رشد مستمر نهاده های تولید مسکن « اقتصاد سرآمد»بررسی می کند

حال نزار ساخت و ساز در ایران

گروه راه و مسکن - فصل زمستان برای ساخت و ساز هیچ گاه فصل خوبی از لحاظ پیشرفت و سرعت کار نبوده است. در این فصل معمولا کارگاههای ساختمانی به دلیل بدی آب و هوا از سرعت کافی برای ادامه فعالیت خود بی‌بهره هستند و سازندگان سعی می کنند در این فصل نهایت تلاش خود را برای سرعت دادن کار انجام دهند تا اتمام پروژه های ساختمانی به سال آینده و تورم جدید برخورد نکند. رشد تولید و ارزش افزوده بخش ساختمان در نیمه نخست در حالی مورد مناقشه مرکز آمار و بانک مرکزی است که سازندگان مسکن همواره از رکود تولید و نوسان قیمت نهاده‌ها گله دارند.
به گزارش اقتصادسرآمد، آمارهای جدید مرکز آمار در حالی بیانگر ارزش افزوده ساختمان و تولیدات بخش ساختمان در شش ماهه نخست ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد رشد نشان می دهد که رکود ساخت و ساز گریبان بخش مسکن را گرفته است. مرکز آمار نشان می دهد که تولیدات بخش ساختمان و ارزش افزوده این بخش رشد داشته است؟ آیا حال و روز این روزهای ساخت و ساز خوب است؟ گفت: رکود ساخت و ساز مربوط به امسال و سال گذشته نیست. اگر بخواهیم وضعیت ساخت و ساز را بررسی کنیم باید اذعان کنم که حال و روز ساخت و ساز به دلیل رشد دائم نهاده های تولید مسکن خوب نیست.
تولید مسکن سال هاست که از برنامه طرح جامع تولید مسکن عقب است و در خوشبینانه ترین حالت تولید مسکن به ۳۵۰ هزار واحد مسکونی می رسد و اگر با رقم ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار واحد مسکونی طرح جامع مسکن مقایسه شود متوجه خواهیم شد که تا چه حد از برنامه تولید عقب هستیم
 مسکن در سال جاری در صحبت خلاصه شد
این کارشناس اقتصاد مسکن با یادآوری این نکته به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و حوزه مسکن در صحبت خلاصه شده است، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: بازار مسکن همواره مترصد ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی بوده و بر این اساس در دولت آینده انتظار افزایش حجم ساخت‌وساز و رونق نسبی معاملات را داریم؛ تورم مصالح ساختمانی هم تاثیری در این بخش ندارد، زیرا سهم بالایی از قیمت تمام شده را به خود اختصاص نمی‌دهد.
رکود مسکن محدود به دو سال اخیر نیست
عطا آیت‌اللهی، ادامه داد: رکود ساخت و ساز مربوط به امسال و سال گذشته نیست. اگر بخواهیم وضعیت ساخت و ساز را بررسی کنیم باید اذعان کنم که حال و روز ساخت و ساز به دلیل رشد دائم نهاده های تولید مسکن خوب نیست.
عقب‌ماندگی مسکن یا بی توجهی به آمار 
او تاکید داشت: تولید مسکن سال‌ها است که از برنامه طرح جامع تولید مسکن عقب است و در خوشبینانه‌ترین حالت تولید مسکن به ۳۵۰ هزار واحد مسکونی می رسد و اگر با رقم ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار واحد مسکونی طرح جامع مسکن مقایسه شود متوجه خواهیم شد که تا چه حد از برنامه تولید عقب هستیم.
آیت‌الهی افزود: شاید استارت طرح نهضت ملی مسکن از سال آینده بتواند رونقی به بخش مسکن بدهد و این عقب ماندگی را تا حدودی جبران کند.مسکن از شعارهای سیاسی اثرپذیری ندارد 
او اعتقاد دارد که در پائیز امسال چشم‌انداز چندانی برای کاهش قیمت مسکن وجود نداشت و حتی اگر گفتگوهای احیای برجام به نتیجه برسد تاثیر آن در بازار مسکن آنی نخواهد بود و با رشد سرمایه‌گذاری در این بخش، بازار مسکن را در فصل زمستان متاثر می‌کند.
اختلاف آماری رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران باعث به وجود آمده دو نگاه می شود. در حالی که از نگاه مرکز آمار ایران نشان می دهد که مسیر تولید بخش مسکن مثبت بوده است. اما بر اساس آمارهای بانک مرکزی این روند منفی است. این روند در آمار رشد اقتصادی نیز مشاهده می شود. طبق آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی GDP به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۶۶ هزار میلیارد تومان با نفت و ۳۱۳ هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است.
در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۳۴۵ هزار میلیارد تومان و بدون نفت ۳۰۱ هزار میلیارد تومان بوده که نشان از رشد ۵,۹ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۴,۱ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ دارد. از سوی دیگر،بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی ، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رقم ۴۰۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹، رشد یک درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۰.۵ درصد بوده است. رشد عملکرد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده گروه‌های «خدمات» و «نفت» به ترتیب معادل ۴.۲ و ۷.۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل است.
 حال نزار ساخت و ساز  در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه