ساماندهی یارانه‌های انرژی مورد توجه دولت سیزدهم، اقتصاد سرآمد بررسی می کند

بی‌انگیزگی خودروسازان داخلی برای کاهش مصرف سوخت

گروه نفت و انرژی - با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت خودروهای داخلی، سیاست‌های قیمتی در اصلاح الگوی مصرف بنزین تأثیر قابل توجهی ندارد و مصرف کنندگان نمی‌توانند مصرف عادی خود را از یک حد معین کمتر کنند. این در حالی است که با ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، بیش از ۲۰ درصد امکان کاهش مصرف بنزین در کشور وجود دارد اما بی‌انگیزگی خودروسازان داخلی مانع دستیابی به این هدف است. ساماندهی یارانه‌های انرژی از جمله مسائل مهم اقتصاد کشور است که در دولت سیزدهم به شدت مورد توجه قرار گرفته و همواره اصلاح الگوی مصرف به عنوان یکی از اهداف اصلی در این زمینه مطرح می‌گردد.
به گزارش اقتصادسرآمد، در رابطه با مصرف زیاد بنزین در کشور، قیمت‌گذاری آن و در نتیجه مردم به عنوان مصرف کننده نهایی، عامل اصلی مصرف بی رویه بنزین شناخته می‌شوند. در حالی که این تصور رایج و اشتباهی است که نیاز به بررسی دقیق‌تری دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خودروسازان داخلی نقش چشمگیری در این مصرف بی رویه دارند؛ چرا که سال‌هاست تلاشی برای کاهش میزان مصرف سوخت خودروهای تولیدی خود نکرده‌‌اند.
اکثر کشورهای جهان در راستای کاهش میزان مصرف سوخت توسط خودروها، قوانین و استانداردهای سختگیرانه‌ای را برای خودروسازان وضع کرده‌اند و پیش بینی می‌شود که میانگین مصرف سوخت خودروها تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۳.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یابد. در حال حاضر کم‌مصرف‌ترین خودروهای داخلی حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در پیمایش درون شهری مصرف بنزین دارند و میانگین مصرف سوخت ترکیبی خودروهای داخلی ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. بنابراین میزان مصرف سوخت محصولات تولید شده توسط خودروسازان داخلی با حجم موتور مشابه، در مقایسه با خودروسازان جهانی چندان مساعد نیست.
حسین دلاور كارشناس خودرو در گفت و گو با اقتصادسرآمد، دراین باره با تاکید بر گذار از وضعیت فعلی خودروسازی کشور به سمت جهانی شدن این صنعت به خبرنگر ما گفت: به نظر می‌رسد اراده‌ای برای گام برداشتن به سمت جهانی شدن صنعت خودرو در ایران وجود ندارد.
بی‌انگیزگی خودروسازان داخلی برای کاهش مصرف سوخت
وی ادامه داد؛ بی‌انگیزگی طرف عرضه نقش موثری در بی‌تفاوتی نسبت به مصرف سوخت خودروهای داخلی دارد؛ به این معنا که بخش عرضه در بازار انحصاری و بی‌رقیب خودرو قادر به فروش هر محصولی با هر کیفیت و مصرف سوختی است، بنابراین انگیزه‌ای برای ارتقای تکنولوژی و کاهش مصرف سوخت ندارد. همین امر سبب شده تا دو خودروساز بزرگ کشور چندان به دنبال اصلاح میزان مصرف سوخت محصولات خود نباشند.
لزوم توجه به سیاست‌های غیرقیمتی در راستای اصلاح الگوی مصرف سوخت
دلاور یادآور شد: می‌توان گفت که سیاست‌های قیمتی بنزین در شرایط فعلی تنها منجر به ایجاد انگیزه از سمت تقاضا خواهد شد و هیچ تأثیری در سمت عرضه ایجاد نخواهد کرد و در نتیجه افزایش قیمت‌ها تأثیر جدی بر اصلاح الگوی مصرف نخواهد گذاشت. بر این اساس دولت‌ها با اعمال سیاست‌های غیر قیمتی نقش مهمی در ایجاد رقابت و انگیزه در بین خودروسازان برای تولید محصولات کم 
‌مصرف دارند.
گام اول کاهش مصرف انرژی در کشور
او تصریح کرد: آن‌چه مشخص است به دلیل مصرف سوخت بالای خودروهای داخلی و همچنین بار هزینه هنگفت این خودروها بر دوش مشتریان و بودجه کشور به نظر می‌رسد که دولت در راستای کاهش استفاده از این فرآورده نفتی باید در گام اول با تغییراتی در ساختار صنعت خودرو کشور در اندیشه عرضه محصولاتی با مصرف سوخت معقولانه باشد.
اهرمی برای کاهش مصرف بنزین
دلاور با بیان این موضوع که، آنچه مشخص است اینکه میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی در ایران بالاست؛ گفت: ایران وضعیت ناگوار رعایت استانداردهای مصرف سوخت توسط خودروسازی کشور، هر گونه ابتکار عمل در صرفه جویی سوخت را از مشتریان گرفته است.
به گفته بسیاری از کارشناسان، وضعیت ناگوار رعایت استانداردهای مصرف سوخت توسط شرکت‌های خودروساز داخلی به‌حدی است ‌که در واگذاری برچسب‌های مصرف انرژی به خودروهای تولید داخلی که در سال ۱۳۹۸ اجرا شد، ‌هیچ خودرویی نتوانست در زمینه مصرف انرژی برچسب دریافت کند؛ در حقیقت بالاترین ‌امتیاز کسب ‌شده توسط خودروهای داخلی نشان‎ بود‎. همچنین ۸ محصول از ٦ کارخانه ‌تولیدکننده خودرو در کشور نتوانسته‌اند هیچ ‌یک از استانداردهای مصرف سوخت تا را کسب کنند ‌و به‌طورکلی فاقد استاندارد مصرف سوخت تشخیص داده شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان عنوان می‌کنند که با ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بیش از ۲۰ درصد امکان کاهش مصرف بنزین در کشور وجود دارد.
در حال حاضر کم‌مصرف‌ترین خودروهای داخلی حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در پیمایش درون شهری مصرف بنزین دارند و میانگین مصرف سوخت ترکیبی خودروهای داخلی ۸.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. بنابراین میزان مصرف سوخت محصولات تولید شده توسط خودروسازان داخلی با حجم موتور مشابه، در مقایسه با خودروسازان جهانی چندان مساعد نیست. 
اما به عکس خودرو ساز ایرانی، شرکت‌های خودروساز در دنیا معمولا به دو دلیل به سمت اصلاح میزان مصرف سوخت در سبد محصولات خود رفته‌اند. یکی به دلیل فشار نهادهای بالادستی شرکت‌های خودروساز مانند نهادهای حاکمیتی و دلیل دیگر مطالبه‌ای است که مشتریان این شرکت‌ها به‌عنوان طرف تقاضا از آن ها دارند.
بی‌انگیزگی خودروسازان داخلی  برای کاهش مصرف سوخت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه