بررسی تحقق شعار سال در گفت‌وگوی «اقتصاد سرآمد» با یک نماینده مجلس

هیچ بنگاه اقتصادی نباید به واسطه بدهی بانکی تعطیل شود

گروه مانع زدایی از تولید - محمد آیتی - هرچند بیش از سه سال از تحریم‌های اقتصادی و حداکثری آمریکا و هم‌پیمانانش علیه ایران می‌گذرد، اما با نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور در دو، سه دهه اخیر درمی‌یابیم که حال اقتصاد هیچ‌وقت خوب نبوده است.
از این‌رو رهبر انقلاب، سال‌هاست که شعارهای سال را به نام‌های اقتصادی مزین می‌کنند تا اولویت این موضوع که البته مطالبه مردم است، دغدغه روزانه مسئلان شود.
به باور برخی کارشناسان، مشکل اقتصاد ایران بیشتر از آنکه تحریم‌های بین‌المللی باشد، فساد و عدم‌نظارت در این حوزه است. به عبارت ساده اگر نظارت‌ها بیشتر شود و بتوان از ظرفیت داخلی به بهترین نحو سود برد، شرایط اقتصادی و معیشتی مردم رنگ و بوی به مراتب بهتری به خود می‌گیرد و شاهد چنین فقر گسترده‌ای در کشور نخواهیم بود.حال، ماه‌های پایانی سال 1400 در حال سپری شدن است و به نظر امسال را هم باید با کمترین دستاورد در زمینه اقتصادی تمام شده دانست.
به همین واسطه به سراغ محمدعلی محسنی‌بندپی، نماینده چالوس و نوشهر در مجلس یازدهم رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.او به اقتصاد سرآمد گفت: مجموعه شعارها و عناوینی که هر سال توسط رهبری اعلام می‌شود تا به امروز همه اقتصادی بوده است و اهمیت موضوع در این است که ایشان می‌خواهند به همه مسئولان در قوای مقننه، مجریه و قضاییه اعلام کند که تنها راه برون رفت کشور، پرداختن به اقتصاد و تولید است.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: ما معتقدیم اگر قرار است در کشوری توسعه اتفاق بیفتد باید ابتدا تولید و سرمایه‌گذاری رخ دهد و سپس به واسطه آن، اشتغال ایجاد شود تا در نهایت با تولید محصولات کشور، صادرات رونق پیدا کند و ارز حاصل از آن اقتصاد و معیشت مردم را در ریل درست قرار دهد.
این چهره اصلاح‌طلب مجلس یازدهم تصریح کرد: ما در طول سال، کلی تلاش می‌کنیم تا بحران‌های اجتماعی، فرهنگی و... را به حداقل برسانیم در حالی که در بسیاری از مواقع چاره کار، توجه به اقتصاد است که متاسفانه بارها شاهد غفلت از آن بودیم. باید اقتصاد خانواده نظم و نسق پیدا کند تا به طور مثال، جوان آن خانواده حاضر به ازدواج باشد. باید آن خانواده درآمدی داشته باشند که بتوانند، جوان خود را در شروع زندگی که مهم آن، تامین مسکن یا جهیزیه است، حمایت کنند. باید اقتصاد فعال باشد که آن جوان مشغول کار شود. در ادامه اگر همین موضوعات به روال باشد، زوج روی به فرزندآوری می‌آورند. این اتفاقات همین جوری رخ نمی‌دهد و باید زیرساخت‌ها مخصوصاً در حوزه اقتصاد درست شود. با شعار نمی‌توان بحران‌ها را حل و فصل کرد. محسنی‌بندپی اظهار داشت: باید پرسید وجداناً طی 15 سال گذشته چقدر توانسته‌ایم شعارهای اقتصادی که رهبر انقلاب انتخاب کردند را عملی کنیم؟ در دولت‌های گذشته فقط این مدل بوده که در سربرگ ادارات برای مکاتبات، این جملات در قالب شعارهایی حک شده بود و عملاً هیچ اتفاق خاصی نه در رونق تولید، نه در جهش تولید و نه در تسهیل رفع موانع تولید پیش نیامده است.عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: امیدواریم که در دولت سیزدهم توسط آقای رییسی که کارهای خوبی هم در زمان ریاست قوه قضاییه انجام داده بودند، اتفاقات خوبی بیفتد. یادم هست که آقای رییسی گفته بودند هیچ بنگاه خرد و کلان تولیدی نباید به واسطه مشکلات بانکی تعطیل شود. این جمله و شعار زیبا، حرف من نماینده هم هست و باید مکانیزم این موضوع را به درستی تبیین کرد. نماینده چالوس و نوشهر یادآور شد: وزیر اقتصاد چند روز پیش میهمان فراکسیون مستقلین مجلس بود و گفت ما به طور جدی نمی‌گذاریم هیچ بنگاه تولیدی به علت بدهکاری بسته شود. من معتقدم هیچ بنگاهی به هیچ علتی نباید بسته شود، یعنی باید علت مشکل بررسی شود تا بنگاه به کارش ادامه دهد. تعطیلی هر بنگاهی یعنی بیکاری یک عده‌ای نان‌آور؛ حال این رویکرد پیشرفت است یا برگشت به عقب؟
وی افزود: ما به دنبال رفع موانع تولید باشیم، چون اولین کار ما حفظ بنگاه‌هایی است که وجود دارد و سپس، ایجاد بنگاه‌های تولیدی جدید.
عضو فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی و روابط بین‌الملل و مشکلات نوسانات ارزی و مشکلات واردات و صادرات شاید یک بنگاه نتواند به تعهدات خود به دستگاه‌های اجرایی به خوبی عمل کند، اما اگر بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند و کمک‌کار بنگاه‌ها شوند شاید خیلی از معضلات حل شود. رسالت بانک‌ها حضور در میدان اقتصاد و تصدی‌گری نیست؛ همین موضوع را مدنظر قرار دهند، شرایط به نفع همگان تغییر پیدا می‌کند.محسنی‌بندپی در پایان خاطر نشان کرد: به هر تقدیر، سال 1400 هم رو به پایان است، اما امیدوارم در سال 1401 رویکردها به گونه‌ای عوض شود که مردم تغییر را حس کنند.
هیچ بنگاه اقتصادی نباید به واسطه بدهی بانکی تعطیل شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه