بررسی« اقتصاد سرآمد» از جایگاه صنعت سنگ ایران در جهان

ارزش افزوده اقتصادی رهاورد جهش تولید در صنعت سنگ

گروه صمت - حوزه معدن و صنایع معدنی به رغم پیچیده گی های ناشی از تحریم، توانسته در سایه راهبری ایمیدرو و استراتژی های به روز شده، به عنوان بخشی پیشرو در تولید، اشتغال، توسعه زیرساخت ها، صادرات و همچنین کاهش فاصله طبقاتی عمل کند و مهمتر آنکه در کوران تحریم ها، اقتصاد غیرنفتی را در عمل به آزمون بگذارد و بخش قابل توجهی از شعارهای سال مد نظر مقام معظم رهبری را محقق سازد. سالی جدید برای ایران با نام گذاری سال 1400 توسط رهبر انقلاب، راهی طولانی اما نوید بخش برای تولید است. تاکیدی که رهبر انقلاب امسال نیز بر آن پافشاری کرده اند نشانگر اصرار جدی ایشان بر احیای تولید و گسترده شدن سفره تمام صاحبان کسب و کار در دنیا است.  سال تولید، مانع زدایی و پشتیبانی از تولید که در سه بخش الهام بخش جدی برای پایان دولت دوازدهم و آغاز دولت سیزدهم خواهد بود. البته که این شعار تنها به بدنه های دولتی اشاره ندارد و هشداری برای رونق بخش خصوصی و همت نخبگان و کارآفرینان است.
به گزارش اقتصادسرآمد، صنعت سنگ در سال‌های اخیر توانسته است توان بالقوه خود را برای ایجاد شغل و ثروت نشان دهد. هر چند که بسیاری از فعالیت‌های استخراج، فرآوری و فروش داخلی و خارجی سنگ ایران توسط بخش خصوصی صورت گرفته لیکن بازار سنگ ایران در سه دهه اخیر، به تدریج رونق داخلی و خارجی روزافزونی داشته است. عمده‌ترین مشکلات این صنعت، عدم استفاده از روش های مدرن و فناوری های مناسب که منجر به کاهش تولید و بهره وری می شود، مقیاس تولید نامناسب، بازار، عدم وجود بانک بزرگ و جامع اطلاعات مربوط به تولید، مصرف، واردات، صادرات، عرضه، تقاضا، قیمت، بازیافت، ذخیره، ذخیره معادن با توجه به شرایط موجود، تنگناهای مالی، مشکلات مربوط به منابع انسانی و بهره وری پایین و واردات و صادرات و ضعف در برنامه ریزی و سازماندهی مناسب برای صادرات و ورود به بازارهای جدید هستند که هریک به تنهایی مانع بزرگی در تولید و جهش آن محسوب می‌شود.
سنگ شاه کلید تولید اشتغال و ثرورت
اکبر لعلی‌نژاد فعال صنعت سنگ کشورمان با اشاره به این مهم  که اگر چه پایه‌های فرآوری محصولات سنگ به تازگی ایجاد شده اما سرعت بخشی به تکمیل زنجیره صنایع وابسته  و استفاده بهینه از ظرفیت های تزئینی و فراوری محصولات هنری و صنعتی از سنگ، شاه کلید تولید اشتغال و ثرورت است و باید به آن توجه ویژه شود، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: ایران به لحاظ ذخایر سنگ، مقام چهارم دنیا را به خود اختصاص داده است و چهار میلیارد تن از 70 میلیارد تن ذخایر معدنی سنگ تزئینی دنیا در ایران قرار دارد.
ارزش افزوده اقتصادی رهاورد جهش تولید در حوزه صنعت سنگ
به اعتقاد صاحب‌نظر اقتصادی، حمایت دولت از بخش معدن و اقتصاد معدنی به عبارت دیگر جهش تولید در بخش معادن و حوزه صنعت سنگ می تواند با ارزش افزوده اقتصادی، الزامات حضور در بازارهای جهانی را نیز فراهم آورد و جلوگیری از خام فروشی فرصتی است تا کارآفرینان این بخش درآمد زایی بیشتری برای کشور داشته باشند.
جایگاه صنعت سنگ ایران در جهان
وی با بیان این‌که آمارها نشان می‌دهد، ایران پس از ایتالیا، چین و هند در جایگاه چهارم تولید سنگ ساختمانی در دنیا قرار دارد، افزود: توسعه صنعت معدن در ایران و برون رفت از وضعیت نامطلوب موجود، نیازمند دو تغییر اساسی است. نخست، تغییر نگاه دولت به بخش معدن و به عبارت دیگر در اولویت قرار گرفتن ایجاد اشتغال و افزایش تولید به جای درآمدزایی صرف به حوزه معدن است. دوم؛ استانداردسازی و بهینه کردن این صنعت است. لعلی‌نژاد گفت: براساس آمار موجود، ظرفیت تولید کشور در بخش فرآوری سنگ، ١٨٠ میلیون متر مربع محصول به ارزش هر متر ٢٠ دلار است اما با این وجود در حوزه سرمایه ملی ذخایر سنگ معدنی می‌توان تا ۷ میلیارد دلار از فرآوری این محصول، تولید ثروت داشت.
دولت سیزدهم  و حمایت از اقتصاد معدنی
فعال صنعت سنگ با یادآوری این نکته که، سیاست کنونی دولت سیزدهم حمایت از اقتصاد معدنی است چرا که معادن اشتغالزا هستند و سبب افزایش درآمدهای ارزی کشور می‌شوند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که سایه سنگین تحریم‌های ظالمانه و خام فروشی گریبانگیر صنعت سنگ کشور شده است افت صادرات این حوزه زنگ خطر جدی در حیات این صنعت پولساز و اشتغال آفرین است.آن‌چه در ساختار کلی صنعت ایران به‌طور خاص صنعت سنگ قابل مشاهده است عدم وجود همکاری و تعامل گروهی برای پیشبرد اهداف است. ایجاد رویه‌های همکاری بین فعالان این حوزه، هماهنگی بهتر و کاهش اصطکاک در مراودات تجاری را به‌همراه خواهد داشت. در کنار این موارد برخی تقاضا دارند تا زمینه توسعه صادرات برای محصولات سنگی فراهم شود به‌صورت واضح باید گفت اصولا نمی‌توان در جایی که بازاری وجود ندارد تجارتی نیز به وجود آورد. ایران دارای منابع غنی سنگ است ولی به‌نظر می‌رسد به لحاظ داشتن محتوای دانشی در صنعت قوی نیست. دانش موجود در این صنعت گستره‌ای از نحوه استخراج از معادن تا فرآوری مناسب سنگ دارد.لازمه ادامه حیات صنعت سنگ ایران حضور در بازارهای جهانی است اگر تا ۱۰ سال پیش فقط بر بازار داخلی متمرکزبمانیم. امروزه صنعت سنگ و رقابت در آن به‌جایی رسیده که اگر بازارهای جهانی از ایتالیا گرفته شود صنعت سنگ آن نابود خواهد شد.
 ارزش افزوده اقتصادی رهاورد جهش تولید در  صنعت سنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه