مقایسه ایران و اروپا در دستیابی به تجدیدپذیرها، «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در میانه راه

گروه نفت و انرژی - پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، جلد سوم شامل تحقیقات مهم و پیشرفت‌های صنعت در زمینه انرژیهای تجدیدپذیر، از جمله فناوری، تولید، تبدیل، ذخیره‌سازی و مدیریت است. این حجم به روز شده تحولات اخیر در سیستم‌های انرژی خورشیدی (حرارتی و فتوولتائیک)، انرژی باد، انرژی آبی، انرژی زمین گرمایی، تولید انرژی بیولوژیکی و تولید هیدروژن را با افزودن فناوری سلول‌های سوختی برای این نسخه جدید ارائه می‌دهد. پیشرفت‌های فناوری شامل ارزیابی و بکارگیری منابع، بهبود عملکرد مواد، بهینه‌سازی و اندازه سیستم، ابزار و کنترل، مدل سازی و شبیه‌سازی و مقررات و سیاست‌ها است. هر فصل پیشرفت‌ها در سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر خاص را بررسی می‌کند و جنبه‌های نظری و کاربردی بهینه سازی، کنترل و مدیریت سیستم را ارائه می‌دهد. مطالعات موردی جهانی کاربردهای عملی و جنبه‌های اقتصادی و زیست محیطی را از طریق تجزیه و تحلیل چرخه زندگی نشان می‌دهد. سازمان‌های زیادی در دانشگاه‌ها، دولت‌ها و بخش‌های خصوصی وجود دارند که در حال مطالعه روی انرژی‌های تجدیدپذیر هستند. این تحقیقات روی بهبود بهره‌وری و افزایش تولید کلی متمرکز شده است. آزمایشگاه ملی ساندیا و آزمایشگاه انرژی تجدیدپذیر ملی آمریکا دو مورد از برجسته‌ترین سازمان‌هایی هستند که در این زمینه تحقیقات می‌کنند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، تکنولوژی‌های انرژی تجدیدپذیر، که شامل اتانول سلولزی، قدرت زمین گرمایی و انرژی دریایی می‌شود، همچنان در حال توسعه هستند. این فناوری‌ها هنوز به صورت گسترده رونمایی نشده‌اند یا به صورت محدود تجاری‌سازی شده‌اند. بسیاری از تکنولوژی‌های انرژی تجدیدپذیر در آینده تکمیل خواهند شد و حتی ممکن است پتانسیل رقابت با فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر کنونی را داشته باشد اما برای به حقیقت پیوستن آنها به توجه کافی، تحقیقات و توسعه نیاز است. برخلاف بسیاری از نیروگاه‌های خورشیدی خشکی، صفحات خورشیدی شناور می‌توانند ساده باشند چراکه از دید عموم مردم پنهان هستند. همچنین صفحات خورشیدی شناور نسبت به پنل‌های خورشیدی خشکی بازدهی بیشتری دارند چراکه آب پنل‌ها را خنک می‌کند.
میانه راه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران
یعقوب موسوی، عضوشورای ستاد توسعه فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت‌وگو با اقتصادسرآمد، گفت: با توجه به اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی، کشور ما هنوز در میانه راه است و دولت باید تلاش بسیاری را در راستای توسعه و پیشرفت فناوری‌های این حوزه انجام دهد. 
تلاش دولت برای توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر
وی با اشاره به ضرورت حمایت و تلاش دولت برای توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، تصریح کرد: با توجه به اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی، کشور ما هنوز در میانه راه است و دولت باید تلاش بسیاری را در راستای توسعه و پیشرفت فناوری‌های این حوزه انجام دهد.
انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور
 رشد چندانی نداشته
موسوی درباره به‌کارگیری انرژی‌های نو، افزود: موضوع استفاده از انرژی‌های نو یا تجدیدپذیر در کشور ما رشد چندانی نداشته و هنوز در میانه راه است، البته کارهای مطالعاتی، برنامه‌ریزی و پژوهش در این زمینه در حال انجام است ولی هنوز خیلی راه طولانی پیش رو داریم. 
سیاست‌های کلان برای تولید برق و آب شیرین
وی بیان کرد: کشورهای دیگر منطقه مانند کشورهای سواحل جنوب خلیج فارس و ترکیه پیشرفت‌های بسیاری در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص انرژی خورشیدی داشته‌اند و سیاست‌های کلانی را برای تولید برق و آب شیرین و جایگزینی انرژی خورشیدی به جای سوخت‌های فسیلی دارند. 
عضو هیات علمی دانشگاه علم ‌وصنعت درباره مقایسه میزان پتانسیل‌های انرژی خورشیدی ایران با کشورهای دیگر بیان کرد: با توجه به میزان بالای پتانسیل انرژی خورشیدی در کشور نسبت به برخی از کشورها مانند کشورهای اروپایی، میزان بهره وری از این انرژی در تامین نیازهای کشورهای دیگر به نسبت کشور ما بیشتر است و آنها جایگاه ویژه ای در این زمینه دارند. 
وی گفت: زمینه‌های ساخت وساز تولید سیستم‌های فتوولتائیک در کشور فراهم شده، ولی خیلی محدود است و متناسب با جمعیت و ظرفیتی که در کشور وجود دارد نیست و نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی دولت است.
موسوی با اشاره به این که پیشرفت و توسعه در زمینه به کارگیری انرژی‌های خورشیدی نیازمند تلاش چند برابری مسئولان و حمایت دولت است، اظهار کرد: با توجه به پایین بودن قیمت آب، برق، گاز در کشور، مردم انگیزه ای برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و به کارگیری آنها ندارند، به همین دلیل با افزایش قیمت این انرژی‌ها و حمایت از فعالان این حوزه می‌توان انرژی‌های نو به‌ویژه انرژی خورشیدی را جایگزین سوخت‌های فسیلی کرد.
با توجه به مسائل فوق می توان نتیجه گرفت که روش های سنتی تولید انرژی دارای تلفات بسیاریبوده و همچنین با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و کاهش و یا حتی رو به پایان بودن منابع سوخت‌های فسیلی و تجدید ناپذیر و افزایش نیاز روز افزون بشر به انرژی جهت تامین نیازهای خود دراین جهان صنعتی باید فکر چاره‌ای مناسب جهت تامین انرژی بود.لذا منابع انرژی‌های تجدیدپذیر به جهت نامحدود بودن و در دسترس بودن بهترین راه مناسب جهت حل این مشکل است. بنابراین بررسی و شناخت منابع تجدید پذیر انرژی و هم چنین استفاده از علوم نوین هم‌چون فناوری نوین نانو در بهره برداری بهینه از منابع نامحدود از اهمیت بالایی برخوردار است.توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر امروز نه تنها به دلیل تامین انرژی در کشورها مدنظر است بلکه حرکتی اجتماعی برای توزیع عادلانه ثروت و حفظ محیط زیست محسوب می‌شود. در ایران نیز جوانه هایی در این حوزه شروع به رشد کرده است اما هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم و نیاز به حمایت و همدلی بیشتر است.
 انرژی‌های تجدیدپذیر  ایران در میانه راه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه