قیمت بنزین افزایش می یابد؟« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

مصرف بهینه و رفاه مردم ملاک سهمیه بندی جدید بنزین

گروه نفت و انرژی - خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش صحت دارد؟ این پرسشی است که مردم در این باره مطرح می کنند. «سخنگوی دولت پاسخ داده است که برخی مستندات حاکی از آن است نرخ بنزین در دو جزیره قشم و کیش روند گرانی را طی می‌کند. علی بهادری جهرمی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش قیمت بنزین در کیش و قشم گفته؛ آن چه امروز در رسانه‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده صحیح نیست و سوء برداشت از نامه معاون محترم اقتصادی دولت است. قرار نیست بنزین گران شود و دولت به دنبال تصمیمات یک شبه نیست. حتما اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، اما از سوی دیگر دیده می‌شود، دولت قصد دارد به صورت آزمایشی در دو منطقه قشم و کیش سهمیه بنزین را به جای کارت سوخت با کد ملی انجام دهد. خبری مبنی بر افزایش قیمت بنزین در دو جزیره کیش و قشم منتشر شد؛ خبری که پس از اعلام دو برابر شدن یارانه‌ها از ابتدای دی ۱۴۰۰ توسط محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، واکنش‌های بسیاری را از سوی مردم، کارشناسان و فعالان سیاسی در پی داشت. این مسئله با انتشار یک نامه محرمانه در فضای مجازی آغاز شد، نامه‌ای که از سوی محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور به جواد اوجی وزیر نفت، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارسال شده بود.
در این نامه آمده است: تصمیمات جلسه بیست وسوم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در تاریخ 23 آبان که به تایید رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود: مقرر گردید طرح «بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها به شرح پیوست به طور آزمایشی در جزیره قشم و کیش اجرا و هیئت وزیران بر اساس نتایج حاصل از اجرای آزمایشی طرح در خصوص تعمیم آن به کل کشور تصمیم گیری کند. همچنین لازم است دستگاه‌های ذیربط، زیرساخت‌های لازم سخت‌افزای و نرم‌افزاری برای تعمیم طرح به کل کشور را در مدت اجرای آزمایشی آن ایجاد کند».
افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش به صورت پایلوت اجرا می‌شود
عضو کمیسیون انرژی نیز در صحه گذاردن بر تصمیم دولت برای اجرای طرح پایلوت افزایش نرخ بنزین در دو جزیره قشم و کیش، به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: افزایش قیمت بنزین در قشم و کیش به صورت پایلوت اجرا می‌شود ولی مقدمات کار این است که باید کارهای کارشناسی انجام شود.
نرخ بنزین در مناطق آزاد متغیر خواهد شد
فریدون عباسی در ادامه افزود: از آنجا که درآمدها در مناطق آزاد متفاوت با بقیه کشور است، شاید مطلوب باشد به صورت آزمایشی، تغییر نرخ بنزین امتحان شود.
عباسی، گفت: قرار شده که شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر کند. برای شروع دو جزیره کیش و قشم را انتخاب کرده‌اند و این طرح از این دو منطقه آغاز می‌شود.
توجیه آزادسازی قیمت بتزین 
در مناطق منتخب
او دلیل انتخاب این دو جزیره را این گونه توجیه می‌کند: این جزیره‌ها مناطق آزاد هستند و به همین دلیل هم می‌توان به صورت اولیه در این مکان‌ها طرح ساماندهی حامل‌های انرژی و تغییر شیوه سهمیه‌بندی بنزین را انجام داد.
مشخص نیست سهمیه  بنزین قرار است چگونه به مردم داده شود
وی می‌گوید: هنوز مشخص نیست این سهمیه قرار است چگونه به مردم داده شود. ملاک مصرف بهینه و بعد از آن رفاه مردم در حد معقول است. این یعنی هیچ کس برای گذران زندگی معمول خود در بحث حامل‌های انرژی کم نیاورد.
اظهار بی‌اطلاعی از تخصیص سهمیه بنزین
عباسی درباره جزئیات تخصیص سهمیه بنزین و قیمت آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: اگر لازم باشد قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند، دستمزد مردم هم باید عادلانه توزیع شود.
دولت و مجلس بارها اعلام کردند که قرار نیست فعلا قیمت بنزین تغییری کند اما زمزمه‌های تغییر سهمیه‌بندی بنزین بارها شنیده شده بود. حالا قرار است شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر کند و سهمیه بنزین به جای خودرو، به افراد تعلق بگیرد. این طرح از کیش و قشم آغاز می‌شود. قرار است طرحی شبیه به طرح وان در جزیره کیش و قشم شروع شود. طرحی که بر اساس آن سهمیه بنزین خودروها در کیش و قشم حذف می‌شود و سهمیه بنزین به جای خودرو، به افراد تعلق می‌گیرد. طبق این طرح، قرار بود سهمیه بنزین به جای خودرو به افراد هر خانواده تعلق بگیرد و افراد خودشان تصمیم بگیرند سهمیه‌شان را بفروشند یا نگه دارند. نمایندگان مجلس در آن زمان معتقد بودند که این گونه، بنزین عادلانه‌تر توزیع می‌شود. حالا هم قرار است سهمیه بنزین در جزیره قشم و کیش به جای خودرو، به افراد تعلق بگیرد.
آنگونه که دولت و مجلس گفته قرار نیست قیمت بنزین امسال تغییر کند. به همین دلیل هم به نظر می‌رسد تاکید اصلی بر اجرای طرح جدیدی برای یارانه بنزین است. طرحی مانند طرح وان که هم در مجلس مطرح بود و هم در برنامه سعید جلیلی، کاندیدای ریاست جمهوری بارها به آن پرداخته شده بود. حالا طرح جلیلی و پیشنهاد اعضای کمیسیون در سال ۹۸، سرانجام به بهارستان هم رسیده است. سعید جلیلی در زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری بود، گفته بود هشت سال به‌عنوان «دولت سایه» مشغول بررسی مشکلات کشور بوده و یکی از طرح‌هایی که می‌خواهد اجرا کند طرح وان است.
  مصرف بهینه و رفاه مردم ملاک سهمیه بندی جدید بنزین
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه