بررسی« اقتصادسرآمد» از قوانین دست و پاگیر حاکم بر لجستیک کشور

جایگاه نامشخص بخش خصوصی در نظام لجستیک

گروه راه و ساختمان - امروزه حمل و نقل و دستگاه‌های مرتبط به آن جایگاه ویژه‌ای در جهان دارند. پیشرفت در تکنیک‌ها و اصول مدیریت در حمل و نقل باعث افزایش کیفیت جابجایی، سرعت تحویل کالا، کیفیت خدمات، هزینه بهره‌برداری، استفاده از امکانات و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. خوب است بدانید که حمل و نقل نقش مهمی در لجستیک و زنجیره تامین دارد. یک سیستم حمل‌ونقل خوب می‌تواند بازده لجستیکی بهتری را در برداشته باشد. با بررسی شرایط فعلی، یک سیستم قوی به پیوند واضحی از لجستیک و تجهیزات و تکنیک‌های حمل‌ونقل مناسب جهت پیوند با مراحل تولید نیاز دارد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، لجستیک به‌عنوان پشتیبان فعالیت‌های تجاری- تولیدی، نقش حیاتی در تحقق رشد اقتصادی هر کشور ایفا می‌کند و اهمیت لجستیک کارا در رشد اقتصادی و تجارت غیرقابل‌انکار است. لجستیک شبکه‌ای از فعالیت‌ها و خدمات است که جابه‌جایی فیزیکی کالاها در داخل و خارج از مرزها را پشتیبانی می‌کند. بر اساس تعریف بانک جهانی، لجستیک مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از قبیل حمل‌ونقل، انبارداری، یکپارچه‌سازی بارهای تجاری، ترخیص کالا از گمرک، سیستم‌های توزیع درون کشوری و نظام‌های پرداخت است که توسط نهادهای دولتی و بخش خصوصی صورت می‌پذیرد.
نقش لجستیک در توسعه تجارت و رشد اقتصادی در دنیای به‌هم‌پیوسته کنونی، تجارت جهانی توسط شبکه‌ای از فعالیت‌های لجستیکی جهانی هدایت می‌شود و وجود یک شبکه رقابتی از خدمات لجستیک جهانی، ستون فقرات تجارت بین‌الملل را تشکیل می‌دهد. امروزه موضوع کاهش هزینه  و افزایش سرعت ارائه محصول یا خدمت به مشتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کارآمدی خدمات لجستیکی نقش کلیدی در تحقق این دو امر ایفا می‌کند. 
ایران دارای مزیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در زمینه لجستیک است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه و در مسیر پنج کریدور اصلی ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، امکان استفاده از همه روش‌های حمل‌ونقل، دسترسی به آب‌های آزاد، داشتن سواحل آبی و مرزهای خشکی گسترده، برخورداری از بنادر متعدد و شبکه جاده‌ای گسترده اشاره کرد.
لجستیک متولی مشخصی در کشور ندارد
سعید قصابیان درباره این موضوع  که در بخش لجستیک متولی مشخصی در کشور وجود ندارد، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت:  لجستیک به عنوان یکی از ارکان توسعه اقتصادی در هر کشور، عامل رشد اقتصادی و رقابت آن ها در زمینه تجارت بین‌المللی و داخلی خواهد بود. سیاست‌گذاران، پیاده‌سازی سیاست‌های منسجم و پایدار را برای یکپارچه‌سازی زنجیره تامین نه تنها در کشورهای دارای بهترین عملکرد بلکه در کشورهای نوظهور نیز به عنوان موتوری برای رشد ضروری می‌دانند. کشورهایی که دارای عملکرد ضعیف در حوزه لجستیک با هزینه بالا هستند نه تنها به دلیل هزینه حمل و نقل بلکه به علت زنجیره تامین غیرقابل اتکا در زنجیره ارزش جهانی دچار مشکل می‌شوند.
لجستیک درون سو و برون سو
هر سیستم لجستیک دو دسته‌ی صلی درون سو و برون سو دارد. دسته‌ی درون سو به بخش‌های مدیریت جابه‌جایی کالا از تولیدکننده به انبار یا خرده‌فروش‌ها و دسته‌ی برون سو به تأمین کالا از انبار و تحویل آن به دست مشتری یا مصرف کننده‌ی نهایی اشاره دارد.
هزینه‌ها را در طول زنجیره تامین کنترل کنیم
وی با بیان این مهم که، شاخص عملکرد را هر دو سال یک بار بانک جهانی منتشر می‌کند. اعداد این شاخص برای ایران چندان مطلوب نیست، گفت: ما باید در حوزه زنجیره تامین خودمان فعالیت کنیم. لجستیک صرفا حمل و نقل نیست بلکه یک بخش از زنجیره تامین است، نهاد راهبر لجستیک هم تنها با همراهی سایر دستگاه‌ها می‌تواند موفق عمل کند. ما می‌توانیم هزینه‌ها را در طول زنجیره تامین کنترل کنیم. اگر ما بتوانیم ایجاد  هماهنگی در همه بخش‌های لجستیکی را در اولویت کار خود قرار دهیم می‌تواند به ما کمک بزرگی کند تا هزینه‌ها را کاهش دهیم.
باید بخش خصوصی را وارد نظام
 لجستیک کنیم
وی هم‌چنین خاطرنشان ساخت: در کشورهای دیگر دنیا شرکت‌های لجستیک کارهای مربوطه را انجام می‌دهند. ما در ایران هنوز نظامی که بتوانیم شرکت‌های لجستیک را در بخش خصوصی شکل دهیم نداریم. علت هم این است که قوانین و مقررات و سازمان‌های دخیل تعدد زیادی دارند. امید می‌رود که بتوان در این دوره به نتایج خوبی برسیم که لجستیک ما یک دست شود و بتوان هزینه تمام شده زنجیره تامین را کاهش دهیم.
داشتن یک سیستم مدیریت زنجیره تامین در سطح جهانی به سرعت در حال تبدیل شدن به عامل اصلی تمایز بین موفقیت یا شکست کسب‌و‌کارها است. با وجود متغیرهای بسیار در هر مرحله معین از زنجیره تامین، مدیریت لجستیک باید از تکمیل موفقیت آمیز هر مرحله اطمینان حاصل کند. علاوه بر چالش مدیریت چندین سیستم به هم پیوسته، رهبران مدیریت لجستیک این چالش را نیز دارند که فرآیندهای خود را بیشتر مشتری‌محور کنند. مشتری‌محور بودن رمز حفظ سهم بازار در فضای رقابتی شدیدی است که مدیران با آن مواجه هستند.
بی‌ثباتی در تجارت جهانی، گرایش به بومی‌سازی و شخصی‌سازی لجستیک، چالش مداوم جذب و حفظ بهترین استعدادهای لجستیکی، و عدم تخصیص بودجه کافی برای گسترش تدارکات زنجیره تامین، همگی چالش‌های فزاینده‌ای هستند که بر دوش مدیران لجستیک قرار می‌گیرند. زنجیره تامین شامل کسب‌و‌کارها و تولیدکنندگانی است که در توسعه و تحویل محصول آن کسب‌وکار به خرده فروشی یا مصرف‌کنندگان شخصی و سازمانی، مشارکت دارند. این فرآیند، از طریق چندین مرحله حمل‌ونقل بین‌المللی یا سراسری و مدیریت انبارها و توزیع‌کنندگان، تعریف زنجیره تامین چیست را روشن می‌کند.
جایگاه نامشخص بخش خصوصی در نظام لجستیک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه