تحکیم روابط همسایگی  بر مبنای عزت و اقتدار 

ادامه از صفحه اول
در نیویورک در این رابطه اظهارداشت: «ایران کشور همسایه‌ی ماست و ما امیدواریم گفتگوهای اولیه‌ ما نتایجی آشکار برای اعتمادسازی داشته باشد و مقدمه‌ای باشد برای تحقق خواسته‌های ملت‌هایمان.»
 ۴- در ادامه مذاکرات در بغداد، گزارش‌ها از حصول توافق اولیه بین ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک حکایت دارند. به گفته یک منبع آگاه، دو قدرت منطقه‌ای به زودی عادی‌سازی روابط را اعلام خواهند کرد.
جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی با همکاری یکدیگر و با هم‌افزایی می‌توانند توانایی‌های موجود و ظرفیت‌های غیر قابل انکار خود را فعال کنند و بدون نیاز به قدرت‌های بیگانه با همکاری سایر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس امنیت منطقه را تأمین کنند.
۵- «جمهوری اسلامی ایران، کشور ها و ملت های همسایه را خویشاوند خود می داند و مهم ترین و اصلی ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقا روابط با کشورهای همسایه خود دانسته و خواهان عزت و اعتلای آن ها است»؛ این موضعی است که رییس جمهوری در تشریح سیاست های خارجی دولت سیزدهم اعلام کرده است .
در حوزه میدانی اخیرا شاهد برگزاری «اجلاس منطقه‌ای حمایت از عراق» بودیم؛ نشستی که در آن نمایندگان ۹ کشور مصر، ایران، عربستان، اردن، قطر، امارات، کویت، ترکیه و فرانسه مشارکت داشتند و نکته مورد توجه، حضور وزیر امور خارجه ایران و سران دولت های عربی منطقه در آن اجلاس بود.
جمهوری اسلامی ایران تاکنون در عمل نشان داده که برای تهران، ترمیم و تعمیق همکاری ها با کشورهای همسایه و منطقه در اولویت است؛ همکاری هایی که بستر را برای ایجاد ««امنیت پایدار  منطقه ای» هموار می کند  و به ثبات و امنیت خاورمیانه منتهی می شود .
«امنیت پایدار منطقه‌ای» با اعتماد متقابل کشورهای منطقه به یکدیگر، تکیه بر توانمندی‌های ملی، تقویت ارتباطات و حسن همجواری و عدم مداخله کشورهای بیگانه محقق خواهد شد.
روزنامه نگار و استاد دانشگاه
تحکیم روابط همسایگی  بر مبنای عزت و اقتدار 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه