یک فعال صنعت خودرو درباره ایرادات شورای نگهبان برای واردات خودرو به « اقتصادسرآمد» می گوید

واردات خودرو در قبال صادرات، بعید است

گروه صمت - مجلس در حالی برای واردات ۶۰ هزار خودرو (۵۰ هزار دستگاه سواری و ۱۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین)، بصورت محدود و از محل ارز غیرصادراتی مجوز داد که وارد کنندگان خودرو امیدی به تصویب نهایی و در حقیقت اجرایی شدن آن ندارد و تامین منابع ارزی مورد نیاز آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. ‏طرح‎ واردات خودرو با پذیرش تغییراتی در این کمیسیون تصویب شده و در این شرایط پس از تصویب نهایی در صحن علنی مجلس مجددا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد. تغییرات ایجاد شده در طرح واردات خودرو در خصوص ارز مورد ذکر در این طرح است و در همین راستا نیز عینا عبارت ارز دارای منشا، به آن اضافه شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه ها، مصوبه کمسیون صنایع بر درآمد 60 هزار میلیاردی ناشی از واردات 50 هزار دستگاه خودرو سواری دلالت دارد که البته ممکن است بار دیگر با مخالفت مجمع تشخیص مصلت و شورای عالی مواجه شود. متن پیشنهاد مصوب شده در کمیسیون تلفیق به شرح زیر است:
به دولت اجازه داده می‌شود به منظور تامین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی و برقی و سریع‌الاسیر و قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در خطوط ریلی و بخش راه‌سازی و توسعه فرهنگ حمل و نقل با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و ارتقاء مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل و نقل نسبت به واردات خودرو سواری با رعایت سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی، از محل ارز غیرصادراتی (خود یا دیگران) با نظارت بانک مرکزی، توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در سال ۱۴۰۱ به تعداد ۵۰ هزار عدد خودروی سواری و ۱۰ هزار عدد ماشین آلات سنگین معادن و راه آهن کامیون، اتوبوس بیرون و درون شهری، تریلی، تریلی یخچال دار، واگن، واگن یخچال‌دار با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد اقدام نماید. سقف درآمدی این بند تا ۶۰۰ هزار میلیارد ریال تعیین می‌گردد. حال باید منتظر ماند و دید که نظر اعضای شورای عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت با طرح تازه کمیسیون صنایع چه خواهد بود؟
واردات خودرو در قبال صادرات، تقریبا 
بعید است
مهدی موسوی کارشناس و فعال صنعت خودرو در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: موضوع واردات خودرو در قبال صادرات، تقریبا منتفی است و بعید به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به نوع مخالفت‌ها، بتوانند مخالفان را قانع کنند. همچنین با اصلاحات صورت گرفته در مصوبه موردنظر و اقدامات وزارت صمت در حوزه قیمت، طرح کلی ساماندهی بازار خودرو عملا کارآیی پیش‌بینی شده را از دست داد.
رفع شدن یک شبه ایرادات شورای نگهبان
او به اقتصاد سرآمد ادامه داد: با توجه به ایرادات شورای نگهبان، واردات خودرو از مسیر سرمایه ارزی ایرانیان در خارج از کشور عملا منتفی و تنها منوط به صادرات شد. با این اقدام، بازار خودرو از سرمایه‌ای عظیم در خارج از کشور محروم ماند و طرح واردات خودرو نیز به کما رفت. نمایندگان با وجود علم به مخالفت بنیادی با مساله واردات خودرو، اصلاحات موردنظر شورای نگهبان را انجام دادند تا بگویند ما کار خود را انجام شد و برخی مانع اجرایی شدن طرح شدند.
وی یادآور شد: این طرح متعلق به مجلس دهم بود و زمانی که ایرادی به بندها گرفته شد به مجلس بازگشت که به مجلس یازدهم برخورد کرد.
نطر هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است: پس از آنکه شورای نگهبان موافقت خود را با طرح اصلاح شده واردات خودرو به کشور اعلام کرد بار دیگر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام «طرح سامان‌دهی صنعت خودرو» را مغایر با سیاست‌های کلی نظام طی نامه‌ای اعلام کرده که ایرادات سابق این هیئت، همچنان به قوت خود باقی است لذا مراتب مربوطه به مجلس اعلام شده و عملا این طرح بار دیگر به مجلس برگشت خورده‌است.با این تفاسیر چه شد که یک شبه مجلس شورای اسلامی طرح واردات خودرو به کشور را مصوب کرد. هرچند این اقدام مجلس شاید بتواند فضای رقابت را برای خودرو در کشور ایجاد کند و سرپوشی شود نقص گسترده خودروهای داخلی اما باید دانست آیا تمامی جوانب امر در این اقدام عجولانه دیده شده یا این طرح هم با کمی جلو رفتن نقائص خودرا علنی خواهد کرد. آیا یک شبه کشور از شرایط بحرانی و سخت ارزی خارج شد؟ ما بخاطر مردم و برای آنکه از زیر تیغ استثمار خودروسازان خارج شوند که به آرزو برای تمام مردم تبدیل شده، از آزادسازی واردات استقبال می‌کنیم اما سوال اینجاست که چگونه به یکباره مشکلات حل شده است؟ چنانچه واردات آزاد شود، انحصار مطلق بازار خودرو خواهد شکست؛ تکنولوژی‌های جدید وارد می‌شود، در حوادثی شبیه به تصادف اخیر، احتمال اتفاقات اینچنینی بسیار کاهش خواهد یافت. اما بعید است که به تصویب هیات وزیران برسد و در صحن مجلس هم به تصویب نهایی نخواهد رسید.دولت و بانک مرکزی که تا پیش از این ارز نداشته است و واردات را به صادرات خودرو و قطعات و خدمات مرتبط منوط کرده است، چطور یک شبه تصمیم گرفتند واردات این تعداد آزاد شود؟ تمام کسانی که مخالف جدید واردات خودرو بودند، اعلام می‌کردند کشور در شرایط سخت ارزی است و با کمبود منابع ارزی مواجه است.
واردات خودرو در قبال صادرات، بعید است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه