نماینده مجلس دهم با انتقاد تند از انحصارسازی پزشکی در کشور به «اقتصادسرآمد»می گوید

برخی پزشکی را به گروگان گرفته اند

گروه جامعه -عطیه صفی زاده-   «متاسفانه حوزه پزشکی، داروسازی و درمان دست یک گروه به گروگان گرفته شده و متاسفانه کمیسیون پزشکی مجلس و مسئولان وزارت بهداشت همگی پزشک هستند و در تصمیم سازی ها نقش مهمی دارند و این افراد به دلیل تعارض منافع هیچ علاقه ای به افزایش پزشک در کشور ندارند».
در جلسه هفته گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست سیدابراهیم رئیسی برگزار شد، پس از سخنان موافقان و مخالفان ماده واحده طرح افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی، کلیات این طرح به تصویب اعضا رسید. اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره کمبود پزشک عمومی و متخصص و نیز توزیع ناعادلانه پزشکان در کشور اتفاق‌نظر و تاکید داشتند، که با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره افزایش میانگین سنی جمعیت و نیز مولفه‌هایی مثل بالا بودن نرخ حوادث طبیعی در کشور، نیاز جامعه به پزشک در آینده بیش از امروز خواهد بود. با وجود این، اعضا مقرر کردند ستاد نقشه جامع علمی کشور یک بار دیگر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را درباره تعداد دقیق افزایش دانشجویان و متخصصان حوزه‌های پزشکی اخذ و جمع‌بندی خود را تا ۱۰ روز دیگر به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.
در این خصوص،یک نماینده مجلس دهم در گفت گو با «اقتصادسرآمد»  با بیان این که باید انحصار در پزشکی و کمبود پزشک شکسته شود، افزود: متاسفانه حوزه پزشکی، داروسازی و درمان دست یک گروه به گروگان گرفته شده و متاسفانه کمیسیون پزشکی مجلس و مسئولان وزارت بهداشت همگی پزشک هستند و در تصمیم سازی ها نقش مهمی دارند و این افراد به دلیل تعارض منافع هیچ علاقه ای به افزایش پزشک در کشور ندارند.
هدایت الله خادمی، نماینده سابق ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رویکرد برخی از افراد در مخالفت با افزایش پزشک در کشور به خبرنگار اقتصاد سرآمد، گفت: متاسفانه مخالفان این طرح می گویند در کلان شهرها پزشک وجود دارد و نیازی به پزشک بیشتر وجود ندارد، در صورتی که امروز در بیشتر شهرستانها مشکلات عدیده ای در این حوزه وجود دارد و حتی در برخی از شهرستانها که 200 هزار جمعیت دارند دو تا متخصص وجود ندارد.
وی ادامه داد: با توجه به این که نماینده دو ایذه و باغملک با جمعیت بالغ بر 400 نفر بودم به شخصه چهار سال پی گیر حل این موضوع شدم اما نتوانستیم علارغم تلاش های فراوان پزشکان متخصص را جذب کنیم و تنها پزشکانی به این دو شهرستان می آمدند که قصد سپری کردن دوران خدمت خود در مناطق محروم را داشتند و پس از دو سال منطقه را ترک می کردند.
 خادمی با اشاره به اهمیت ایجاد زیر ساخت ها مناسب در حوزه گفت: قبلا زیر ساخت های لازم از جمله بیمارستان و پلی کلینیک را با مشکلات عدیده فراهم کردیم اما برای آغاز کار به شدت با کمبود پزشک متخصص مواجه می شدیم در صورتی که در کشورهای پیشرفته به نسبت جمعیت، پزشک وجود دارد و مردم به راحتی می توانند به متخصصان دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به این که در کشور نسبت به جهان تحت و پزشک متخصص کمبود داریم، تصریح کرد: وقتی که عرصه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد پزشکان متخصص ترجیح می دهند برای کسب درآمد بیشتر در شهرهای بزرگ کار کنند ولی اگر پزشک متخصص بیشتر باشد متخصصان در سراسر کشور پراکنده می شوند.
با افزایش پزشک باید جلوی مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک را گرفت
این نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با افزایش پزشک جلوی مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک را به شهرهای بزرگ گرفت، به اقتصاد سرآمد افزود: یکی از عللی که در مهاجرت افراد به شهرها نقش مهمی دارد کمبود امکانات و زیرساخت ها لازم در مناطق محروم و شهرها است و وقتی یک شهروند ما از کمترین امکانات همچون پزشک متخصص محروم باشد قطعا مهاجرت به شهرها و و حاشینه نشینی روزبه روز بیشتر خواهد شد که پیامدهای منفی بی شماری برای کشور ایجاد خواهد کرد.
صادرات پزشک عامل درآمدزایی برای کشورهای دیگر!
خادمی با اشاره به این که تربیت پزشک برای کشور ارز آوری به همراه دارد، تصریح کرد: برخی از کشورها همچون هندوستان بخش اعظمی از درآمد خود را از صدور پزشک و مهندس به کشورهای دیگر تامین می کنند اما ما در این حوزه کار نکرده ایم در صورتی که بعد از انقلاب کارهای خوبی در حوزه پزشکی و درمان صورت گرفته و بسیاری از متخصص ما با متخصصان برتر جهان برابری می کنند و حتی بسیاری از اروپا و آمریکا برای درمان به ایران می آیند که باید از این ظرفیت برای توسعه گردشگری سلامت استفاده شود.
او با اشاره به این که کمبود پزشک به شدت در کشور احساس می شود، گفت: امروز به غیر از روستاها و شهرها حتی در استان های بزرگ نیز با کمبود پزشک مواجه هستیم و متاسفانه برخی به دنبال انحصارسازی پزشکی در کشور هستند چرا که نگاه آن ها به پزشکی یک نگاه درآمد زا و تجاری است.
برخی پزشکی را به گروگان گرفته اند
ارسال دیدگاه
عناوین این صفحه
اخبار روز
ضمیمه