یک کارشناس بازارسرمایه به « اقتصادسرآمد» می گوید

نگاه بازار طلا به روند مذاکرات وین است

گروه بازر سرمایه - در سال های منتهی به جهش تولید شاهد افزایش قابل توجه تولیدات صنایع معدنی از جمله آلومینیوم، طلا، کنسانتره و گندله سنگ آهن، آهن اسفنجی، شمش فولاد و مس کاتد شرکت های بزرگ بودیم به طوری که این محصولات بین 5 تا 60درصد رشد را به ثبت رساندند. توجه به زیرساخت ها و تسهیل زمینه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی از دیگر اقداماتی است که شعار سال را عملی می سازد. صنعت طلا و جواهر توانایی بسیار بالایی در اشتغال‌زایی، تولید، صادرات و ارز آوری دارد، اما موانع باعث رکورد عجیب در تولید شده است.به گزارش اقتصادسرآمد، متاسفانه در چند سال گذشته صنعت طلا و جواهر دچار موانع و ایرادهای قانونی شده که غیر از ایجاد مشکل سودی برای این صنعت دربر نداشته است. امروزه توجه به رونق صنایعی که قابلیت ایجاد ارزش افزوده دارد یکی از روش‌های رشد اقتصادی در کشورهای جهان است، صنعت طلا و جواهر نیز با دارا بودن ظرفیت های بسیاری می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و در رشد اقتصادی کشور تاثیر ویژه داشته باشد. اما قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال پشتیبانی از تولید به مانع بزرگی برای این صنعت بدل شده است.
اما سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که تا چه اندازه توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و اینجاست که فاصله با کشورهای دیگر خود را نشان می‌دهد، زیرا کشورهای دیگر از ظرفیت‌های این صنعت خود به درستی استفاده می‌کنند اما ایران هر زمان‌که درآمدی نداشته سراغ این درآمدها رفته است که این روند نشان می‌دهد در بودجه کشور نقش صنایع را خوشرنگ‌تر دیده نشده است.صنعت طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی از دو دیدگاه تولیدات در صنعت طلا و جواهر و اهمیت سنگ‌های قیمتی و میزان اشتغالزایی و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند، اهمیت بسیاری دارد، این صنعت، صنعتی بومی است که قدمت و سابقه آن به ایران بازمی‌گردد و امکانات و ظرفیت‌هایی دارد که آن را در زمره صنایع بالقوه قرار داده است.
فرازوفرود صنعت طلا در سال 1400
احسان عسگری کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با اقتصادسرآمد با یادآوری این نکته که، با روی کار آمدن دولت جدید انتظار تغییر در برخی از سیاست‌های اقتصادی و همسو با تحقق شعار سال از سوی رهبر انقلاب وجود دارد، به  خبرنگار ما، گفت: نرخ طلا همواره متاثر از اتفاقات سیاسی و اقتصادی بوده و در چند سال اخیر نیز این تاثیر بیش از هر برهه از زمان مشهود است.
بازار طلا در ایران وابسته به وقایع پیش روست
وی افزود: بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که روند نرخ‌ها از جمله طلا در این ایران بسیار وابسته به وقایع پیش رو در پی مذاکرات وین خواهد بود که بسته به تاثیرآن ها بر اقتصاد کشور می‌تواند قیمت ارز و طلا را کاهش یا افزایش دهد. بازار طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت به دلیل انتظاراقتصاد کشور از نتیجه مذاکرات وین، همچنان با رکود همراه بود و به دلیل افزایش نرخ ارز روند صعودی داشت. متغیرهای وابسته به نرخ طلا و سکه زیاد است، مهمترین آن اونس جهانی و نرخ ارز است که پیش بینی قیمت آن ها در روزهای آینده بسیار مشکل است.
پیش‌بینی قیمت‌طلا متاثر از مذاکرات برجام
وی با پیش‌بینی قیمت‌طلا متاثر از مذاکرات برجام، اظهار کرد: به نظر می‌رسد هر گونه اظهارنظر مثبت یا منفی درمورد مذاکرات برجام بلافاصله در نرخ ارز و طبیعتا بعد از آن بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین نگاه بازار طلا به روند مذاکرات وین است و مسلما هر اتفاق مثبتی در این نشست باعث کاهش قیمت دلار، طلا و سکه خواهد شد.
عسگری در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ثبات قیمت‌ها، مردم سراغ خرید طلا و سکه نمی‌روند؟ گفت: زیان‌هایی که مردم از سرمایه‌گذاری در این بازار متحمل شده‌اند باعث شده طلا و سکه جذابیت خود را از دست بدهد؛ همچنین عدم اعتماد به آینده روابط سیاسی هم در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.
بانک مرکزی تاکنون گزارش دقیق و رسمی درباره میزان ذخیره طلا در بانک مرکزی و یا در دست مردم ارائه نکرده است اما به اعتقاد کارشناسان و براساس میزان عرضه و تقاضا سکه می ­توان تخمین زد میزان طلای ذخیره شده در خانوارهای ایرانی از میزان ذخایر بانک مرکزی هم بیشتر است و برآورد می ­شود حدود 300 تن طلا در خانه ­ها انباشت شده­ است و درباره اینکه این میزان طلا در خانواده ها یا حبس طلا در پستو چه تاثیری بر اقتصاد خانواده ­ها و یا تولید ناخالص داخلی دارد مورد مناقشه کارشناسان و اقتصاددانان است. تکنولوژی ایران در طلا به روز است و صادرکننده تکنولوژی به کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و ایتالیا هستیم و از نظر دانش فنی روز و دستگاه ها و ماشین آلات ایران حرف برای گفتن دارد و نزدیک به 200 تا 250 هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند. و هر کسی می‌تواند به این صنعت ورود کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد و بسته نیست. صنعت طلا یکی از پرسودترین صنایع در جهان شناخته می‌شود که از مزیت‌های نسبی آن می‌توان به وجود ضایعات، نداشتن آلایندگی، اشتغالزایی در محیط کوچک و سرمایه اندک برای تولید اشاره کرد. براساس آمارهای رسمی اتحادیه طلا و جواهر و اقدامات سازمان ملی استاندارد در شناسایی واحدهای تولیدی و توزیعی طلا سازی و طلا فروشی حدود 4000 تا 4500 واحد شناخته شده در کشور داریم که از این تعداد حدود1000 تا 1500 واحد از آنها فعال هستند و یک سوم از واحدهای تولیدی و توزیعی صنف طلا را از سال1393 تاکنون از دست داده ­ایم یا تعطیل شده اند. که منافات شدیدی با تحق شعار سال در پتیبانی از تولید با استفاده از مانع‌زدایی‌ها دارد.
با وجود تلاش مسئولان برای راهیابی مبادلات شمش و سکه طلا در بورس کالا به منظور شفاف شدن مبادلات طلا این بازار همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند که از جمله مشکلات این صنعت، واردات مشکل طلا و قاچاق آن به کشور، عدم وجود ماده اولیه خالص و عیار پایین‌تر از استاندارد است.
نگاه بازار طلا به روند مذاکرات وین است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه