پیگیری تخصیص اعتبار پروژه انتقال آب  خزر  در کمیسیون تلفیق

 معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه  احتمال می‌رود با پیشنهاداتی که به وزارت نیرو شده در چگونگی انتقال آب به فلات مرکزی کشور بازنگری صورت گیرد، گفت: بر اساس این پیشنهاد امکان انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی به جای انتقال آب دریای خزر مطرح شده است که این امر قابل بررسی توسط کارشناسان وزارت نیرو است.
به گزارش اقتصادسرآمداز مانا، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری آنلاین که امروز برگزار شده بود در پاسخ به سئوال خبرنگار مانا مبنی بر دلیل مبلغ اختصاص داده شده برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در لایجه بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۴۶ هزار میلیارد تومان با وجود مخالفت صریح رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای این پروژه در دولت سیزدهم، اذعان داشت: پروژه انتقال آب دریای خزر به استان سمنان سال گذشته مجوز‌های لازم را از معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده است.
معاون محیط زسیت دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت میحط زیست با اشاره به اینکه مطالعات زیست محیطی این پروژه ۹ سال به طول انجامیده است، بیان داشت: احتمال می‌رود با پیشنهاداتی که به وزارت نیرو شده در چگونگی انتقال آب به فلات مرکزی کشور بازنگری صورت گیرد.
به گفته وی، بر اساس این پیشنهاد امکان انتقال آب دریای عمان به فلات مرکزی به جای انتقال آب دریای خزر مطرح شده است که این امر قابل بررسی توسط کارشناسان وزارت نیرو است.
لاهیجان زاده با اشاره به تخصیص بودجه برای پروژه آب انتقال آب دریای خزر به سمنان در سال ۱۴۰۱ نیز اذعان داشت: این موضوع قبل از تخصیص اعتبار در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی قابل پیگیری و بازنگری است.
وی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: طرح انتقال آب دریای عمان یکی از کامل‌ترین طرح‌ها از بعد زیست‌محیطی است و از دقیق‌ترین ارزیابی‌های زیست‌محیطی بهره برده است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه پروژه مطالعاتی طرح انتقال آب دریای عمان دو سال به طول انجامیده است، گفت: تصمیم‌گیری درباره آن با کمک مشاوران داخلی و خارجی انجام شد.
وی با بیان اینکه این طرح یکی از دقیق‌ترین طرح‌ها از نظر ارزیابی زیست‌محیطی است و همه ارزیابی‌ها درباره شورابه و پساب انجام و روش‌های برداشت و تخلیه آن مشخص شده‌است، تاکید کرد: اجرای این طرح حداقل آسیب زیست‌محیطی را در پی خواهد داشت و برداشت آب از طریق دریای عمان و بخش اقیانوسی آن انجام خوا
لاهیجان زاده در ادامه گفته‌های خود با اشاره به بارش‌های سیل آسا در خلیج فارس و دریای عمان، بیان داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی خلیج فارس، به هیچ عنوان وقوع سونامی در این خلیج پیش بینی نمی‌شود.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تامین آب محیط زیستی رودخانه‌های کشور از جمله مهمترین برنامه‌های معاونت محیط زیست دریایی است، گفت: در این راستا مطالعات عمده تالاب‌های کشور به اتمام رسیده و نتایج آن به طور مجدد به تیم جدید وزارت نیرو ابلاغ شده است.
به گفته لاهیجان زاده، بیشترین چیزی که می‌تواند در تامین حق‌آبه تالاب‌ها به ما کمک کند سیلاب‌ها هستند که بر‌اساس اعلام هواشناسی در چند روز آینده شاهد بارش‌های سیلابی در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان خواهیم بود.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت تعیین نیاز آبی تالاب ها، عنوان کرد: تاکنون مطالعات آب مورد نیاز برای ۲۰ تالاب انجام شده که ۱۲ مورد در حال نهایی شدن است و نزدیک به ۲۳ مورد دیگر نیز در دستور کار اجرایی قرار گرفته است.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه ۱۴ بهمن ماه روز جهانی تالاب‌ها است، اظهار داشت: در همین راستا مراسم ویژه‌ای با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مهمانان داخلی و خارجی در استان فارس و مجاورت تالاب بختگان برگزار می‌شود.وی یکی از مهمترین اقدامات معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، پایش تالاب‌ها عنوان و تصریح کرد: در همین راستا از تصویر برداری هوایی و تصاویر ماهواره‌ای بهره گیری شده است و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته همزمان با روز جهانی تالاب‌ها در ۱۴ بهمن ماه، این مرکز پایش به بهره برداری خواهد رسید.
وی در ادامه گفته‌های خود در خصوص پروژۀ هامون و چگونگی تداوم احیای این تالاب با توجه به روی کار آمدن دولت طالبان گفت: مسئولیت پیگیری آب با دولت افغانستان به عهده وزارت امور خارجه است، اما شنیده‌ها حاکی از این است که امیدواری‌ها برای انجام توافقات لازم بر سر تامین آب هامون با دولت طالبان بسیار بیشتر از دولت اشرف غنی است.
به گفته معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، دولت اشرف غنی مقاومت بسیار زیادی در زمینه انجام مذاکرات با دولت ایران در زمینه تامین آب تالاب هامون داشت.
وی با اشاره به اینکه پروژه هامون با همکاری مشترک اتحادیه سازمان ملل متحد در حال انجام است، تصریح کرد: در این خصوص چندی پیش گروهی از اتحادیه اروپا وارد تهران شده و قول‌های مساعدی جهت همکاری افغانستان برای احیای تالاب هامون از طریق اتحادیه سازمان ملل متحد داده شد.لاهیجان‌زاده با اشاره به موضوع دیپلماسی آب اظهار کرد: مسئولیت دیپلماسی آب در زمینه افغانستان با وزارت امور خارجه و وزارت نیرو است. بعد از روی کار آمدن طالبان مذاکرات قبلی متوقف شد، ولی به نظر می‌رسد در حال ازسرگیری است. دولت اشرف غنی در این مسئله مقاومت زیادی داشت و ممکن است مذاکرات آب با دولت جدید افغانستان راحت‌تر باشد.وی با اشاره به طرح احیای تالاب هامون ادامه داد: پروژه بین‌المللی هامون با همکاری سازمان ملل و اتحادیه اروپا در حال اجراست و سازمان ملل باید این طرح را گسترده‌تر کند و افغانستان را نیز وارد این طرح کند.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود به مشکلات زیست محیطی خلیج فارس اشاره و یکی از مهمترین این مشکلات را افزایش شوری خلیج فارس به دلیل عدم ورود آب شیرین کافی به این خلیج عنوان کرد.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: به طول مثال ۴۰ سال پیش ۱۲۰ میلیارد متر مکعب آب شیرین از بهمنشیر و اروند رود وارد خلیج فارس می‌شد، اما به دلیل سدسازی در ترکیه و محدود شدن آب‌های دجله و فرات و نیز سدسازی در سوریه و عراق، هم اکنون میزان آب شیرین ورودی به خلیج فارس به حداقل رسیده است.
وی همچنین به افزایش یک درجه‌ای آب خلیج فارس بیان داشت: این امر به دلیل تغییرات اقلیمی است که اثرات منفی در زیستگاه‌های محیط زیست دریایی داشته است.
پیگیری تخصیص اعتبار پروژه انتقال آب  خزر  در کمیسیون تلفیق
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه