بررسی « اقتصاد سرآمد» از پیامد کاهش ارزش پول ترکیه بر صادرات ایران

سقوط ادامه‌دار نرخ لیر ترکیه در مقابل دلار

گروه اقتصاد - کاهش ارزش پول ملی ترکیه به افزایش صادرات این کشور کمک خواهد کرد. از آنجا که صادرکنندگان در ترکیه مورد حمایت ویژه قرار دارند، تاثیر کاهش ارزش پول ملی دوچندان خواهد بود و قطعا می‌تواند در بازارهای مهم ما مثل عراق، روسیه و کشورهای حوزه CIS صادرات ما را تحت تاثیر قرار دهد. ترکیه یکی از رقبای سرسخت ما در بازارهای صادراتی به خصوص عراق و افغانستان و حوزه کشورهای CIS به استثنای ارمنستان، کشور ترکیه است. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که در بخش صنعتی ترکیه و لجستیک این کشور وجود دارد و همچنین صادرات کالاهای نهایی این کشور همیشه در بازارها رقیب صادرکنندگان ایرانی بوده و در بعضی موارد توانسته بازارها را تحت تاثیر خود قرار دهد.
به گزارش اقتصادسرآمد، با توجه به اینکه اصولا سیاست کشور ترکیه، سیاست صادرات محور بوده و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های بانکی، حمل و نقل، ارتباطات بین‌المللی، بسته‌بندی و … در این کشور با ایران متفاوت است، قطعا کاهش ارزش پول ملی ترکیه به افزایش صادرات این کشور کمک خواهد کرد. از آنجا که صادرکنندگان در ترکیه مورد حمایت ویژه قرار دارند، تاثیر کاهش ارزش پول ملی دوچندان خواهد بود و قطعا می‌تواند در بازارهای مهم ما مثل عراق، روسیه و کشورهای حوزه CIS صادرات ما را تحت تاثیر قرار دهد. 
با عناایت به اهمیت شعار سال جاری که از سوی رهبر بزرگ انقلاب تعیین شده است و از انجا که حمایت از تولید و مانع‌زدایی از پیش پای صنایع باید با حساسیت بیشتر دنبال شود. در این بین یکی از بخش‌های مهم تولید، قابلیت صادرات است که در سال جاری به ویژه به آن توجه نشده چرا که بهانه تحریم دستمایه بسیاری از صنایع وابسته به دولت شده تا افزایش نرخ اقلام مصرفی مردم نزد عموم وجاهت پیدا کند. حال با این احوال آیا کسی هست که به پیشرانی برخی کشورها در صنعت صادرات به ویژه در کشور به ظاهر دوست ترکیه نیم نگاهی داشته باشد، قطعا خیر.
پیامد کاهش ارزش پول ترکیه بر صنعت صادرات ایران
کارشناس اقتصاد بین‌الملل درباره تحرکات صادراتی اخیر کشور ترکیه درپی کاهش ارزش پول این کشور آن هم در سالی که پشتیبانی از تولید در ایرن نام گرفته است، در گفت‌وگو با روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: از رقبای سرسخت ما در بازارهای صادراتی به خصوص عراق و افغانستان و حوزه کشورهای CIS به استثنای ارمنستان، کشور ترکیه است. چرا که حرکات مغرضانه اردوغان در دور زدن مسیر تجاری از ایران تنها یکی از مصادیق رقابت منفی این همسایه ترک ایران است.
صنایع ایران متاثر از تغییرات اقتصادی ترکیه
محسن گلستانی در ادامه با اشاره به سبد صادراتی ایران و ترکیه، افزود: کالاهایی که بیشتر می‌تواند تحت تاثیر قرار بگیرد قطعا کالاهای کشاورزی و صنایع غذایی ما است که به صورت محصول صادر شده و در بازارهای اصلی ما رقیب اصلی تجار ایرانی، ترکیه است. در این بخش باید حمایت‌های جدی انجام شود و پرداخت‌هایی در حوزه حمل و نقل به عنوان جبران بخشی از افزایش قیمت‌ها صورت بگیرد که صادرکنندگان ما بتوانند در این شرایط رقابت خود با ترکیه را ادامه دهند.
سقوط ادامه‌دار نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا
وی تصریح کرد: سقوط ادامه‌دار نرخ برابری لیر ترکیه در مقابل دلار آمریکا به دلیل سهم پُررنگ ترکیه در صادرات ایران و نیز رقابت جدی دو کشور در بازار عراق، چالشی تازه برای تجارت خارجی ایران و نرخ ریال محسوب می‌شود.
مهم‌ترین بازار صادراتی کالاهای ایرانی
گلستانی گفت: ترکیه پس از چین، عراق، امارات عربی متحده مهمترین بازار صادراتی کالاهای ایرانی است. در چنین شرایطی، استمرار سقوط نرخ برابری لیر می‌تواند مزیت قیمتی کالاهای صادراتی ایران به ترکیه را کاهش دهد و در مقابل موجب تشویق واردات بیشتر کالا از ترکیه به ایران شود که در نهایت به افزایش کسری تجاری ایران در برابر ترکیه منجر می‌شود؛ این کسری مطابق اعلام اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۳ میلیارد دلار بوده و بر پایه آمار گمرک ایران در ۱۱ ماهه سال گذشته خورشیدی ۱.۶ میلیارد دلار بوده است.
ترکیه همچنین در فاصله سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۸ در کنار امارات عربی متحده و چین در حال گسترش‌ترین بازار وارداتی و صادراتی عراق بوده و رقابتی جدی با ایران را برای توسعه سهم بازار خود در عراق آغاز کرده است. در چنین شرایطی، ادامه سقوط نرخ برابری لیر می‌تواند نفوذ کالاهای ترکیه در بازار عراق را به زیان کالاهای ایرانی تسهیل کند.
بدین ترتیب با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا و رکود حاصل از شیوع کرونا، سقوط ادامه‌دار لیر تامین ارز از بازار ترکیه و عراق را برای ایران دشوار خواهد کرد و این احتمال به وجود خواهد آمد که سقوط لیر ترکیه به کاهش بیشتر نرخ برابری ریال نیز منجر شود. با تمام این‌ها، از آنجا که ترکیه به دلیل نداشتن برخی منابع مالی زیرزمینی مانند روسیه یا ایران با چالش‌هایی نظیر تامین ارز مورد نیاز جهت جبران ایجاد بازارهای جدید صادراتی مواجه است و حتی شیوع کرونا و قرنطینه‎های اعمال شده و محدودیت‌های برای مسافرت گردشگران خارجی به این کشور در زمان طلایی مسافرت به این کشور دردسرهای جدی را پیش‌روی دولت رجب طیب اردوغان قرار خواهد داد.
سقوط ادامه‌دار نرخ لیر ترکیه در مقابل دلار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه