بررسی« اقتصاد سرآمد» از نقش بیمه در ثبات زایی و عادی سازی بستر تولید

کاهش ریسک فعالیت‌های تولیدی در سال مانع‌زدایی‌ها

گروه مانع زدایی از تولید - پیشینه سال‌ها فعالیت صنعت بیمه نشان می‌دهد که این صنعت همواره به مسوولیت‌های اجتماعی خود عمل کرده و در بزنگاه‌های حساسی نظیر وقوع حوادث قهری و طبیعی، بیش از سقف تعهدات خود وارد میدان خدمت‌رسانی شده است. این صنعت همچنان که برای تحقق شعار سال‌های گذشته نقش‌آفرینی کرده، در راستای تحقق شعار سال۱۴۰۰ نیز آمادگی کامل خود را با استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای ایفای نقش در این زمینه و در جهت پشتیبانی از بخش‌های تولیدی با ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای در زمینه مدیریت ریسک و ارتقای دانش اصول پیشگیری از حوادث و انتقال تجربیات خود به کارآفرینان و طراحی پوشش‌های بیمه‌ای ویژه بخش تولید و صنعتگران، اعلام کرده است. سال 1400، سال "تولید، پشتیبانی‎ها، مانع زدایی‎ها" نامگذاری شده است و پر واضح است که برای تحقق این شعار بایستی به تمامی عوامل موثر در تولید توجه شود و فقط مقصود از این شعار، پشتیبانی از "کارفرمایان" که عامل "سرمایه" را در مجموعه عوامل موثر بر تولید نمایندگی برای شرکت‌های بیمه می کنند، نبوده است و بایستی به کارگران و کارمندان شاغل در بخش‌های تولیدی اعم از تولید محصولات و تولید خدمات نیز توجه و التفات لازم صورت بگیرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، کارگزاران بیمه معتقد هستند؛ چنانچه بخواهیم تولید را پشتیبانی کنند باید یک نگاه همه جانبه، متعادل و متوازن نسبت به همه عوامل موثره بر آن وجود داشته باشد. در بحث تولید و پشتیبانی از آن بایستی نسبت به اعمال یک نظام وسیع الاطراف و جامع الابعاد اقدام نمود و به همه عوامل تولید بویژه عامل انسانی توجه و التفاتی مبتنی بر عدالت داشت و ترتیباتی اتخاذ کرد تا بهره‌مندی عوامل تولید از ارزش ایجاد شده ناشی از تولید مبتنی بر عدالت توزیع شده باشد. سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «سال تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها» نام گرفته است. محوریت تولید در نامگذاری در سال‌های اخیر توسط ایشان، نشان از اهمیت و تاثیرگذاری تولید در رشد و توسعه اقتصادی کشور و همچنین بهبود وضعیت معیشت مردم دارد.
کاستن خسارات ناشی از تحریم‌ها در سال مانع‌زدایی‌ها
احمد جوادی پور، کارشناس صنعت بیمه در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، به نقش صنعت بیمه در کاستن از خسارات ناشی از تحریم‌ها در سال مانع‌زدایی‌ها پرداخت و به خبرنگار ما گفت: در برابر هر حادثه طبیعی یا هر گونه شرایط زیان بار برای افراد به عنوان عامل نیروی انسانی ضروری برای تولید و همچنین برای دیگرعوامل تولید همچون زیرساخت‌ها و ماشین آلات، شرکت‌های بیمه اولین پاسخگو و مسئولیت پذیر مالی در برابر شرایط غیر طبیعی و زیان بار هستند. نقش بیمه در ثبات زایی و عادی سازی شرایط و بسترتولید آشکار است.
بیمه، کاهش دهنده ریسک فعالیت‌های تولیدی در سال مانع‌زدایی‌ها
وی ادامه داد: شرکت‌های بیمه به خاطر نگرانی از اقدامات بی محابای بیمه شوندگان در هر گونه فعالیت تولیدی تلاش می‌کنند تا اطلاعات و آموزش‌های لازم را برای کاهش ریسک در دسترس ذی نفعان قرار دهند؛ لذا با سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه در خصوص احصا و رصد ریسک‌های مربوطه و جمع آوری اطلاعات و انتشار آنان و همچنین با آموزش‌های لازم موجب کاهش ریسک‌های محتمل در تولید خواهند شد.
بیمه، محرک سرمایه گذاری برای صاحبان صنایع
وی در بخش دیگری گفت: صاحبان صنایع و کارگاه‌های تولیدی وکارخانجات به جای اینکه سرمایه خود را برای روز مبادا و هزینه کرد ضرر و زیان و یا خسارات احتمالی کنار بگذارند، می‌توانند با پرداخت سالانه حق بیمه منطقی، سرمایه خویش را از انباشتگی برای روز مبادا به سمت تولید سوق داده و موجب رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال زایی بیشتر باشند.
بیمه، رونق بخشی و تسریع در پروژه‌های زیرساختی توسعه‌ای
جوادی‌پورتصریح کرد: در کشور‌های در حال توسعه و از جمله ایران، پروژه‌های زیرساختی و حیاتی از جمله سد‌های بزرگ، نیروگاه‌ها، راه‌های مواصلاتی، رویداد‌های بزرگ ورزشی و فرهنگی از اهمیتی اساسی و ضروری در توسعه کشور برخوردارند. بزرگی این پروژه‌ها و ریسک‌های بزرگ احتمالی آن‌ها، ضرورت نقش آفرینی بیمه برای اجرای آن‌ها را نشان می‌دهد. از حلقه‌های مهم در نقش افرینی تولید در توسعه کشور، وجود زیرساخت هایی، چون راه، سد، نیروگاه و ... است؛ لذا بیمه در این امر دارای نقش پشتیبان به طور غیرمستقیم در تولید است.
فرمایشات رهبری نظام در نام‌گذاری سال 1400 به «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» یک دلگرمی بزرگ به همه فعالان صنعت بیمه کشور است تا بدانند در مسیری مقدس و ارزشمند گام می‌زنند که در مسیر بالندگی، رشد و پیشرفت کشور، آن هم در شرایط سخت تحریمی، برکات زیادی به دنبال خواهد داشت. بیمه‌گران با ارایه بیمه‌نامه در رشته‌های گوناگون نگرانی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف تولید و خدمات را به خوبی مرتفع و تداوم حرکت این بنگاه‌ها را تضمین می‌کنند.
بیمه صنعتی است که در مدیریت تبعات ناشی از وقوع حوادث، زمینه آرامش و اطمینان خاطر را برای افراد فراهم می‌آورد. در واقع بیمه یکی از روش‌های مقابله با ریسک است. صنعت بیمه یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه اقتصادی کشورهاست و در کشور‌های توسعه یافته صنعت بیمه نقش چشمگیرتری دارد. نقش صنعت بیمه در بازار‌های مالی به سه صورت ظاهر 
می‌شود.
کاهش ریسک فعالیت‌های تولیدی در سال مانع‌زدایی‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه