در این بازار پرهیز کنند، زیرا هر لطمه به این بازار می‌تواند ضربه خطرناکی به اقتصاد کشور وارد کند.
این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به چشم انداز این بازار در فصل پاییز، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد به دلیل ارائه گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها و شفاف شدن وضعیت اکثر شرکت ها، بازار روند منطقی در پیش خواهد گرفت و تقاضا برای سهام شرکت‌هایی که گزارش‌های بهتری منتشر می‌کنند، بیشتر خواهد بود. البته موضوعاتی، چون مذاکرات در حوزه روابط بین المللی و احتمال تصمیمات غیرکارشناسی، همچنان دغدغه فعالان این بخش است.
بیگی با یادآوری این که از این پس در بازار سرمایه، از رشد‌های جهشی ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ خبری نیست، به سرمایه گذاران پیشنهاد کرد که اگر به صورت مستقیم در بازار فعالیت می‌کنند حتما پس از فراگیری آموزش‌های لازم و اصول بازار سرمایه وارد دادوستد شوند یا اینکه به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌ها اقدام به سرمایه گذاری کنند.
به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، هم اکنون شاخص کل در جایگاه خوبی قرار دارد و دو حمایت فوق العاده قوی در محدوده‌های ۱.۳۳۰.۰۰۰ و ۱.۲۰۰.۰۰۰ (واحد) را دارد. روند بازار سرمایه طبق روال گذشته در بلند مدت صعودی خواهد بود، اما در میانمدت به احتمال قوی وارد یک روند خنثی خواهیم شد. در عین حال، شاخص در محدوده ۱.۳۷۵.۰۰۰ واحد، حمایت خوبی دارد که میتواند از همینجا به رشد خود ادامه دهد.
وی همچنین از رییس سازمان بورس اوراق بهادار خواست با توجه به وعده‌ای که در خصوص باز کردن تدریجی دامنه نوسان داده شده، این موضوع را اجرایی کند تا شاهد بازگشت دوباره اعتماد و منابع مالی مردم به بازار بورس باشند.بیگی در این زمینه، از تهیه طرحی کارشناسی با عنوان «دامنه نوسان هوشمند» خبر داد که جمعی از فعالان و افراد مجرب بازار سرمایه آنرا تهیه کرده و علاقمند به اشتراک گذاری و تشریح آن برای مدیران اقتصادی دولت و سازمان بورس هستند.
پیش بینی بورس سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ 
یک کارشناس بورس با پیش بینی بازار سهام برای روز‌های پیش رو گفت: درباره روند بازار سرمایه بعد از تعطیلات گفت: بازار هنوز سردرگمی است و همین مورد باعث شکل گیری ریزش می‌شود.
امروز بازار سرمایه در دومین روز معاملاتی هفته جاری با روندی مثبت همراه شد و در پایان بازار شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۴۲۴ هزار واحد قرار گرفت. روند بازار فردا به چه صورت است؟علی ضیاچی، کارشناس بازار سهام درباره روند بازار سرمایه بعد از تعطیلات گفت: بازار تغییر زیادی را تجربه نخواهد کرد. همچنان بازار در سردرگمی به سر می‌برد و احتمال شکل‌گیری روند ریزشی هفته‌های گذشته دور از انتظار است.
وی درباره عوامل تغییردهنده بازار سرمایه می‌گوید: تا زمانی که نرخ بهره و استراتژی‌های دولت درباره صنایع مشخص نشود، عدد شاخص در همین محدوده‌ها خواهد بود و رسیدن شاخص کل به کانال دو میلیون واحد دور از انتظار است.
این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: در وضعیت فعلی بازار سهام بیشتر گروه‌ها ارزنده هستند، اما نماد‌های شاخص‌ساز مد نظر نیست و بیشتر افراد می‌توانند در سهم‌های کوچک که اصلاح قیمتی داشتند سودآوری خوبی را داشته باشند.این پیش‌بینی‌ها در حالی است که یکی از نمایندگان مجلس، از تشدید کسری پنهان بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد. این مساله به دلیل محقق نشدن درآمد‌های گمرکی دولت به علت اصلاح نکردن نرخ ارز و پیش‌بینی نشدن منابع مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است.
این خبر به نظر می‌رسد باز هم تهدید کسری بودجه دولت برای بازار سهام را تشدید کند و هیجان مضاعفی را به سهامداران خرد تزریق کند.
همچنین امروز مدیر عامل گروه مپنا هم از احتمال شروع قطعی برق خبر داد. او راه حل این مشکل را در توسعه زیربنا‌های تولید برق و کاهش مصرف بیان کرده است.
به نظر می‌رسد توسعه زیرساخت‌ها در مدت کوتاه و تا آغاز فصل زمستان امکان نداشته باشد و باز هم با معضل قطعی برق کارخانجات فولادی و سیمانی و فولادی رو به رو باشیم و همین موضوع به افت تولیدات و در نتیجه به کاهش درآمد این شرکت‌ها منجر شود.
سیگنال منفی دیگری که متوجه بازار است در حال حاضر طول کشیدن مذاکرات برجام و اخبار ضد و نقیضی است که بر نرخ دلار تاثیر زیادی را گذاشته است. بر این اساس در شرایط فعلی هیجان و ترس سهامداران به دلیل مشخص نبودن برجام عاملی مهم در درجا زدن بازار سرمایه است.
 آیا بورس در مهر رونق می‌گیرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه