وابستگی ۸۵ درصدی صنعت بسته‌بندی، در تامین مواد اولیه درسال مانع‌زدایی‌ها « اقتصاد سرآمد »گزارش می دهد

مانع زدایی از تولید چه زمانی عملیاتی می شود

گروه صمت - زهرا عسکری- مقام معظم رهبری مطابق سنت هر سال در بیانات خود در دقایق آغازین سال نو، با نامگذاری خاصی  نقشه راه آن سال را ترسیم تا قوای مختلف به کمک یکدیگر در اجرای ان گام بردارند. در چند سال اخیر شعار های سال تا حدی از بنر و سربرگ شدن و غیره گذشته و پس از اجرایی شدن آن موجب ایستادگی و مقاومت نظام جمهوری اسلامی شده تا جایی  که تحریم های بی حد و اندازه آمریکای جنایتکار علی رغم ایجاد مشکلات زیاد نتوانسته کشور را با بحران مواجه کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، در سال ۹۹ با درایت مقام معظم رهبری با نامگذاری شعار سال مشکلات اجرای تولید را شفاف معرفی و با بیان پشتیبانی ها و موانع زدایی ها به عنوان دو راهکار اجرایی تولید ، نقشه راه را برای دست اندرکاران نظام گستراندند. بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و ایجاد بازار های بین المللی، می‌تواند منجر به بهبود مستمر محیط کسب و کار و رونق تولید شود. تولید تنها مقوله اقتصادی تحولگرای هر کشور است که می‌تواند با افزایش عرضه و صادرات و همچنین بالا بردن ارزش پول ملی، موجب کاهش نرخ تورم و بیکاری شود. تولید است که می‌تواند سهم کمتر از یک درصدی ایران از تجارت جهانی را افزایش دهد؛ لذا اولویت قائل شدن در تولید براساس چشم انداز 1404 بعنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و ایجاد بازار های بین المللی، می‌تواند منجر به بهبود مستمر محیط کسب و کار و رونق تولید شود. تولید تنها مقوله اقتصادی تحولگرای هر کشور است که می‌تواند با افزایش عرضه و صادرات و همچنین بالا بردن ارزش پول ملی، موجب کاهش نرخ تورم و بیکاری شود. تولید است که می‌تواند سهم کمتر از یک درصدی ایران از تجارت جهانی را افزایش دهد؛ لذا اولویت قائل شدن در تولید براساس چشم انداز 1404 بعنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
پشتیبانی و مانع زدایی و جهش تولید در حالی می تواند از شعار به عمل تبدیل شود که در کنار تولید کالای با کیفیت ملی، بتوانیم با شناخت دقیق از بازارهای کشورهای با محوریت سفارت های جمهوری اسلامی به شبکه سازی برای ایجاد هویت رسمی بخش خصوصی و بازاریابی کالاهای ایرانی در کشورهای میزبان بپردازیم؛ این موضوع باعث شکل گیری جریان شفاف اطلاعات و محفلی برای همکاری های شرکت‌های بخش خصوصی در کشورهای میزبان می شود. اما در میان صنایع، صنعت بسته‌بند یکی از شاخص‌های اصلی صنعت مواد غذایی است که در کشور ما صنعت بسیار جوانی است، در صورت توجه به این صنعت و به‌روز رسانی آن می‌توان افزایش تقاضا و ارزآوری را در سطوح داخلی و بین‌المللیبه طورقابل‌ملاحظه، ارتقاء  بخشید. در سراسر جهان، کیفیت بسته‌بندی در مواد غذایی نشان­دهنده کیفیت مطلوب و استاندارد تولید محصول نیز می‌باشد.
وابستگی بیش از ۸۵ درصدی صنعت بسته‌بندی
 در تامین مواد اولیه 
به گفته کارشناس و فعال صنعت چاپ و بسته‌بندی، این صنعت وابستگی بیش از ۸۵ درصدی در تامین مواد اولیه، ملزومات و ماشین‌آلات خود دارد و عمده مواد اولیه نظیر مرکب، حلال‌ها، ماشین‌آلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد می‌شود.
بسته‌بندی،صنعتی با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری
فرشته فلاح می‌افزاید، این صنعت با گردش مالی بیش از یک‌هزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشر شده بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.
نوسازی صنعت چاپ و به‌کارگیری ماشین‌آلات
 و تجهیزات نوین
این کارشناس صنعت بسته‌بندی معتقد است: باید با حمایت مسوولان زمینه نوسازی ناوگان فرسوده صنعت چاپ و به‌کارگیری ماشین‌آلات و تجهیزات نوین در آن فراهم شود، به گونه ای که نیازهای دست‌کم یک دهه آینده کشور را تامین کند.
وی همچنین تاکید دارد: صنعت بسته‌بندی باید به سمت رویکردی فناورانه و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به‌خصوص فناوری اطلاعات حرکت کند تا در پساکرونا با تحولات سایر بخش‌ها بتواند همراهی کند.
صنعت بسته بندی جزو حیاتی‌ترین صنایع در عرصه کسب و کار تولید است. این صنعت به سایر صنایع کمک میکند تا آنها کالاهایشان را با ظاهری بهتر نزد مشتریانشان عرضه کنند. این یک واقعیت است که با صنعتی تر شدن جهان و روند رو به تحول سلایق مشتریان، کسب و کارها باید به دنبال یک مزیت نسبی برای رقابت با سایرین باشند.  در این حین و بین و بر اساس آموزه های علم نوین بازاریابی، نحوه ارائه محصول، برگ برنده کسانی خواهد بود که از سایر منظرها من جمله روش های قیمت گذاری و برتری های حوزه توزیع و دسترسی مشتری در کنار کمیت و کیفیت درست کالا ، سیاست های درستی را برای کسب و کارشان انتخاب کرده اند.
به زبان ساده‌تر کالای با قیمت،کیفیت و کمیت مناسب(و نه لزوما ارزان)، در کنار پخش و توزیع درست، زمانی می‌تواند به موفقیت کامل دست پیدا کند که در یک بسته‌بندی کاملا مناسب به دست مشتری برسد. به همین دلیل است که اولین نکته در برخورد با کالاهای وارداتی چشم‌ها را به خود میدوزد ، بسته بندی زیبای کالاست. این بسته بندی چه در حوزه کالاهای مصرفی روزمره مانند مواد غذایی تا کالاهای با عمر مصرفی بالا بسیار حائز توجه است.دقت در تمام جزییات، اعم از هارمونی رنگ و مفهوم درونی(کانسپت) برند تا نوع برش ها و خط برش روی بسته محصول، دقت به نحوه باز شدن بسته بندی تا جعبه ای که محصول در آن قرار میگیرد عموما حیرت انگیز است اگر چه که در بعضی کالا ها خصوصا کالاهای صنعتی این بحث موضوعیت نخواهد داشت.
با تمام این تفاسیر، بسته‌بندی در حوزه کالاهای لوکس اعم از اکسسوری‌ها تا البسه علیرغم اهمیت بسیارش، بیشتر به چشم خواهد آمد.
 مانع زدایی از تولید چه زمانی  عملیاتی می شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه